Isten selejtet nem teremt

 Böjte Csaba tud valamit, amit az eddig Forbes-címlaposok nem tudtak. Megérkezett, beállt a kamera elé (a kettő között 30 másodperc, ha eltelt) és 15 perc múlva távozott. Sokan szerettek volna […]

Bővebben

Legyél te is Zuckerberg! – Nyári üzleti iskola 16-18 éveseknek

Idén nyáron is lesz Ifjúsági Üzlei Program, ahol 16-18 éves diákok megtanulhatják, hogyan indítsanak el egy vállalkozást. A legjobbakat amerikai egyetemek is várják, a legígéretesebb vállalkozási ötlet kidolgozói pedig később akár tőkére is számíthatnak a HiVentures Kockázati Tőkealaptól.

Az Ifjúsági Üzleti Program (IÜP) onnan indult, hogy Forgách Péter (56-ban Amerikába szakadt retinasebész) akart valami jót tenni Magyarországgal. Túl a vasfüggöny leomlásán, 1994-ben pattant ki a fejéből az ötlet, hogy tanulási lehetőséggel segítse az ország gazdasági talpra állását. Amerikai egyetemi ösztöndíjakat hajtott fel magyar diákoknak, az ezredfordulóra már harmincan szereztek az ő közreműködésével diplomát. A tengerentúlon végzett diákok aztán hazatérve létrehozták a Calasanctius Ösztöndíj Alapítványt (CÖA). 2000 óta a CÖA koordinálja az ösztöndíjas programot és szervezi az IÜP-t, munkájukat ma már közel 50 fős önkéntes csapat segíti.

2010 óta a program vezetője Mudri György (írtunk az egyik vállalkozásáról korábban itt és a márciusi Forbes-ban, ő a Wyze.me nevű fintech startup alapítója és társtulajdonosa), maga is IÜP-s diák volt korábban (az első évfolyamba járt). Mint mondja, nem az a cél, hogy Magyarországon mindenkiből vállalkozó legyen, de fontos, hogy elültessék a gondolatot.

„Hogy ne csak a klasszikus pályák (orvos, jogász, mérnök, közgazdász, tanár, stb.) jussanak a pályaválasztás előtt álló fiatalok eszébe, hanem akár az is bekerüljön a karrierválasztási lehetőségek közé, hogy valaki saját vállalkozást épít.”

Egyhetes bentlakásos nyári iskola

Ehhez próbál segítséget adni az IÜP, amelynek keretében egy egyhetes bentlakásos nyári iskola alatt nem akadémikusok, hanem hús-vér vállalkozók adják át a legalapvetőbb ismereteket az arra nyitott diákoknak. Elsősorban tehát ez azoknak való, akik már közel vannak a pályaválasztáshoz, és szeretnének kicsit beleszagolni abba, hogy mit is jelentenek a valóságban az olyan kifejezések, mint vállalkozás, marketing, vagy média.

Az IÜP révén az elmúlt években közel 2000 középiskolás diákot tanítottak vállalkozásra Magyarországon, Erdélyben, Felvidéken és Kárpátalján. Közülük több mint 30 diák az Egyesült Államokba is kijutott, hogy valamelyik ottani egyetemen is tanulhasson vállalkozási ismereteket.
Tavaly három diákjukat készítették fel sikeresen a Massacshusetts Institute of Technology (MIT) Launch Summer képzésére, és az ehhez szükséges finanszírozást is sikerült előteremteniük a Hungarian Initiatives Foundation partnerségével. Így a globálisan meghirdetett 60 fős képzésre a több mint ezer jelentkezőből három magyar résztvevő is eljutott Bostonba. Az idén március 1-jén az is eldőlt, hogy ez a lehetőség ismét valósággá válik, vagyis a világ egyik legjobbjának tartott amerikai egyetem újabb két IÜP-s diákot felvett a 2017-es programjába. Ők most nyáron fognak részt venni az egy hónapos startup képzésen az USA egyik legjobb egyetemén.

Már lehet jelentkezni

Az idei IÜP:
  • július 31. és augusztus 5. között lesz
  • a BCE székesfehérvári kampuszán
  • az alapítvány a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Kisvállalkozásfejlesztési Közponjával, a HiVentures Kockázati Tőketársasággal és a Jumpstart Startup Stúdióval közösen szervezi
  • 10-12-ikes középiskolás diákok jelentkezhetnek a Kárpát-medence teljes területéről
  • jelentkezni a ctpiup.hu weboldalon keresztül lehet, egy motivációs levéllel és egy linkedin profillal
A diákok három irányban, három szakmai modulban gondolkozhatnak:
  • Üzleti tervezés-lean startup modul: az ide jelentkezők egy-egy vállalkozásötletet találnak ki, és csapatokban dolgozva ezt a tábor egy hete alatt kidolgozzák egy üzleti terv keretében. A végén egy pitch versenyen szombaton be is mutatják egy szakmai zsűri előtt.
  • Marketing modul: A résztvevők csapatokban egy-egy félig fiktív termék termék bevezetéséhez készítenek marketingtervet. Azt nézik meg, hogy ha létezne az adott termék, akkor kik lennének a fogyasztói, milyen lenne az árazása, hogyan kommunikálnák ezt a piac felé.
  • Média modul: Itt szintén csapatokban dolgozva egy-egy helyi szinten releváns témát dolgoznak fel a diákok, újságcikkek, és egy rövid videóanyag keretében. A végtermék kisfilm, nyomtatott újságmelléklet, vagy online blogmotor.

Amerikai egyetem vagy/és kockázati tőke

Az amerikai tanulmányút lehetősége mindhárom modul résztvevői számára adottak. A legtehetségesebb diákokat az alapítvány felkészíti a 2018-as MIT-s Launch program felvételijére, és a részvételhez, utazáshoz szükséges finanszírozást is igyekeznek előteremteni.

Az üzleti tervezés-lean startup modul győztes csapata számára idén egy extra díjat is felajánlanak: a HiVentures kockázati tőketársaság bizonyos feltételek teljesülése esetén beveszi az ötletet az inkubációs tőkeprogramjába. Itt olyan feltételekre kell gondolni, hogy mennyire felkészült és elkötelezett a csapat, tehát például nem csak eltervezni képesek a projektet, hanem meg is valósítani (ha programozni kell, akkor van fejlesztő a csapatban, stb.), illetve, ha valóban meg is akarják csinálni, akkor ezt kvázi főállásnyi időbedobással vállalják is (érettségi vagy egyéb tanulmányaik után). Amennyiben ezek a feltételek teljesülnek, úgy a HiVentures – már a megvalósítás szakaszában – akár 9 millió forintos tőke befeketetést is vállal (9 százalékos tulajdonrészért cserébe).
Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő