Bíró Pál tévésként érkezett a Google-höz, hogy a YouTube hazai feje, majd később a cég magyar vezére legyen. Első interjúját a Forbesnak adta, ebben többek között elmeséli, milyen bonyolult és hosszadalmas folyamat bekerülni a céghez, illetve, hogy pontosan mit is csinál Magyarországon a Google, és miért nehéz Amerikában egy tízmilliós ország piacáról beszélni. Az interjú nagyja a decemberi Forbes magazinban olvasható, itt most csak az onnan kimaradt kérdéseket és válaszokat közöljük.
Te hol állsz a Google globális szervezetében? Kinek riportolsz?
A közép-keleteurópai régió országaival dolgozunk együtt, és ennek menedzsmentje az, ahová én is tartozom. A CEE régió egy nagyobb, úgynevezett EMEA-régióhoz tartozik, és utána van az egész globális szervezet. Az EMEA-hoz hasonlóan van egy ázsiai és egy amerikai régiónk.
Keletkeznek olyan projektek, amik országspecifikusak?
Abszolút. Nagyon jó dolog a Google-nél, hogy a mai napig vannak projektek, amik organikusan alakulhatnak, és tök jó, hogy ha van valami, ami neked tetszik, vagy úgy gondolod, hogy fontos lenne az országnak, akkor azon el lehet kezdeni dolgozni.
Nyilván senki sem garantálja, hogy abból konkrétan lesz valami, de nagyon jellemző az a vállalkozó szellem itt a cégen belül, hogy bár vannak hierarchiák és elkülönülő osztályok, mégis mindenki nagyon nyitott arra, hogy beszélgessünk és ha van egy jó ötlet, akkor az nem lesz lesöpörve az asztalról csak azért, mert annak nincs itt az ideje. Ha össze tudsz rakni egy nagyon jó business case-t, vagy meg tudod indokolni, hogy miért van arra szükség, akkor el tud indulni egy projekt.
Bíró Pál korábban a YouTube hazai feje volt, most már az egész magyar Google a vállain nyugszik. Fotó: Orbital Strangers
Nemcsak a hazai irodában dolgoznak magyarok a Google-ben. Van valami kapcsolattartási formátok? Te tudod, hogy pontosan hány magyar googler van? Kapcsolatban állsz velük?
Pontos számot nem tudunk, de igyekszünk összetartani azokat a magyarokat, akik a cégnél dolgoznak. Van egy belső levlistánk, ott tudunk kommunikálni, meg van egy zárt közösségi felület, amin el lehet érni egymást. Azokkal, akik itt vannak Európában, jellemzően gyakrabban találkozunk. Amerikából is nagyon sokakat ismerünk személyesen, és amikor jönnek Budapestre, mindig be szoktak jönni az irodába.
Ha van egy-egy ünnep, húsvét vagy karácsony, akkor igyekszünk odafigyelni, hogy mindig legyen egy kis szervezett program, és le tudjunk ülni egy picit beszélgetni. Nem tudom, ez mennyire Google Magyarország specifikus, vagy minden másik irodában is így megy, de mikor valaki hazajön külföldről, legyen fejlesztőmérnök vagy üzleti területen dolgozó kollega, akkor megkérjük, hogy tartson egy félórás előadást, hogy mi az, amit csinált. Múlt év végén például volt egy magyar srác, aki Amerikában dolgozik a Pixelnek a kameráján. Ő mesélt arról, hogy működik ez, mekkora a csapat, milyen kihívások vannak.
A magazinban a Gyakornokok című film is szóba került. Fotó: Orbital Strangers
Te, mint volt tévés, hogy látod? A YouTube a tévé jövője? Egymás mellett élnek, összefolynak, mi lesz velük?
Ez elképesztő módon összemosódik. Már amikor a YouTube-bal foglalkoztam is sokat beszéltem arról, hogy az az idő már elmúlt, amikor van televízió, van YouTube, Netflix, akármi. Sztorik vannak, sorozatok, videók, de hogy ezeket a tartalmakat hol nézzük meg, annak manapság nincs jelentősége. A televízió mint olyan, már egy nehezen megfogható fogalom, mert adott esetben egy televíziós tartalmat nézhetek a telefonomon a mobiladatom felhasználásával, akár élőben az olimpiát, de fordítva megnézhetek egy YouTube-videót is a tévémen, Chromecasten keresztül.
Kábé egy évvel ezelőtt volt az adpocalypse, ami a PewDiePie-féle hirdetések után meghúzta kicsit a nemzetközi, főleg amerikai youtuberek nadrágszíját. Ez Magyarországon is így volt?
Voltak olyan dolgok a YouTube életében, amik nem feltétlen sikerültek a legjobban. Ez minden termékkel előfordulhat, és a YouTube esetében ugye sok olyan tartalom fel tudott kerülni, amivel egy olyan partner hirdetése lett kiszolgálva, ami nem volt megfelelő és nem volt odavaló. Emiatt látta szükségét a cég, hogy sokkal szigorúbb szabályokat hozzon, ezekből adódtak bevételvisszaesések. A tartalomelőállítók oldalától ez természetesen nem egy pozitív dolog, de a másik oldalról borzasztó fontos lépés volt.
A YouTube esetében is igaz az, hogy mindenkinek elérhető terméket szeretne a Google. Volt olyan szereplő, akinek az adott történések miatt az érdeke csorbult, és emiatt volt szükség arra, hogy lépjünk, de úgy gondolom, megfelelő lépések történtek annak érdekében, hogy még biztonságosabbá tegyük a platformot.
Jake Pault lenyomta egy hétéves kisfiú: ők 2018 legjobban kereső youtuberei
Akkor most mit mond a cég: a YouTube média vagy platform?
Mindenféleképpen platform, ami mindenki számára elérhető. Vannak irányelvek és szabályok, amiket be kell tartani, de alapvetően bárki használhatja.
A hazai Google-alkalmazások magyar nyelvi csomagja (Drive, Gmail, jogi szövegek) hol készül? Ti csináljátok, vagy kiadjátok külsős cégeknek?
A fordítások házon belül készülnek, sokszor részt veszünk ezek tökéletesítésében. Hogy az első fordítás hol készül, azt nem tudom, de magának a terméknek a tökéletesítésében mi is részt veszünk. Jellemző az, hogy amennyiben van egy országban az adott nyelvhez kapcsolódó termékbevezetés, akkor mindig az adott irodát kérik meg, hogy a kollegák vegyenek részt a bétatesztben és nézzék meg, hogy milyen hibák merülnek fel, mi az, amihez hozzá kéne nyúlni.
És hogy pontosan mit csinál a magyar Google, adózik-e a vállalat, hányan dolgoznak a cégnél, hogy került oda Pál és mi igaz a Gyakornokok című filmből? Ezekre a kérdésekre a decemberi Forbes adja meg a választ.
Kérdezett: Laza Bálint és Smejkál Péter
Képek: Orbital Strangers