A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT) összefog, hogy a koronavírus-járvány idején dolgozni kényszerülő munkavállalóik védelmét és az iparág sújtotta károk csökkentését sürgesse.
A kormánytól azt kérik az érdekképviseletek, hogy vonja be az autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozásokat a gazdasági támogatást igénylő ágazatok közé, terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket és nyilvánítsa közfeladatot ellátó személyekké a hivatásos gépkocsivezetőket.
Azt kérték a kormánytól, hogy az ország biztonságos áruellátása érdekében az Operatív Törzs egyértelmű utasítást fogalmazzon meg arról, hogyan kell eljárni a Magyarországra beérkező gépkocsivezetőkkel szemben. Fontosnak tartják, hogy az Operatív Törzs mondja ki:
azok az egészségügyi ellenőrzésen átesett fuvarozók, akiknél mindent rendben találtak, folytathatják útjukat a kijelölt útvonalon, a higiéniás szabályok betartásával.
Ehhez kapcsolódóan az érdekképviseletek azt is kérték, hogy a korábban, szerintük indokolatlanul karanténba helyezett gépkocsivezetők is visszatérhessenek dolgozni.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezetője szerint rövid távon elsődleges cél a meglévő fuvarozási kapacitásokhoz kapcsolódó munkahelyek megtartása, a kapacitások szinten tartása. Mint mondta,
a személyszállító autóbuszos vállalkozások gyakorlatilag 100 százaléka áll.
Február óta szinte minden megrendelést visszamondtak a megbízók, miközben a helyzet normalizálódására a következő hónapokban, „de akár az előttünk álló évben sincs sok remény”.
Támogatások híján órák alatt előnybe kerülhetnek a külföldi fuvarozók
Karmos Gábor, az MKFE főtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar közúti fuvarozók elveszíthetik pozícióikat a nemzetközi, de akár a belföldi piacon is, ha az ágazat támogatását tovább halogatják.
A külföldi fuvarozóknak biztosított bértámogatási szabályok miatt ezek a negatív hatások már nem hónapok, hanem akár órák alatt érik el a magyar fuvarozókat.
„Azonnali beavatkozás nélkül a magyarországi közúti szállítási és logisztikai ágazat visszafordíthatatlan károkat szenvedhet.”