Az Egyesült Államokba költöző Julie-t elkeseredés helyett innovációra sarkallta a többezer kilométeres távolság, ami a párjától választotta el. Pár hónapra rá megalapította az egyik legígéretesebb német vállalkozást, az audioerotikával foglalkozó Femtasyt. És még mindig csak 28 éves.
Nina Julie Lepique – akit mindenki csak Julie-ként ismer – az Egyesült Államok keleti partvidékén, Bostonban kapott megbízást, így Kölnből az amerikai városba költözött pár hónapra. A Linkedinhez hasonló német közösségi platformnál, a Xingnél vállalati tervezéssel foglalkozott, szerette a munkáját, nem érzett késztetést arra, hogy saját vállalkozást alapítson.
Szerelmével, Michaellel ekkor még csak pár hónapja alkottak párt, így jócskán megviselte, hogy a friss kapcsolat elején a távolság okozta nehézségekkel kell megküzdeniük. Mivel találkozni nem tudtak, Julie alternatív lehetőségeket kezdett keresni szexuális szükségleteinek kielégítésére. Az összes mainstream pornóoldalt végiggörgette és viszonylag hamar elege lett, hogy nagyrészt a férfiak vágyainak kielégítésére szolgáló videó jön vele szembe. Pedig nem voltak különleges elvárásai, csupán annyi, hogy fiatal nőként – diszkomfortérzet nélkül – tudjon etikus körülmények között készült, ízléses pornót fogyasztani. Rengeteg időt töltött el keresgéléssel, ami végül kudarcba fulladt: nem talált olyan tartalmat, ami megfelelt volna az elképzeléseinek. 2017 végén járunk.
Egy átbulizott éjszaka után azzal hívta fel a barátját, hogy úgy érzi, ott kell hagynia a munkáját, helyette audioerotikus tartalmakat fog gyártani. „Ez most komoly? Szerintem tegnap este a kelleténél többször töltötted újra a poharadat” – válaszolta Michael, akivel ma már nemcsak a magánéletükben alkotnak egy párt, hanem a startupjuk sorsát is közösen egyengetik.
Az elfelejtett célcsoport
„A mainstream felületeken hatalmas mértékben dominált a férfi perspektívából és férfiaknak készült tartalom. Elenyésző számú videónál érezni azt, hogy kifejezetten nőknek készült erotikus anyagról van szó.
A nőkről mint célcsoportról teljesen megfeledkeztek a piacon”
– mondja Julie, aki az ominózus telefonbeszélgetés után pár hónappal, az összes megtakarított pénzét beleforgatta az induló Femtasybe. Munkahelyén felmondott, pedig az egyetemen elsajátított elméleti tudáson kívül nem volt tapasztalata az üzleti életben, de rendkívül lelkesedett a Femtasy ötletéért.
Julie-vel a kölni Digital X eseményen beszélgettünk, ahol az audiotartalmak megatrenddé válásáról és a Femtasy sikeréről tartott előadást. Lepique 2020-ban a német Forbes 30 under 30 listájára is felkerült, ahol azt írták róla: „kezdetben gyakran gúnyolták a munkája miatt, ma a Femtasy havonta több mint egymillió lejátszásnál jár és az előfizetéseik milliós nagyságrendű összeget hoznak évente”. A startupot a Jung von Matt, a második legnagyobb német reklámügynökség az 50 legértékesebb német startup brand közé választotta, olyanok mellett, mint az About You, a Tier vagy az Everdrop.
A szexualitás egyéni, intim és ez így van jól
A 2018-ban Kölnben alapított Femtasy egy havi 7 euróért igénybe vehető (előtte korlátozott ideig ingyenesen kipróbálható), nőknek szóló streamingplatform, leginkább egy erotikus hangoskönyvhöz hasonlítható. Körülbelül 2000 felvételt, az erotikus történetek mellett meditációt segítő audiófájlokat találunk a felületen. A szolgáltatást a honlapjukon egy gyors tesztkitöltés után, előfizetés nélkül is ki lehet próbálni. Kategóriákra lebontva, például intenzitásra, témára vagy hosszra lehet szűrni a tartalmak között.
Az alapító szerint az előfizetéses modellel alternatívát szeretnének nyújtani az önmagát reklámból finanszírozó – jellemzően freemium modellben működő – mainstream pornóval szemben. A hangfelvételeket hivatásos szinkronszínészek készítik, számukra biztosítják a hangrögzítő eszközöket, így otthonról tudják a munkájukat végezni. Szó sincs etikátlan vagy méltatlan munkakörülményekről, színészeik közül senki sem rendelkezik felnőttfilmes előélettel.
A startup indulásakor 1500 nő részvételével készítettek kutatást ahhoz, hogy felmérjék a nők szexuális preferenciáit, igényeit. Eredményül azt kapták, hogy megkérdezettek 70 százalékát teljesen hidegen hagyja a vizuális tartalom, tehát a hagyományos értelemben vett, képi megjelenítést használó, mára tömeggyártmánnyá vált felnőttfilm. Emellett nagy eltérést találtak aközött, hogy milyen audió stimulálja a felmérésben résztvevőket, a Femtasynél ezért nagy hangsúlyt fektettek a hanganyagok közötti változatosság megteremtésére. Emellett van még egy nagy előnye az audiónak: a készen kapott videókkal szemben itt szerepet kap a felhasználó fantáziája is.
A hangfájlokban nincs szó a szépségideálról vagy a fizikai megjelenésről, így nem ad teret a megfelelési kényszernek sem.
A felméréseink azt mutatták, hogy az audiotartalmak segítenek a belső érzéseinkre és a saját igényeinkre megélésünkre fókuszálni, nem pedig arra összpontosítunk, hogy vajon megfelelünk-e annak az idealizált képnek, amit a videót nézve, a képernyőn látunk” – magyarázza Julie.
A nagy podcast-boom
A tartalomfogyasztási szokások megváltozásával az audiótartalmak között a rádió jelentősége háttérbe szorult, míg a podcastműsorok népszerűsége megnőtt. Különösen igaz ez a német piacra, ahol a 14 és 29 év közötti fiatalok 90 százaléka hallgat valamilyen internetes hanganyagot. Ahogy minden népszerű médiatípus esetében, először a nyomtatott sajtóba, majd a televízióba, később internetre is beszivárogtak és elterjedtek az erotikus tartalmak, így nem meglepő, hogy míg a Femtasy 2018-ban az első audioerotikával foglalkozó streamingplatform volt, mára számos versenytársa lett. Megjelent a főként szexuális jóléttel kapcsolatos audiotartalmakat gyártó barcelonai Emjoy, a londoni Ferly és az Femtasyhez hasonló, erotikus történetekre fókuszáló amerikai Dipsea. Utóbbi 13,7 millió dollárt vont be eddig, vagyis a befektetők is kezdenek felfigyelni a sajátos piacra. A Femtasy a DACH-régióban – a német nyelvű tartalmak miatt – vezető pozícióban tudott maradni.
Összehasonlításként egy tavalyi magyar kutatás alapján nagyjából 800 ezer magyar (az internetezők 12 százaléka) hallgat heti rendszerességgel podcastot, azonban a kapott eredményeik alapján itthon nem a rádió, hanem a könyv- és az újságolvasás alternatívájaként szolgál. A podcast piac új szereplői tehát innen is szívhatnak el valamit, amiért ma óriási verseny zajlik az online térben: figyelmet.
Habár feltölthették volna az audiotartalmaikat a piacvezető zenei streamingszolgáltató, a Spotify felületére is, Lepique azt mondja, szerinte a női szexuális jólét olyan specifikus területnek számít, ami kiérdemel egy saját, minőségi szolgáltatást nyújtó platformot. „A Femtasy nem luxustermék. Azonban azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy egy menő, megbízható, minőségi platformot hozzunk létre, ami felhasználóink szerint is szép.
Az a vízióm, hogy egy biztonságos helyet nyújtsunk a női örömszerzés megéléséhez”
– mondja Julie.
A legrosszabb felvétel, amit valaha hallottam
Rögtön az első nap, miután felmondott, összegyűjtötte és kategorizált minden, általa személyesen ismert embert, aki potenciális befektetőként szóba jöhetett. „Mennyivel szállhatnak be? Mekkora tőkével rendelkeznek? Rendelkeznek-e olyan tudással, ami számunkra releváns lehet? Kiválasztottam a legesélyesebbeket közülük, megkerestem őket, pitcheltem nekik. Így találtuk meg az első befektetőket, rajtuk keresztül jutottunk el az angyalokhoz” – meséli Julie a kezdetekről, aki a Xing előtt a hamburgi és a dubaji egyetem duális üzleti képzésén szerzett diplomát. A Femtasyt egyedül alapította, Michael fél év után szállt be egyenrangú társként. Julie egy ideig egyedül végezte a rögzítésen kívüli összes teendőt, szkriptet írt, vágta és szerkesztette a felvett tartalmakat, kölni színiiskolákba kopogtatott, hogy szinkronszínészeket toborozzon. Nevetve idézi fel az első, végül a platformra nem feltöltött hanganyagot, amit Michael rögzített.
Ez volt a legrosszabb felvétel, amit valaha hallottam. Hozzáteszem, Michaelnek van egy kis akcentusa, mivel Ausztriából származik. Végül negatív példaként ezt a felvételt küldtük ki az összes újonnan felvett színészünknek.”
Neves angyalbefektetők a részvényesek között
Julie továbbra is a startup első számú embere maradt, elsősorban a cég növekedéséért felel, de továbbra is rajta tartja a szemét a gyártással, a fejlesztéssel és a marketinggel foglalkozó csapatok munkáján. A csapat mostanra nagyjából 30 fősre duzzadt. Elsősorban a DACH-régiót (azaz Németországot, Svájcot és Ausztriát) célozták meg, de a német mellett mostanra már francia és angol nyelvű felvételek széles választéka megtalálható a felületen. Célcsoportjuk elsősorban a 20 és 39 év közötti nők, de Julie állítja, náluk mindenki találhat számára érdekes tartalmat, így férfi előfizetőik is vannak. A beszélgetésünk során sejtelmesen hozzáteszi, hogy hamarosan más idegen nyelvű tartalmakkal bővül a kínálatuk.
A startup seed finanszírozási köre 2020-ban zárult. Habár a pontos számokról Lepique nem számolhatott be, feltehetően hét számjegyű összeget (mindezt euróban) sikerült összegyűjteniük. A Femtasy befektetői bázisa nagyrészt angyalbefektetőkből áll, többek között a Trivago szállodai keresőmotor atyja, Rolf Schrömgens, a Blinkist nevű könyvösszefoglaló szolgáltatás ötletgazdája, Holger Seim, valamint Jens Hilgers, e-sport körökben ismert vállalkozó, a Bitkraft Ventures alapítója is beszállt a startup részvényeseinek sorába. De megtalálható köztük Rawr Ventures, ami mögött az egymillió Instagram-követővel rendelkező Diana zur Löwen német influenszer áll.
A női befektetők rendszerint hamarabb megértették a Femtasy létjogosultságát.”
Az előfizetők számával – amiről nekünk szintén nem akart beszélni – azonban a kételkedőket is meggyőzték, a pontos számok üzleti titoknak minősülnek, de a Sifted femtech vezetőkről készített tavalyi cikkében milliós bázist emlegetett.
„Az a tapasztalatunk, hogyha minőségi tartalmat szállítunk, az előfizetők nem fogják sajnálni rá a pénzt. A mi tartalmainkat nem találod meg a Spotify-on. Egy ennyire specifikus témának szerintem helyes, hogy specifikus felülete van. Ebből a szempontból ugyanúgy működünk, mint a legtöbb online lap vagy streamingplatform” – mondja Julie.
Teret biztosítanak önmagunk megismeréséhez
A jövőben vezető márkává válnának az európai piacon. „A Femtasy teret biztosít a szexuális önfelfedezésnek, önmagunk megismeréséhez, szeretnénk, ha minél többen megismernék. Ez egyben azt is jelenti, hogy az audioerotikán túl új vizekre evezünk. De biztosítalak, nem filmet forgatunk” – teszi hozzá Julie.
Mikor egy újabb, esetlegesen kilátásban lévő finanszírozási körről érdeklődöm, széles mosollyal csak annyit válaszol: „elegendő előfizetővel rendelkezünk.”
Borítókép: Nina Julie Lepique, Femtasy