Tavaly már Csehországban is piacvezető volt a junior programozókat képző Green Fox, amely Szlovákiában is meghatározó szereplővé vált az elmúlt években. A covid miatt átalakuló munkáltatói szokások a kezükre játszanak, már Nyugaton is könnyebben találnak a hallgatóik állást. Ezzel együtt nem ragadnának meg a közép-európai régióban, hamarosan újabb országban terjeszkedhetnek.
Négy évvel ezelőtt, 2018-ban húzott be először komoly befektetéseket a junior programozókat képző Green Fox Academy. Akkor a 2022. júniusi Forbes-címlaparc, Balogh Petya vezette Baconsult angyalbefektetői csapattal 51 millió forintról, a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. egyik alapjával, az Irinyi II. Kockázati Tőkealappal pedig további 246 millió forintról állapodtak meg.
Majd 2020-ban az Impact Ventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.-től vont be a cég 450 millió forint kockázati tőkét.
Míg előbbi összegeket több ember elérésére, új termékek fejlesztésére akarták költeni, addig utóbbi célja a képzések újfajta, utófinanszírozásának biztosítása és a külföldi terjeszkedés folytatása volt. Akkor már jelen voltak Prágában, és idén júniusban Pozsonyban is irodát nyitottak. Az utóbbi két évben elért eredményeikről kérdeztük Bárdos Kristófot, a cég társalapító-ügyvezetőjét.
Csehország után Szlovákia
Csehországban már 2021-re piacvezetővé tudtunk válni, a hallgatói létszámunkat minden évben dupláztuk, az árbevételünk pedig még ennél is dinamikusabban nőtt”
– mondta a Forbes.hu-nak Bárdos. Magyarországon a 2015-ös alapítás óta ez összesen 1247, Csehországban 2018 óta 369, Szlovákiában pedig a 2021-től 106 beiratkozót jelentett a junior programozó képzésekre. Utóbbi országban egyelőre csak online képzéseket kínálnak.
„Csehország után szinte kötelező volt Szlovákiában is piacra lépni. Nagyon jól meg tudtuk lovagolni azt a trendet, hogy sok szlovák jár Csehországba dolgozni. Az állásgarancia ebben az esetben is vonzó ajánlat volt” – fogalmazott Bárdos, aki hozzátette: a szlovák piacra az Accenture meghívására léptek be. Mára mindkét országban piacvezetők, még úgy is, hogy Bárdos szerint főleg Csehországban nehezebb volt az indulás, kellett két és fél év, amíg igazán nagyot tudtak előrelépni.
Az állásgarancia mindhárom országban ugyanazt jelenti: a hallgatók a képzés megkezdésekor dönthetnek arról, hogy kifizetik-e a teljes tandíjat, és ezzel maguk próbálnak majd állást találni, vagy segítséget kérnek az elhelyezkedésben a Green Foxtól. Ha utóbbi lehetőséggel találnak munkát, akkor a hallgatónak kedvezményes a képzési díj, amelynek egy részét a munkaadó cég vállalja magára. Ha így hat hónappal a képzés befejezése után sem talál munkát a hallgató, visszakapja a képzési díjat.
Már a kisebb cégek is Salesforce-t használnak
Mindhárom országban szuperintenzív, 4,5 hónapos, illetve részidős, 10 hónapos képzés közül lehet választani. Offline jelenleg csak a szuperintenzív képzés elérhető, a covidjárvány alatt felfutó online tanulási lehetőség azóta is sokaknak csábító – a legfrissebb adatok alapján a jelentkezők 80 százaléka inkább ezt választja.
Bárdos szerint nagyobb elköteleződést igényel az online képzés, ezért a lemorzsolódás ott valamivel nagyobb, valamint a közösség- és kapcsolatépítés is nehezebb. Az oktatási anyagok és a módszertan azonban nem különbözik az offline kurzusokon kínáltaktól.
„Abban sincs lényegi eltérés regionálisan, hogy a cégek milyen szakembereket keresnek – és mindegy nekik, hogy valaki Csehországból, Szlovákiából vagy Magyarországról jön, ha a megfelelő képességekkel rendelkezik.
Nekünk az a feladatunk, hogy a vállalati partnerek és a hallgatók igényeinek egyszerre feleljünk meg a képzésekkel. Egyre több például a virtuális, nemzetközi projektcsapat, amire angol nyelvű oktatással készítjük fel a hallgatókat. A cégek pedig az utóbbi időben egyre több olyan szakembert keresnek, akik a Salesforce-szal vagy a Servicenow-val tudnak dolgozni. Ezeket a keretrendszereket be is vezettük a képzésünkbe.”
Bárdos szerint erre azért van szükség, mert a korábbiakkal ellentétben már a kis- és közepes cégeknél is egyre jellemzőbb, hogy „nem a nulláról kezdenek megírni alkalmazásokat”, hanem a fentebb említett Salesforce-t vagy Servicenow-t használják platformként – így az igény is megnő az olyan szakemberekre, akik ezekhez értenek.
Legyenek erős soft skillek, jó angoltudás, és programozni is tudjon a hallgató”
– mondta a cégek jellemző elvárásairól.
Kilövés
542,5 millió, 517,8 millió, 901,5 millió – ezek a magyarországi Green Fox árbevételei az elmúlt három évben. 2019 és 2020 még két veszteséges év volt itthon a cégnek (-75 millió és -61 millió), elsősorban a külföldi terjeszkedéshez kapcsolódó fejlesztések és beruházások miatt tavaly azonban már jelentős, 208 millió forintot meghaladó nyereséggel zártak.
„Tavaly a csehországi és szlovákiai árbevételünk 250 millió forint volt. Idén azt várjuk, hogy a csehországit megtriplázzuk, a szlovákiait pedig tizenkétszerezzük. Ami persze annak is köszönhető, hogy ott ez csak a második teljes évünk lesz, tavaly 50 hallgatónk volt, idén nagyjából százzal számolunk.
Azt várjuk, hogy idén az árbevételünknek több mint a fele Csehországból és Szlovákiából érkezik majd”
– magyarázza Bárdos, és hozzáteszi, hogy főleg a cseh piacon „még bőven van növekedési potenciál, amit ki is akarunk aknázni”.
Amellett várnak ennyire dinamikus növekedést a két országban, hogy Magyarországon már lényegesen szélesebb körű a tevékenységük. Mindhárom országban a juniorszoftverfejlesztő-képzés a legfontosabb, de Magyarországon ez kiegészül a céges bootcampekkel, vállalati partnerekkel közös CSR projektekkel és az IBS-sel közös IT- és üzleti adatelemzés mesterképzési programmal – hasonló oktatási együttműködést várhatóan másik hazai egyetemmel is kötnek.
A növekedést elősegíti, hogy a képzéseik árát mindenhol a helyi viszonyokhoz igazították: így Csehországban ugyanazok a kurzusok akár 20-30 százalékkal is többe kerülhetnek, mint itthon.
Hova tovább?
„A covid alatt egyre több távmunkalehetőség lett, így előfordul, hogy akár Nyugat-Európában működő cégek keresik a hallgatóinkat” – árulta el Bárdos.
Ettől függetlenül nem akarják a tevékenységüket a mostani három országra korlátozni, más országokban is megjelenhetnek.
Sok régiós ország szóba jöhet, de nem csak a környéken gondolkozunk”
– mondta Bárdos, arról ugyanakkor nem akart beszélni, hogy melyik országok vannak a célkeresztjükben. „A közeljövőben viszont már alighanem erről is tudunk konkrétumot elárulni.”
Közben arra is figyelnek, hogy a képzéseiken minél diverzebb társaság jöjjön össze: a karrierváltó képzéseiken rendszerint 25 százalék körül van a nők aránya. Magyarországon az idei évben már minden harmadik hallgató nő, míg ha a Google.org támogatásával megvalósuló, kifejezetten nőknek meghirdetett képzésüket is ide számítjuk, akkor jelenleg a Green Fox itthon több mint 600 nőt oktat.
Borítókép: Bárdos Kristóf, a Green Fox társalapító ügyvezetője