Az olajvállalat kiemelt célja, hogy alacsony szén-dioxid kibocsátású, fenntartható üzeleti modellé alakítsák át működésüket. Indoklásuk szerint az elmúlt öt évben általakult az üzleti- és a társadalmi környezet, amihez nekik is alkalmazkodniuk kell.
Szerdán mutatta be a Mol a 2030-as stratégiát, amelynek fókuszában a fenntarthatóság áll. A legfontosabb intézkedések és célok a Privatbankár cikke alapján a következők:
- a társaság szerint a fosszilis motorüzemanyagoknak leáldozott, ezért folytatják az üzemanyagtermelésről a vegyiparra való átállást. Céljuk, hogy Kelet-Közép-Európa vezető, fenntartható vegyipari vállalatává váljanak.
- 2050-re a vállalat teljesen karbonsemleges lenne, de az ehhez szükséges konkrét lépések még hiányoznak. Ami biztos, csökkenteni fogják a kibocsátást és az emissziót, a meglévőt pedig ellensúlyozni próbálják a beruházásaikkal. Új területként belevágnak a szén-dioxid-leválasztás-, hasznosítás és tárolás (CCUS) ágazatba is, ezzel a kimerült mezökben nagy mennyiségű széndioxidot tudnak tárolni.
- Csoportszinten 2030-ra harminc százalékos emissziócsökkentést valósítanának meg.
- Kulcsszerepet vállalnának az alacsony szén-dioxid kibocsátású körforgásos gazdaság kialakításában. Ehhez olyan új üzletágakba terveznek beruházni, mint a hulladékkezelés és -hasznosítás, az újrahasznosítás, a CCUS, a második generációs bioüzemanyagok vagy akár a hidrogénnel kapcsolatos lehetőségek.
- A következő öt év során a Mol egymilliárd dollárt fog beruházni alacsony szén-dioxid kibocsátású és fenntartható projektjeibe.
- 2030-ra a beruházási költségek több mint felét fenntartható beruházásokra fordítják. A hosszútávú cél pedig, hogy 2050-re már csak ilyen beruházásokat hajtsanak végre. Ezek eredményeként az EBITDA szempontjából jelenlegi két legnagyobb üzletág az Upstream (kutatás-termelés) és a Downstream (feldolgozás) mellett fokozatosan növekedjenek más tevékenységekből származó bevételek is. (pl. fogyasztói szolgáltatás). Utóbbi területen a magas szinten digitalizált kiskereskedelmi és komplex mobilitási szolgáltatóvá kívánnak válni a régióban.
- Az olajipari tevékenységnél a fenntarthatóság egyre hangsúlyosabb, ennek keretében az olaj felől a vegyipar felé mozdulnak.
A vírus az olajipari óriásra is hatással volt
A Molnak a tavalyi évben ugyan két üzletága is tudott bővülni, de megérezték a pandémiát. A járvány miatt a Mol-csoport eredményei romlottak tavaly 2019-hez képest, az újrabeszerzési árakkal becsült, tisztított EBITDA 16 százalékos csökkenéssel 630 milliárd forintra (2,05 milliárd dollár) esett – írták a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett gyorsjelentésben.
Kijöttek a számok: megérezte a Mol a járványt
A friss Forbes-listán egyébként Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató a negyvennyolcadik.
A kiemelt képen Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers