Fotó: Fotó: glenn-carstens-peters
Üzlet

Így tervezz a jövővel, amikor senki nem tudja, mit hozhat a holnap

Forbes
2020. április 20. 4 perc olvasás

Nem kellemes belegondolni mindabba, ami rosszra fordulhat, de ahhoz, hogy erősebben kerülj ki a válságból, tisztában kell lenned a különböző jövőbeli eshetőségekkel, hogy már ma fel tudj rájuk készülni.

Krízis idején non-stop sürgős vészhelyzetekkel szembesülhetsz vezetőként – így van ez a mostani koronavírus-járvány idején is. Az időd jelentős részét töltöd azzal, hogy az alkalmazottak feladatait alakítod át, az ügyfeleiddel egyeztetsz, tüzetesen átvizsgálod a vállalkozás pénzügyi helyzetét, hogy reagálj a kihívásokra.

De amint túltetted magad az első csapásokon, nem érdemes beleragadni a reagáló üzemmódba, ideje előre tervezni is. Akkor is, amikor rengeteg a bizonytalan tényező.

Az amerikai Forbes vezetői coachként dolgozó külső szerzője összegyűjtött pár lépést, amivel könnyebben navigálhatsz ezekben a zavaros időkben.

1. Fogadd el az új valóságot

Az első lépés talán a legnehezebb neked és a csapatod számára. A világ hirtelen nagyot változott, és már soha nem lesz ugyanolyan a környezetetek, ahogy azt korábban megszoktátok. Az emberek gondolkodásmódja viszont nem ennyire rugalmas, nehéz ilyen gyorsan változtatni a sémákon. Még akkor is, ha a te vállalkozásod eleinte kevésbé érintett a krízisben, hiszen csak egy-két ügyfélnek vannak a problémái. Ha abba a hitbe ringatod magad, hogy ez így is fog maradni, akkor fogsz készen állni a váratlanul felbukkanó kihívásokra, és nem alkalmazkodni sem leszel képes.

Az egyik lehetséges mód a felkészüléshez a válságra, hogy a lehető legtöbbet megtudsz a környezetedről. Gyűjts annyi információt külső forrásokból, amennyit csak tudsz. Például itt van három forgatókönyv – egy alap, egy rossz, és a legrosszabb eshetőségre –, mi következhet a világgazdaságban a járvány miatt. Amikor feldolgozod az információkat, jobb, ha könyörtelenül tényszerű és őszinte vagy magaddal szemben.

2. Tedd fel a „mi van, ha” kérdéseket

Miután már tisztán látod a makrokörnyezetet, vedd górcső alá az üzletedet. Ebben lehet segítségedre, ha „mi van, ha” kezdetű kérdéseket teszel fel. Olyan kérdésekre gondolj, mint:

  • Mi van, ha az ügyfeleink nem 30 napon belül, hanem 90 vagy annál is több napon belül tudnak csak fizetni?
  • Mi van, ha az egyik kulcsfontosságú vezető megbetegszik, és két hétre (vagy többre) kiesik a munkából?
  • Mi van, ha valamilyen terméket vagy alapanyagot nem tudunk beszerezni, mert akadozik az ellátási lánc?
  • Mi van, ha nullára esik le a bevétel az év hátralevő részében?

Dobjatok össze ilyen kérdésekből a vezetőiddel és más csapattagokkal egy hosszú listát. Bátorítsd őket, hogy akár abszurd kérdéseket is felvessenek. Ki tudja, mit hoz a holnap.

3. Futtass egy érzékenységi elemzést

Miután összeállítottál néhány lehetséges forgatókönyvet a vállalkozásod számára, beleértve a legrosszabb eshetőséget is, készíts a költségvetést a különböző eshetőségekre. Változtass meg egy-egy elemet, és nézd meg, mekkora hatással van a pénzügyeidre.

A csapatoddal is meg kell értetned, milyen hatásai lehetnek a potenciális kimeneteleknek. Előfordulhat, hogy az egyik csapat vezetője még az egy hónappal korábbi tervek szerint halad, és munkaerőt keres, holott most ez nem égetően szükséges, vagy egy olyan szoftver beszerzését indítja el, ami a jó, ha van, nem pedig a muszáj, hogy legyen kategóriába tartozik.

4. Gondolj a jó oldalára

Minden krízishelyzetben ott van a lehetőség: legyél nyitott, hogy meglásd ezeket. Lehet, hogy egy termék, amit hónapokon át fejlesztettetek, most egy új felhasználói rétegnek lehet érdekes. Vagy a már kialakított technológia és infrastruktúra valamilyen más üzleti modellre is alkalmas. Kutassátok át ezeket!

Nem kellemes belegondolni mindabba, ami rosszra fordulhat, de ahhoz, hogy erősebben kerülj ki a válságból, tisztában kell lenned a különböző jövőbeli eshetőségekre, hogy már ma fel tudj rájuk készülni.

Borítókép: Glenn Carstens Peters // Unsplash