A spanyol Inditex csoporthoz tartozó Zara és a H&M évekig fej-fej mellett uralták a fast fashion világát, de a Zara most kicsit meglépett eddigi legnagyobb riválisától. Ennek részben az az oka, hogy drágább kínálatával távolabb tudja pozícionálni magát az olyan új, olcsó termékeket áruló online versenytársaktól, mint a kínai Shein.
Elemzők szerint a Zarának nagyobb teret adott az árak emelésére, hogy a vásárlók a H&M-nél eggyel magasabb polcra teszik, ez pedig segítette a küzdelmet az elszálló költségekkel – számolt be a Wall Street Journal. Az Inditex csoport – amelyhez a Zara mellett olyan márkák tartoznak, mint az Oysho, a Stradivarius, a Bershka, a Pull&Bear és a Massimo Dutti – márciusban közzétett éves jelentésében
17,5 százalékos éves forgalomnövekedésről számolt be a január végén zárult előző üzleti évében, így bevételük megközelítette a 33 milliárd eurót.
A nettó profit 27 százalékkal 4,1 milliárd euróra emelkedett. A cégcsoport bevételeinek 70 százalékát a Zara eladásai adják.
Az idei üzleti évük is jól indult: már az első hetekben erősen nőtt a forgalmuk, és abban bíznak, hogy az idén prioritást élvező amerikai terjeszkedés is tovább segíti a bevételek növekedését. „Ez egy olyan piac, ahol minden 100 dollárnyi eladott divatáruból kevesebb mint 50 centet vesznek el, ezért erős növekedési lehetőségeket látunk” – mondta Óscar García Maceiras vezérigazgató az Egyesült Államok piacáról.
Nagy szám
60 százalék – a tavalyi évre ennyivel szárnyalták túl az Inditex csoport bevételei a H&M-ét. 2016-ban még teljesen fej-fej mellett haladtak, mindkét lánc 23 milliárd euró feletti éves eladásról számolt be.
Így áll a nagy rivális H&M
A H&M sokkal lassabban talált magára a covid pandémia után, a 2022-es forgalmuk még 4 százalékkal alacsonyabb volt, mint a 2019-es. A tavaly novemberben zárult előző üzleti évükben jelentősen, 68 százalékkal, 349 millió dollárra csökkent a nettó profitjuk, részben azért, mert a növekvő infláció ellenére sem emeltek jelentősen áraikon. Ráadásul 2020-ban sem zártak jó évet: a covid idején több ezer üzletüket kellet bezárni, és azt az évet két évtizedes negatív rekorddal zárták – már ami a profitot illeti.
Ezzel szemben az Inditex forgalma tavaly 15 százalékkal már túlszárnyalta a covid előtti, 2019-es számaikat. Mindezt az orosz-ukrán háború okozta gazdasági turbulenciák és a költségeik emelkedése ellenére sikerült elérniük.
Tavaly decemberben kezdődött üzleti évének első negyedévében viszont már a H&M-nek is jól ment: forgalmuk 12 százalékkal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában.
Ebben más az Inditex
Patricia Cifuentes, a Bestinver nevű spanyol tanácsadó cég elemzője úgy látja, az Inditexet rugalmas üzleti modellje, valamint az emeli konkurensei fölé, hogy elfogadható áron kínál minőségi divatot. „Sokan próbálták ezt lemásolni, de senkinek sem sikerült”, mondja.
Az Inditex főleg Spanyolországban, Marokkóban és Törökországban gyártja ruháit, közel európai kulcspiacaihoz, így a ruhák és az új trendek relatíve gyorsan az üzletekbe érkeznek.
A boltvezetők relatíve kis mennyiségeket rendelnek az új áruból, így nem annyira kényszerülnek akciókra a felhalmozódott készletek miatt.
A H&M ezzel szemben ruhái nagy részét Ázsiában gyártja, bár néhány cikk gyártását – a Zara stratégiáját követve – áthelyezte Európába. Mindkét márka pozícióját veszélyezteti azonban a Kínában indult és mostmár szingarpúri központtal működő, rapid módon növekvő Shein. Bár elemzők szerint a Zara eladásaira is hatással van némiképp a Shein megjelenése, de a Zara összességében védett a piacon megjelenő, olcsó árut kínáló konkurenciával szemben. Egyrészt azért, mert drágább termékeket kínálnak, másrészt pedig mert a vásárlók szerint jobb minőségű ruhákat árulnak. Az ismert designerekkel való kollaborációk is a Zara feljebb pozícionálását szolgálják.
Ami a boltokat illeti: ahogyan nőnek az üzemeltetési költségek és egyre népszerűbb az online vásárlás, egyre több márka zárja be nem annyira produktív üzleteit. A Zara is így tett: 2020 óta a covid előtti 7500-as üzletszámát 2023 elejére 22 százalékkal, 5815-re csökkentette, az így felszabauló anyagi forrásokat pedig az online jelenlétük fejlesztésére és a népszerűbb fizikai boltokhoz allokálják.
Ennek a modellnek a sikerét már a számok is alátámasztják: bár tavaly 10 százalékkal csökkentették fizikai üzeleteik számát, az innen származó bevételeik jelentősen, 23 százalékkal nőttek.
A H&M szintén zárt be üzleteket, de nem annyit, mint az Inditex: taval kb.12 százalékkal volt kevesebb H&M világszerte, mint a pandémia előtt.