18 hónapja vásárolta meg a népszerű mozgókép-megosztó oldalt a Facebookot is tulajdonló Meta, 400 millió dollárért – azaz közel 130 milliárd forintért. Az Egyesült Királyság versenyhivatala megvétózta a másfél éves tranzakciót, írja az amerikai Forbes.
Az Egyesült Királyság Verseny- és Piaci Felügyelete (Competition and Markets Authority, CMA) visszafordíttatja a Facebook-Giphy akvizíciót, ami már közel másfél éve végbement:
szerintük ugyanis az angol hirdetőket és a közösségi média felhasználókat károsítja a felvásárlás.
A gif-megosztó oldal bekebelezése csökkenti a versenyt a közösségi oldalak terén, továbbá a Giphy-t, mint lehetséges hirdetési versenytársat is kiiktatja, ezért kell visszafordítani a 400 millió dolláros üzletet. A CMA szerint a Facebook továbbá úgy is növelheti a versenyelőnyét, hogy szimplán megtiltja vagy korlátozza a többi közösségi média platform hozzáférését a Giphy mozgókép-könyvtárához.
Ahhoz, hogy a hozzáférést megadja a Facebook, további felhasználói adatokat sajtolhatott volna ki más platformok felhasználóitól, például a Tiktoktól, a Twittertől és a Snapchattől is.
„Ha nem cselekszenek, a Facebook tovább növelheti a piaci erejét. Az, hogy eladásra kényszerítjük a Giphy-t, többmillió közösségi média felhasználót védve promotáljuk a versenyt és az innovációt” – mondja Stuart McIntosh, az ügyet vizsgáló független nyomozócsoport elnöke.
Nagy lehet a baj a folyamatos kereszttűzben álló Facebooknál, ha rendszert csinálnak a milliárdos üzleteinek visszafordításáról: búcsúzhat az Instagramtól és a WhatsApptól is, ha az amerikai fogyasztóvédelem tarthatatlannak találja a tech óriás hatalmát.
Borítókép: Brett Jordan // Pexels