rövid hír

A magyar cégek is a bőrükön érzik a háborút

Forbes
2022. március 22. 2 perc olvasás

A magyar vállalkozások 72 százalékának negatív hatással van az üzletmenetére az orosz-ukrán háború, leginkább az ipari vállalkozások félnek. Egyelőre “csak” az aggodalmak jelentek meg, a gazdasági szereplők nagy része napi gazdálkodási gyakorlatában még nem, csak üzletmenetében érzi a háború hatását.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2022. március 4. és 18. között gyorsfelmérést végzett az üzleti szféra körében a február 24-én kitört orosz-ukrán háborúnak a cégek üzletmenetére gyakorolt várható hatásáról. Összesen 742, egyenként legalább 10 főt foglalkoztató vállalat válaszolt.

A Forbes.hu-nak is eljuttatott közleményében a GKI kiemeli:

a válaszadók jelentős többsége szerint egyértelműen negatív hatással van üzletmenetére: a megkérdezettek 26%-a nagyon negatív, 46%-uk kissé negatív hatásról számolt be, további 27%-uk – egyelőre – nem lát érdemi hatást,

közel 1% pedig kissé pozitív hatásról számolt be. Utóbbiak között kizárólag kisebb kereskedelmi cégek találhatók.

Leginkább az ipari vállalkozások félnek, ami az exportnak, illetve a beszállítási láncoknak való kitettség miatt nem meglepő. Valamivel kisebb negatív hatást érzékeltek az építőipari és a kereskedelmi cégek. Ugyanakkor az üzleti szolgáltató szektorban többségben vannak az érdemi hatást nem érzékelők (57%-uk vélekedett így), ez utóbbiak nagy része csak a belföldi piacon jelenik meg.

A háborúhoz földrajzilag közelebb lévő kelet-magyarországi cégek csak egy árnyalatnyival aggódnak jobban, mint a közép- és nyugat-magyarországiak.

A bizonytalanság növekedését jelzi, hogy a cégek saját várható üzleti helyzetük előrejelezhetőségét is valamivel rosszabbnak látták, mint februárban, itt leginkább az iparvállaltok véleménye romlott, írta a GKI.

Kapcsolódó: