Amit odahaza 1 milliárd eurótért adott el a spanyol szövetség, azért eddig a Sony 10 millió eurót sem fizetett Indiában szezononként. A spanyol bajnokság közvetítési jogait most a Facebook vette meg, ingyen szórják majd a csúcsfocit egy 1,5 milliárd fős piacon.
Az előszezonban az AS Roma egyik felkészülési mérkőzését Twitteren közvetítette, az Amazon nemrég állapodott meg arról, hogy Premiere League meccseket adhat – nem is akárhol, a legnagyobb európai televíziós piacon, Nagy-Britanniában. Ma pedig bejelentették az újabb nagy dobást, a spanyol szövetség ugyanis 3 éves megállapodást kötött a Facebookkal, a közösségi oldal adja majd az egyik legerősebb európai bajnokság – köztük a klubfutballt évek óta uraló Real Madridét és a Barcelonáét – meccseit Indiában és több más országban a szubkontinensen. Csak Indiában a Facebooknak 270 millió felhasználója van, akik ingyen nézhetik majd a spanyol első osztály, vagyis a La Liga meccseit, amit eddig a Sony közvetíthetett, az ESPN szerint 32 millió dollárért.
Kezeljük a helyén ezt az összeget, a spanyol telekommunikációs és médiaóriás, a Telefonica két hónapja állapodott meg a spanyol liga elsőosztályú meccseinek közvetítéséről, szintén 3 évre kötött szerződést, összesen 3 milliárd euró értékben, a barcelonai Mediapro a nemzetközi csatornák számára adhatja tovább a közvetítéseket, ők 3,4 milliárd eurót fizettek a jogokért, szintén 3 évre.
A Facebook India mellett Bhutánban, a Maldív-szigeteken, Pakisztánban, Nepálban és Srí Lankán is a közvetítési jogok kizárólagos tulajdonosa a következő három évben.
Nem tudni, hogy a közösségi oldal mennyit fizetett a jogokért, de a tartalmat ingyen adja majd a júzereknek, miközben Európában és a fejlett piacokon egyre többen fizetnek azért online is, hogy egy-egy meccset megnézzenek jó minőségben. A Telefonica épp az online fizetős prémiumtartalmait akarja erősíteni a La Liga meccseivel. A különbség ordító: amiért a Sony eddig szezononként 10 millió dollárt (8,8 millió eurót) fizetett, azért a spanyol médiaóriások több mint százszorosát, 1 milliárd eurót fizetnek most. Miközben a Facebook a mostani megállapodással 1,5 milliárd fogyasztót fog elérni (persze közülük nem mindenki Facebook-felhasználó – még). A Mark Zuckerberg vezette technológiai óriásnak azért nagy üzlet a foci, mert új rétegeket csábíthat a Facebook felületére, köztük azokat a fiatalokat akik inkább a Snapchat felé orientálódtak eddig. A júzerszám és a bevételnövekedés elemi érdeke a Facebooknak, a Cambridge Analytica botrány nem mozgatta meg annyira az árfolyamot, mint amikor a negyedéves riportból kiderült, növekedésben nem hozták a várt szintet.
Két óra alatt négy helyet zuhant a leggazdagabbak listáján Zuckerberg
A spanyol szövetség célja most nem is az, hogy a Facebook-közvetítésekből megszedjék magukat, hanem hogy az egyik legnagyobb piacon minél erősebb pozíciót építsenek ki maguknak: legyen minél népszerűbb a spanyol foci. Aztán majd lehet ott is pénzt kérni a közvetítésekért. Ahogy a nyári világbajnokság alatt, Hegedűs Henrik szakíróval készült interjúnkban is elhangzott: még az olyan fejlett ázsiai piacokon is, mint Szingapúr, a Bajnokok Ligája közvetítési jogait nézőre visszabontva, az ár nem éri el a féleurót sem. Nyilván, lesz az több is – ahogy Kínában, és majd Indiában is.
Ez a világbajnokság hazugsága a fociról – interjú Hegedűs Henrikkel