Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Újabb e-rolleres szolgáltatóval bővült a piac, mutatjuk az árakat

150 újabb elektromos rollerrel gazdagodott a budapesti közösségi-rollerpiac egy új, német szereplő, a Tier belépésével. Egy felvásárlás után magyar fejlesztőcsapat segítik a terjeszkedésüket.

A berlini központú Tier eddig 449 millió dolláros befektetést szívott fel, a nagybefektetői között találjuk a Goldman Sachs-ot és a japán óriás Softbankot is, többek között. A szolgáltató a világ 130 országában van jelen, a héten érkeztek meg zöld-fekete rollerjei Budapestre is. 

Ezzel immár három szolgáltató versenyzik a felhasználókért. 2019-ben indult a Lime, idén nyáron őket követte az amerikai Bird, most pedig itt a Tier is. Utóbbi 150 elektromos rollerrel a belső kerületekben kezdi meg működését. 

Ami a piac korábbi két szereplőjéhez képest újdonság a Tier esetében, az az akkumulátorcsere. 

A rollerek lemerült akkumulátorai ugyanis a helyi üzletekből és kávézókból álló, folyamatosan bővülő partnerhálózat tagjainál cserélhetőek feltöltöttekre.

A társaság saját alkalmazottakból álló csapata ezeken az átvevőpontokon cseréli ki a lemerült akkumulátorokat feltöltöttekre, jelentősen csökkentve ezzel a rendszer üzemeltetése érdekében megtett utakat. A cég fenntarthatósági szempontok miatt menedzseli így a cserét, 2020 óta szolgáltatásuk teljesen klímasemleges (telephelyeiken zöld energiát használnak, járműveik is elektromosak). 

Budapesti fejlesztőcsapat a háttérben 

A Tier 2018 óta dolgozik együtt a magyar Makery csapatával, a cég felvásárlása után azonban a németeknek Budapesten is lesz fejlesztőközpontja Tech Hub néven (Berlin is London mellett). 

A budapesti fejlesztőközpontnak jelenleg harminc munkatársa van, de már a rövidtávú terveink között is szerepel a létszám megduplázása. Rengeteg új feladaton dolgozunk, mivel minden új város, új jármű, új szabályozás, új fizetési megoldás egyben új fejlesztési feladatot is jelent. Mindemellett a TIER-re a kezdetektől jellemző a folyamatos innováció, ami további fejlesztéseket igényel” – mondta el Zsédely Balázs, a budapesti Tech Hub igazgatója.

A sajátfejlesztésű Tier V-ös modell a budapesti piac új szereplője. Index- és féklámpával is felszerelték.

A Tier rollerjei kifejezetten az európai városokra lettek tervezve, szintén a fenntarthatóság miatt 5 éves élettartamra tervezték őket (ebben a mezőnyben ez soknak számít). A járműveken a jelzőfények (például féklámpa) mellett indexlámpa is van. 

KRESZ-módosítás pörgetheti tovább a piacot

Valamennyi budapesti szolgáltató jelezte, tárgyal a fővárossal arról, hogy a meglévő zónáját tovább bővítse, sőt a Lime már Szegeden is elindult. A megosztók mellett a sajáttulajdonú rollerek is egyre népszerűbbek, ezek között már vannak komolyabb teljesítmény leadására képes darabok is (a közösségi megosztást ajánló szolgáltatók járgányainak maximális sebessége 25 km/óra).

A motoros rollerek szabályozása azonban nem volt eddig megoldott, az új KRESZ módosítás azonban rendet tesz. A javaslatcsomagot a Telex szerezte meg, a lényege pedig az, hogy teljesítmény alapján határozzák meg, milyen járműre vonatkozó előírásokat kell alkalmazni a rollerek esetében.

Ezek szerint kis teljesítményű motoros rollernek számít az a roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Ezekre néhány eltérés mellett a biciklikre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni – vagyis ez lesz majd érvényes a flottából kölcsönzött rollerekre is.

Fontos, hogy az új KRESZ szerint a bringához képest eltérés lesz, hogy ezeken nem lehet majd utast szállítani.

Az ennél erősebb rollerek majd segédmotoros kerékpárnak számítanak majd, és ezek a szabályok is lesznek rájuk érvényesek.

A jogi környezet tisztázása tovább hajthatja majd a rollermegosztók piacát. Más, megosztás alapú közlekedési szolgáltatáshoz képest a roller amúgy nem számít olcsónak, ugyanakkor, ha a BCG egy korábbi kutatásából indulunk ki, a bérlés megéri, a tanácsadócég ugyanis arra jutott, hogy a saját roller csak 5 évnyi használat után hozza vissza az árát, csakhogy a városi utakon ennél jóval alacsonyabb a járgányok élettartama.

 


Oszd meg!