Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Meddig tart egy sláger élete?

2017-ben két dal akkora földrengést okozott, amekkorát még a sokat látott zeneipar is ritkán tapasztal: a Despacito és a Shape of you még mindig minden idők legnézettebb videói a YouTube-on. A Viberate elemzéséből kiderül, miért szóltak ekkorát, hogy állnak ma és egyébként is, hogy néz ki egy sláger élete.

Luis Fonsi régóta híres Latin- Amerikában, de a Despacitóval az egész világ megjegyezte a nevét. Daddy Yankeevel közös daluk az első helyezett a YouTube örökranglistáján, nem volt olyan telefon, rádió, hangszóró, amiből ne ez szólt volna 2017 nyarán, egész pontosan: naponta 21 millió alkalommal. A siker egyik fontos hozzávalója épp az együttműködés volt: Daddy Yankee új tömeget vonzott be a hazai Fonsi-rajongók mellé.

Advertisement

Először Puerto Rico-ban lett sláger, 97 nap alatt érte el az egymilliárdos nézettséget. 2019. február 6-án pedig továbbmenetelt a hatmilliárdos mérföldkőig, megdöntve ezzel az addigi rekordot, amit máig tart. A latin-amerikai dalok egyékbént jó esélyekkel, szerencsés piaci körülmények között indulnak a slágerré válás útján, számos dal elérte a mágikus egymilliárdot, de egyik sem ért a Despacito nyomaiba.

A dal már magabiztosan menetelt előre, coverek (feldolgozások) ezrei születtek, amikor Justin Bieber kapaszkodott fel a szekérre egy új, saját remixszel. 2017 áprilisában jött ki – és mivel bármi, amire Bieber ráteszi a kezét tényleg arannyá változik –, a Despacito körüli Google-keresések megsokszorozódtak. Érdekes ellentmondás viszont, hogy három hónappal a remix után a Bieber-féle verziót még „csak” 250 millióan látták, míg az eredeti elérte a másfél milliárdos látogatottságot.

Bieber csatlakozásával jött az angol szöveg is, ami lehetővé tette, hogy mindenki énekelhesse. Ezzel lépett ki igazán a dal a globális piacra.  

2017. július 16-án 26 millióan nézték meg a klipet, ez egyben a legmagasabb napi nézettség lett. Fonsi és Daddy Yankee turnézni kezdtek, az eredeti dal és a remix közösen minden idők legtöbbször streamelt zenéjévé tették a Despacitót. 2018 augusztusától a nézettség csökkeni kezdett, 2019-et elérve pedig megállt. 2019 márciusában, két és fél évvel megjelenése után lekerült a Hot Latin Songs című listáról.

Ed Sheeran is jelentkezett egy Despacito-remix elkészítésére, de Justin Bieber megelőzte.

Ráadásul, ha nincs a latin sláger, a Shape of you ülne a trónon. Sheeran 2015-ben egy évig szüneteltette a zenélést és a közösségi médiás jelenlétét. 2016 decemberében aztán titokzatos fotókkal és szövegekkel kezdte promózni hamarosan megjelenő albumát. Újévi ajándékként bejelentette: „Pénteken új szám jön!”, pár nappal később pedig a Shape of you első sorával izgatta tovább a közönségét: „The club isn’t the best place to find love.”

Január 6-án aztán robbant a Castle on the Hill és a Shape of you, utóbbi Ed Sheerantől szokatlan, táncolós hangulattal. 99 nap alatt érte el az egymilliárdos nézettséget, így csupán két nappal maradt le a Despacito rekordjától. Az énekes ráadásul rendesen promózta az új albumot late-night showkban és rádiókban is. Sheeran szerepelt a Rolling Stone magazin címlapján, egy US Weekly- cikk pedig meztelen felsőtestének hírével kapta fel a készülő videoklipet. 2017 áprilisában ért csúcsra a dal, 12 milliós napi nézettséggel.

Az előremenetel azonban hamar stagnálásba váltott. Az ellentmondásos Grammy- győzelem még dobott egyet rajta, a női test dicséretéről szóló Shape of you elvitte Kesha szexuális zaklatás feldolgozásáról szóló dala elől a díjat – mindezt a MeToo kirobbanásakor. Sheeran ezért át sem vette a díját. Észak-amerikai és ázsiai turnéja közepén lépte át a dal a négymilliárdos határt, szintén két évvel megjelenése után.

A két sláger életében sok közös van: mindkettő az első 100 napban érte el az egymilliárdos nézettséget, az utána következő 4 és 7 hónap közöttre tehető a csúcsidőszak. Ezután mindkét dalnál odalett az újdonság varázsa, ami meglátszott a nézettségen is. Második életévükben a népszerűség stabilizálódott, és mind a mai napig tudják produkálni a napi egy-kétmilliós látogatást, amit tényleg csak az igazán nagyok tudnak hozni ilyen hosszú idő után.

Borítókép: Unsplash

 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”