Innovációk, közösségi média, fenntarthatóság, jövőképek – ezek voltak a Forbes első Under 30 Summit rendezvényének slágertémái. A Corinthia Budapest fiatalokkal telt meg, az előadásokra olyan sokan voltak kíváncsiak, hogy a hátsó sor mögött is tucatszámra álltak még.
Van valami szép abban, hogy egy több mint 130 éves épület ad otthont egy olyan eseménynek, ahová közel ezren látogatnak el, hogy olyan meghatározó gondolatokat halljanak, amelyek inspirálhatják őket a következő évtizedek építésére. A fővárosi Corinthia Hotelben teltházzal dübörgött a héten a Forbes Under 30 Summit.
Az előadások előtt megpróbáltam bejárni a konferencia teljes területét, ellátogatni a standokhoz, látni és megtapasztalni, hogy a kiállítók mit gondolnak, milyen innovációk érdekelhetik a fiatalokat. Sokaknak valószínűleg nem meglepetés, hogy a tech szektor legújabb találmányai körül óriási a hájp, legyen szó okosgyűrűkről, virtuális valóság szimulátorról vagy elektromos autókról. Közben több olyan beszélgetésem is volt idegenekkel, amit szívesen folytattam volna.
A több tucat panelbeszélgetés listáját tanulmányoztam, miközben helyet foglaltam az Under 30 Summit nagyelőadójában. Mire az első beszélgetés elindult Diller Kevinnel, a Mobilfox alapítójával, az emberek már – szinte szó szerint – a csilláron is lógtak.
Így nézett ki a Corinthia Budapest nagyterme a Forbes Under 30 Summitján. Fotó: Fekete Csaba
A világ most a vakmerőséget jutalmazza
Ez az a gondolat, ami még akkor is a fejemben járt, amikor már hazafele tartottam az eseményről. Az idézet Szabó Balázstól, a Hold Alapkezelő vezérigazgatójától származik, akivel Zsiborás Gergő főszerkesztő Jaksity György Concorde-alapító társaságában beszélgetett.
A panelnek érdekes ívet adott, hogy szabó és Jaksity más-más időszakban került a pénzügyi világ sűrűjébe. Többször hangsúlyozták, hogy az elmúlt 30 évben rengeteget változott a világ, a mai fiatalok sokkal vakmerőbben vágnak bele projektekbe, vagy kezelik befektetéseiket. Jaksity György szerint ez azzal magyarázható, hogy ez a generáció nem élte meg a 2009-es válságot, különben sokkal konzervatívabbak lennének pénzükkel.
Szabó Balázs arról beszélt, hogy a geopolitikában és a tőzsdéken nagyon hasonló trendek rajzolódnak ki. A Trump-Musk páros által képviselt politika felborítja a befektetési piacot, ugyanakkor észre kell venni, hogy jelenleg, aki híressé tud válni, akármilyen botrányon keresztül is, az tud igazán nagyot ütni. Ez a hájp-központú logika ugyanúgy jelen van a tőzsdéken is, gondoljunk csak a kriptovalutákra vagy a Tesla-részvényekre – magyarázta Balázs.
György szerint riasztó folyamatok zajlanak jelenleg a világban, és nagyon tart attól, hogy egy olyan világrend állhat vissza, ahol az „erősebb mindig nyer”.
Én azt látom, hogy a mostani döntésekkel minden drágább lesz, minden lassabb lesz. Most még az elmúlt 30 év pozitív hatásait éljük, én azt remélem, hogy amint az emberek saját bőrükön kezdik érezni a negatív hatásokat, elfordulnak ettől az iránytól
Egy idő után azt éreztem, hogy az arcom már nem én vagyok
Bő egy hónapja jött a hír, miszerint Tóth Jakab öt év után elhagyja a Partizán csapatát. Azóta kiderült, hogy saját Youtube-csatornát indít, ahol audiovizuális eszközökkel mesél majd el történeteket a magyar mindennapokból. A panelbeszélgetésen Jakab megnyílt arról, hogy miért döntött a váltás mellett.
Szakmai és érzelmi okai is voltak a váltásomnak. A kettő már összefonódott a végén. Sokan elkezdtek engem is azonosítani a csatornával, a „partizános” Jakabnak neveztek. Ez persze valahol megtiszteltetés, mert a Partizán remek munkát végez, de én Tóth Jakab szeretnék lenni, és önazonos dolgokat csinálni.
Bíró Bence, a Fulfilled.hu pszichológusa beszélgetőpartnereit főleg arról kérdezte, mit lehet tenni akkor, ha az önkép és a brand túlságosan összenő. Fotó: Fekete Csaba
Bíró Bence, a Fulfilled.hu pszichológusa Jakab mellett Balatoni Józsefet, azaz Jocó bácsit is kérdezte, aki érezte már magát ehhez hasonló helyzetben. A történelemtanárból vált influencer arról beszélt, hogy a média csak akkor kereste meg őt interjúlehetőségekkel, amikor arról kellett beszélni, hogy milyen problémák vannak az oktatásban.
Szívesen beszélek erről, hiszen tragikusak a körülmények. De egy idő után azt éreztem, hogy engem kerekítenek ki az elégedetlenség arcának, mintha már nem is én lennék a saját arcom.
Kovácsovics Fruzsina hasonló témában kérdezte Ember Márk színészt, Dobos Evelin színésznőt, és Miller Dávid színész-előadót. Mennyire tudatosak arculatuk alakításában a közösségi médiában, és mekkora felelősségük van ezzel kapcsolatban?
- Dávid nem gondolja magát igazi influencernek, ennek ellenére azt vallja, hogy a tudatos közösségi média használathoz elengedhetetlen, hogy az online és offline személyiség kettéválasszuk, és inkább utóbbi hasson az előbbire
- Evelin szerint, ha valaki médiaszemélyiség akar lenni, akkor el kell viselni, hogy onnantól súlya van annak, hogy hol és mit mond, és hogy később ezáltal felelősségre is lehet vonni
- Márk arról beszélt, hogy egy olyan világban, ahol rengeteg a zaj, fontos, hogy csak azokat a hangokat halljuk meg, amelyek segíteni akarnak minket
Nagyon ügyes vagy, de még annál is csinosabb
Az Under 30 Summit egyik meghatározó témája volt a nők megítélése mind az iparágakban, mind a közösségi médiában. Először László Panna, a Refresher Magyarország videós riportere kérdezte Mazzag Izabella rendezőt, Szegedi Kata ruhatervezőt, és Lászlóffy Vivient, a Pioneer vezető producerét a témában.
„A múltkor hallottam egy olyan véleményt, miszerint azért kapnak most női rendezők munkákat, mert az trendi lett. Ennél rosszabb dolgot szerintem nem is lehetne nekem mondani”
A panelbeszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy inkább elhagynák azt a „női” jelzőt, amelyet sokszor titulusuk elé tesznek, sokszor ugyanis már ebből az egy szóból érződik a meglepődő vagy degradáló hangnem. Szerintük a fiatalok ma már jobban érzik ezeket a különbségeket, azonban sokat kell még fejlődni ahhoz, hogy a probléma teljesen megoldódjon.
Balról-jobbra: László Panna, a Refresher Magyarország videós riportere, Szegedi Kata ruhatervező, Mazzag Izabella rendező, és Lászlóffy Vivien, a Pioneer vezető producere. Fotó: Fekete Csaba
Később Seres Samu videós tartalomgyártó beszélgetett Verrasztó Evelyn ötszörös olimpikon, Európa-bajnok úszóval, Ekler Luca paralimpiai bajnok atlétával, és Gálfi Dalma junior világbajnok teniszezővel. Nekik is hasonló élményeik voltak a sport és a közösségi média világából.
Dalma arról beszélt, hogy továbbra is rendkívüliek az eltérések a férfi és női sport megítélésében és finanszírozásában is. „Összehasonlíthatlan, hogy a férfi tenisztornák mennyivel több pénzügyi támogatást kapnak, mint a női versenyek” – fogalmazott.
Evelyn szerint más sportágakban, mint például az úszás, nem ilyen egyenlőtlenek az erőviszonyok. „Nem gondolom, hogy Milák Kristófot jobban értékelnék idehaza, mint mondjuk Hosszú Katinkát” – érvelt. Ő már nagyobb problémának látja azt, hogy az emberek véleményformálásában érezhető különbség van a férfi és női sportolók megítélése között, amit a közösségi média csak felhangosít
Ha csak megnézünk egy kommentszekciót, nagyon más, hogy mit írnak az emberek, amikor egy férfi csapat nyer, vagy hogy ha egy női. Nagyon boldog lennék, hogyha versenyzem, akkor engem is sportolóként kezelnének, amikor pedig kijöttem a medencéből, akkor nőként
Luca arról mesélt történetet, hogy vele többször előfordult már, hogy olyan kommentekkel találkozott, amelyben azt fejtegették, hogy nagyon ügyes, de még annál is csinosabb. „Alapvetően jól esik, de ebben a megfogalmazásban úgy érzem, hogy elvesz a sportteljesítményemből, ezt pedig nem szeretném” – mondta.
Luca azt is kiemelte, hogy a mai világban ma már nem elég csak az, hogy sportolóként jól teljesíts, be kell kapcsolódni a figyelemért vívott versenybe is, amely például a paralimpikonok esetében nem könnyű folyamat.
Ki kell mondani, egy olyan világban, ahol táncolós videók több millió megtekintést szereznek, nehéz felvenni a kesztyűt, és olyan tartalmat gyártani a parasportról, ami felkelti az érdeklődést, és edukatív is.
A nap hírei
Ahogyan arról a Forbes már beszámolt, a nap legnagyobb bejelentése a Simon’s Burger két tulajdonosához fűződik. Tóth Máté, és öccse Simon ugyanis az Under 30 Summiton jelentették be, hogy almárkájukat, a Smashyt az Egyesült Államokba, New Yorkba viszik. Az amerikai étterem nyitása százmilliós beruházás, amelyet a mindössze hároméves cég tulajdonosai befektető nélkül valósítanak meg.
A délután folyamán kihirdettük a Forbes 30 sikeres 30 alatti listájának tizenkettedik évfolyamát. A listára idén is a legkülönfélébb szektorokból érkeztek az emberek: a mesterséges intelligencia startuppertől kezdve a sport világán át egészen a kreatív tartalomgyártókig.
Az összeállítás itt tekinthető meg, míg a teljes anyagot, részletes szócikkekkel és exkluzív képekkel tizennyolc oldalon a március 5-én megjelenő, márciusi Forbes magazinban lehet majd elolvasni.