Használt luxusóra – egyéves távlatban 31 százalékkal drágultak a darabok, de voltak, amik ára megduplázódott. Nálunk is érezhető a drágulás, de a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint itthon nem a luxuskategória dominál. Hírességeken, még politikusokon is ritkán látni több tízmilliós darabot.
Már korrigál a piac, de úgy tűnik, hogy a használt luxusóra volt az elmúlt egy év egyik legjobban teljesítő befektetési eszköze. A Subdial50 index, amelyet az 50 legkeresettebb luxusóra másodpiaci árából számolnak, egyéves távban 31 százalékos pluszban van.
Szinte példa nélküli volt a rali, az átlagár 27 ezer dollárról 45 ezer fölé emelkedett tavaly június és idén március vége között, azóta ereszkedik. Ezzel éves távlatban felülmúlja a részvénypiacot, az aranyat, a kriptót, mindent, ami ki van téve az inflációnak. A luxuspiac egyes részei érzéketlenek lehetnek a válságokra, híresen jól teljesítenek a veterán autók. De az old timerek piaci átlagárából kiszámolt HAGI-index is csak alig 16 százalékos pluszban van egy év alatt.
Mire föl a drágulás?
A luxusórák esetén a példányok árát az egyéni hírek is mozgatják: tavaly a Patek Philippe befejezte a híres Nautilus 5711-es számú, kék számlapos modelljének gyártását. A példány másodpiaci átlagára 52 százalékos pluszban van, ami a teljes palettát felültejesítette.
De az egész piac nagyon komolyat ralizott tavaly óta.
A luxusórák mindig is a legdrágább használati tárgyak közt voltak, de a járványt követő infláció fűtötte fel igazán az ágazatot. Márton Ferenc, az Óra Magazin szakújságírója lapunknak azt mondta: a lezárások miatt sok gyártó leállt, az ellátási láncok is szakadozni kezdtek, ami csökkentette a kínálatot és növelték az anyagköltségeket.
A kormányok költségvetési támogatásai pedig több országban ingyenpénzhez juttatták a fogyasztókat, miközben a hagyományos befektetési eszközök vesztettek a népszerűségükből, árfolyamuk lefelé fordult. „És sokéves csúcsokon van az olaj ára, a nagy olajkitermelő országokban hagyományosan szeretik a luxuskategóriát.”
Újat venni pedig sokszor nem opció, az új luxusórák piacán hosszú, akár tízéves várólisták is kialakulhatnak, ha gyártják még egyáltalán az adott modellt.
Tizenkét milliárd dollár plusz
A szigorítási trend sem akasztotta az árfolyamot, ami tavaly november környékén lefelé fordította a pénzügyi eszközök jelentős részét. Olyannyira, hogy a Bloomberg riportja szerint több befektető, aki a kriptopiacon és a kockázatosabb részvények piacán szedte meg magát, a használt luxusórák piacát jelölte meg a következő hot topicként.
A RealReal tanulmánya a luxustárgyak másodpiacáról is megállapítja, hogy egy átlagos vevő idén év elején 1600 dollárral költött többet az órájára, mint tavaly év elején. A McKinsey azt állítja, hogy a használt luxusórák piaca, amely 2018-ban még csak 18 milliárd dolláros volt, 2025-re már 30 milliárdos lehet.
Március vége óta korrigál a darabok átlagárából számított index, de a luxusgyárak jó részéhez hasonlóan gondoskodnak, hogy az ár ne essen tartósan. Hiába a nagy kereslet, a négy legismertebb márka, a Patek Philippe, a Rolex, az Audemars Piguet és a Richard Mille továbbra is csak limitált mennyiségben gyárt, így tartva alacsonyan a kínálatot, magasan az árat. „Rávesznek, hogy jobb híján a kevésbé népszerű modellt vedd meg, amin sokszor nagyobb a haszonkulcs.”
A hazait nem a luxus hajtja
„Az Audemars Piguet kék számlapos Royal Oak óráját tavaly még 10 millió forintért meg lehetett venni. Négy-öt hónappal rá, amikor az órapiaci rali elindult, már 14 millió forint körül lehetett eladni.
Most 28 millió alatt nem találod meg a használt piacon”
– mondja Márton Ferenc. Azt ugyanakkor hangsúlyozza, nem csak a luxuskategória drágul. Saját példákat mesél, amikor egy év alatt kétszeresére drágult egy-egy milliós értékű, de nem a legmagasabb szinten lévő márka karórája. Ám a közepes kategóriánál inkább a forintromlás az a tényező, ami miatt magasabb forintárakat látunk.
Ugyanakkor a hazai piacot még így sem a high-end kategória hajtja.
A nyilvános képeken ki lehet szúrni nagyobb értékű órákat a helyi tehetős hírességeken, de a hazai celebvilágban, az üzleti, sport- és pártelit köreiben néhány millió forinttal már az élbolyba lehet kerülni. Bayer Zsolt egy negyedmilliós példánnyal szerénykedik, Rákay Kálmán 5-7 millió forint közti órával vlogol.
A hazai hírességek közt is a pármillió forintos óra már is már feltűnő. Tomán Szabina 20 milliós darabja, amit a Beszéljünk órákról csatorna szúrt ki, kiemelkedőnek számít. Nagyot ment februárban, hogy Matolcsy György jegybankelnök fiát, Matolcsy Ádámot 130 milliós, üzlettársát, Somlai Bálintot egy 120 milliós órában fotózták le. És persze mindez eltörpül a nemzetközi szpottinghoz képest, a globális hírességeken millió dolláros órák is előfordulnak.
„Itthon nem nagyon van fizetőképes kereslet erre a szintre. Aki pedig meg tudja venni, jobban utánajár, és nem magyar szürkepiaci kereskedőtől veszi meg” – így Márton Ferenc.
Azzal azonban egyetért, hogy gyakorlatilag egy új befektetési eszközosztály jött létre.
Az órák az elmúlt két-három évben úgy viselkednek, mint a konkrét befektetési eszközök.”
Borítókép: Gattyán György a Forbesnak adott interjú közben, kezén egy 6,5 milliós Rolex Oyster Perpetuallal. Forrás: Sebestyén László, Csukló Szpotting