A felhasználók adatainak védelme fölött csap össze a Signal és a Facebook. A Signal odáig ment, hogy a Facebook saját adatvédelmi politikáját hekkelte meg és mutatta meg a felhasználóknak, mennyit tud róluk Zuckerberg cége.
A Signal lehet a Facebook rémálma, a kis üzenetküldő app le akarja taszítani a trónról a közösségi média királyát, amely a Whatsappot, az Instagramot és természetesen magát a Facebookot sorai között tudja.
A Signalnak, a szigorú adatvédelmi politikájáról ismert üzenetküldő appnak eddig gyakorlatilag tökéletes éve van. Januárban a Whatsapp egy elég önkényesen módosította a felhasználási feltételeket, amiért felhasználók milliói szálltak bele a cégbe, majd egyszerűen elhagyták azt.
Legtöbben a Signalra mentek át, az app letöltései januárban 4200 százalékkal nőttek.
A cég most gyakorlatilag hadjáratot indított a Zuckerberg-birodalom ellen – írja az amerikai Forbes. A stratégia egyszerű: folyamatosan a Facebook tűrhetetlen adatgyűjtési politikáját és erkölcstelenségét hangsúlyozzák.
Az üzenet: „ha Facebookozol, a Facebook gyűjti és eladja az adataid.”
A fő különbség a két cég filozófiája között van: a Facebook gyűjti az adataid, a Signal pedig nem.
Az még csak szimplán vicces volt, hogy megszellőztették: Mark Zuckerberg sem bízik a saját szoftverében és Signalt használ. Friss blogposztjában a Signal viszont már arról ír: milyen félelmetes és „tűrhetetlen” a Facebook adatgyűjtő gépezete.
S ami igazán érdekes: az üzenetek nagy részben a Facebookon terjednek. A Signal ugyanis, mivel nem gyűjt adatot, nem tudja elég pontosan targetálni saját közönségét, míg a Facebook igen. Saját felületén folytatnak tehát hadjáratot a legnagyobb ellen.
Odáig mentek, hogy hirdetéseket vettek az Instagramon, alaposan targetálták őket, majd így adták a felhasználók tudtára, milyen mélyen ismeri őket a Zuckerberg cége.
„Az ő eszközeikkel akartuk megmutatni, hogy működik a technológia.”
Persze Zuckerberget sem kell félteni: a cég egyszerűen letiltotta a Signal Instagram-fiókját a hirdetésekről. A blogposztban a Signal úgy fogalmaz: „ha rávilágítasz, hogyan gyűjtik az adataid, az már elég, hogy eltüntessenek. A Facebook világában az egyetlen elfogadható módszer, ha elrejted a felhasználók elől, hogy mit csinálsz.” Hangzatos szavak, de persze a Facebookot sem lehet kárhoztatni azért, ha ellene szóló reklámokat tüntet el.
A Facebook tagadja, hogy letiltotta volna a Signal-hirdetéseket, arra hivatkozik, hogy a Signal reklámjai a felhasználók magánéletének részeit, egészségügyi állapotukat, nemi orientációjukat jeleníti meg, amit a Facebook-szabályzat tilt.
Azért nem kell attól aggódni, hogy a Signal egyhamar letaszítja a trónról Mark Zuckerberget. A Whatsappnak, az Instagramnak és a Facebooknak is milliárd fölötti előfizetői száma van. A Signal januárban 40 millió felhasználón állt, ez azóta akár több százmillióra nőhetett. Messze tehát még a csúcsdöntés
Ugyanakkor a csörte újra rávilágít arra, hogy milyen érték lett a felhasználói adat, ennek védelme mentén alakulhat át az üzenetküldő piac. Mindenki, aki Facebookot használ, gyakorlatilag beleegyezik, hogy adatait gyűjtsék, tárolják és eladják a hirdetőknek. Akik pedig a Signalt választják, azok védik saját adataikat, cserébe lemondanak a jól eltalált reklámokról.
Borítókép: Mark Zuckerberg // Facebook