Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Megcsinálta a közelmúlt két legnagyobb fejőstehenét, most távozik a porondról. Mihez kezdenek utána?

A szórakoztatóipar egyik legjelentősebb arca, a Grand Theft Auto- és a Red Dead Redemption-videójátékokért felelős Dan Houser távozik a porondról. Mi lesz utána a Rockstar Gamesszel?

Március 11-ig marad pozícióban Dan Houser, a Rockstar Games alelnöke és társalapítója – adta hírül a céget birtokló Take-Two Interactive. A cég a 2020-as üzleti év harmadik negyedévi eredményeit is nyilvánosságra hozta, ez alapján erős évet zárnak.

Dan Houser a testvérével, Sammel hozta tető alá a Grand Theft Auto- és Red Dead Redemption-sorozatokért is felelős, immár kilenc stúdiót tömörítő konglomerátumot. Együtt vezették a céget, ami bár nem független entitás, a videójátékokat készítő vállalkozások között meglehetősen nagy önállósággal bír.

Ki ő és miért számít?

Dan 2019 tavasza óta szabadságon van, azaz nem sokkal a 2018 végén elstartolt Red Dead Redemption 2 megjelenését követően szállt ki a mókuskerékből. A távozását bejelentő, rövid közlemény szerint március 11-ig marad névlegesen alelnök, ezt követően már nem lesz a Rockstar alkalmazottja. Testvére, Sam továbbra is elnöke marad.

Advertisement

A Rockstar Games videójátékai komoly rekordereknek számítanak. A 2013-ban megjelent Grand Theft Auto 5 százhúsz millió, míg a 2018-ban kiadott Red Dead Redemption 2 huszonkilenc millió példányban keltek el eddig világszerte.

Ezek a játékok produkálták minden idők legnagyobb szórakoztatóipari startjait.

Dan Houser mindkét játék fejlesztésében kulcsszerepet vállalt: nemcsak a játékmenet kidolgozásában vett részt, de a történetek megírásából is kivette a részét.

Mi lesz most?

Dan Houser távozásával több kérdés is felmerül a Rockstar Games elkövetkezendő projektjeit illetően, hisz egy ennyire fontos kreatív szakember pótlása egyáltalán nem könnyű feladat.

A Take-Two Interactive részvényárfolyama mindenesetre megbicsaklott a hír hatására: egyetlen nap alatt közel 5 százalékos esést produkált. Ez mondjuk a hamar helyre billent, és a Take-Two február 6-án, magyar idő szerint 22:30-kor kiadott, 2020 harmadik üzleti negyedéves eredményei alapján a kiadó még növekedést is jósol a március 31-én véget érő üzleti esztendő végére.

A 2019-es üzleti év 2,6 milliárdos bevételt termelt. A 2020-asra 2,96-3,01 milliárd dolláros bevételre számítanak.

Strauss Zelnick, a Take-Two vezérigazgatója azt mondta, cége 2019 végén „robosztus vásárlói érdeklődést” tapasztalt. „Kiemelkedő eredményt ért el a Grand Theft Auto Online és a Grand Theft Auto 5, a NBA 2K20, a Red Dead Redemption 2 és a Red Dead Online, a The Outer Worlds és a Borderlands 3” – mondta, első helyen említve a Rockstar játékait.

Ugyanakkor az eredmények nem győzték meg a stakeholdereket. A Red Dead Redemption 2 tavalyi startja nagy lökést adott a cégnek, azzal összevetve ez a negyedév gyengülésnek számít. Erre egy majd’ 10 százalékos árfolyamzuhanással válaszolt a piac.

Csak ennyire tűnik fontosnak a Take-Two számára egy rockstaros játék. A friss jelentés egyébként nem említette az alelnököt.

Nőtt rajta a nyomás

Dan Houser alig két héttel az után érkezett, hogy iparági források megszellőztették: a kiadó nem elégedett a Rockstar Games által kiadott játékok számával. A stúdió az elmúlt tíz évben csak két teljes értékű programot dobott piacra, holott a tőzsdei társaság ennél többet szeretne látni.

Bár nem valószínű, hogy emiatt hamarabb boltokba kerül a Grand Theft Auto VI, esélyes, hogy a cég korábban sikeres, de idővel elhanyagolt sorozatai (Bully, Manhunt, Midnight Club) visszatérhetnek, hogy kitöltsék az óriásjátékok megjelenése közti űrt.

A Rockstar céges légköre gyakori téma volt a sajtóban az elmúlt két évben. Több olyan cikk jelent meg, amikben toxikus körülményekről, brutális túlórákról és zaklatásba torkolló vezetői megbeszélésekről esett szó. Jason Schreier, a Kotaku újságírója, aki maga is sokat foglalkozott ezzel a témával, Twitteren reagált Houser távozására.

Őt elsősorban az érdekli, milyen hatással lesz ez a cégkultúrára, ami ismeretei szerint sokat javult a botrányok óta.

Kép: Grand Theft Auto 5

 

Az érdem azé, aki elkezdi, akkor is, ha az, aki folytatja, jobban csinálja.