Nem érinti túl jól Gerendai Károly pénztárcáját az idei fesztiválszezon elmaradása, de szerencsésnek érzi magát, hogy a világjárvány már a Sziget eladása után érte. Európa egyik legnagyobb fesztiváljának alapítója volt a harmadik Forbes Élő vendége, Galambos Márton főszerkesztő beszélgetett vele.
„Érzékenyen érint, hogy ilyen volt a szezon” – mondta a beszélgetés elején Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, miután lezárták a rövid small talkot Galambos Márton főszerkesztővel arról, hogy előfizetője-e a magazinnak. (Nem.) Gerendai 2017-ben adta el a Szigetet, egész pontosan az eredeti tulajdonosi kör részesedésének 70 százalékát, így azt, hogy újságosnál vegye a Forbes magazint, megengedheti magának, de az idei fesztiválszezon elmaradása azért érzékenyen érinti, 15 százalék féltenivalója ugyanis még így is van.
„Abban optimista vagyok, hogy a hazai közönségnek szóló kisebb
fesztiválokat szerintem már meg lehet tartani jövőre.” A nemzetközi
eseményekben viszont már borúlátóbb: „Ezeknél a rendezvényeknél fontos, hogy
tudd előre a látogatottságot, hogy mennyit költhetsz, márpedig eddig mindig a
jegyelővételen múlott, hogy mennyire tudjuk ezt tervezhetővé tenni. Most el se
tudtuk indítani a jegyelővételt, és február-márciusig nem is lesz értelme
elindítani, mert senki sem tud semmit előre a nyárról. (…) Nagy kérdés, hogy
akkor szabad-e egyáltalán belevágni egy több mint tízmilliárdos költségvetésű
rendezvénybe.” Úgy látja, márciusig még lehet húzni az időt, visszafogott
költségvetéssel akkor még lehet értelme annak, hogy gondolkodjanak a
fesztiválban, de a kockázat akkor is nagy lesz.
Normális esetben már októbertől elérhetőek a Sziget-jegyek, tavaly ilyenkor a bérletek 30 százalékát már eladták – márciusban, amikor a járvány felülírta 2020-at, már bőven 50 százalék felett jártak.
Azért érez némi megkönnyebbülést is: „Ha vállalkozóként nézem, ez most 70 százalékkal könnyebb ügy.”
Szóba kerültek Gerendai éttermei is, ezek egy része most zárva tart (vagy még meg sem nyitott). A Costes Downtown viszont működik, a járvánnyal párhuzamosan ugyanis elindított egy házhoz kiszállós ágat. „Ennyivel kevesebb lesz a veszteség. Nem úgy nézzük, hogy önmagában csinálnánk-e, mert biztos, hogy egyébként nem erre fókuszálnánk.” Él és virul viszont egy barátja vállalkozása, a Dorsum, amiben neki is van részesedése: a tavalyi év után vettek ki belőle osztalékot, és elképzelhető, hogy jövőre is fognak. (A Dorsum sztoriját itt írtuk meg.)
A Szigetre 4 millió euró hitelt vettek fel, Gerendai úgy saccol, idén közel félmilliárd forintot áldozott fel magánvagyonából a cégei megmentésére. Ezekben a költségekben egyik legújabb vállalkozása, a Lupa nincs benne: a strandot „nem bevivős” cégnek nevezte – sőt az idei szezon jegyárbevétel szempontjából még jobban is alakult, mint az eddigiek, hiszen nyáron jóval nehezebb volt elhagyni az országot, mint az eddigi években. A rendezvények, szponzorok elmaradozása viszont rányomta a bélyegét erre az üzletre is.
„Ha nem lett volna a Sziget-eladás, nem tudom, hogy most mi lenne. Ebből a szempontból szerencsés időben történt az eladás, mert tőkéhez jutottam. Egy részét befektettem, de volt likvid forrásom.”
17 perc 30 másodpercbe azért még más is belefért – beszélgetést itt tudod megnézni.
A Forbes Élő 17.30-at a Cofidis támogatja.
Borítókép: részlet a Bridge Budapest 2018-as videójából