A komoly béremelés ellenére nagy a munkaerőhiány, az árak nőnek, de a polcok üresek.
Több mint 100 ezer tehergépkocsi vezető hiányzik a brit fuvarozási iparágban a Közúti Fuvarozási Szövetség (RHA) becslése szerint az Egyesült Királyságban – írja a BBC. A munkaerőhiány miatt sorra emelik a béreket a nagy kereskedelmi láncok:
- az Aldi már 5900-7500 forintnak megfelelő óradíjakat fizet a sofőröknek, hogy ne váltsanak munkahelyet;
- a Tesco 1000 font (417 ezer forint) belépési bónuszt ad a szeptemberig érkező sofőröknek;
- az Arla 2000 font (több mint 800 ezer forint) egyszeri bónuszt fizet, ha egy sofőr vállalja a hétvégi munkavégzést.
Miért nincs elég sofőr?
Az RHA szerint több hátráltató tényező együttállása felerősítette egymást, ami a „történelmi” munkaerőhiányt eredményezte. A Brexit és a koronavírus-járvány utáni szabályok állandó változásai is távol tartották a szektortól a munkaerőt, de a csatlakozni vágyóknak is akadt gondja:
a korlátozások miatt tavaly nem került sor mintegy 30 000 tehergépjármű-vezetési vizsgára.
Áruhiány a kapitalizmusban
Az egyik legnagyobb brit tejipari óriás, az Arla arról számolt be a BBC-nek, hogy a korábban ellátott boltok negyedébe nem tudnak szállítani a sofőrhiány miatt hétvégente (hétköznap ez 10 százalék), ezért vissza kellett fogniuk a termelést.
„Sofőrhiány-válságban vagyunk, ezért kérjük az iparágat és a kormányt, hogy működjenek együtt” – nyilatkozta az Arla ügyvezető igazgatója, Ash Amirahmadi, aki szerint minden félnek még a válság felismerése sem sikerült, ami a probléma kezelés alapfeltetétele.
Bajos válságkezelés
A helyzet kezelésére Grant Shapps közlekedési miniszter javaslatára napi kilenc óráról ideiglenesen 10 órára növelték a sofőrök munkaidejét, de az RHA szerint ez nem jelentett megoldást. Amirahmadi szerint fel kellene gyorsítani a járművezetői vizsgáztatást, illetve ideiglenesen kiszélesíteni a munkavállalói vízum lehetőségét az európai sofőrök előtt.
Az eddigi munkaerő-megtartó, illetve -toborzó intézkedések azonban növelték az áruszállítás költségeit, ami begyűrűzik az árakba is, felhajtva az inflációt.
A brit kormány ugyanakkor júliusban egy intézkedéscsomagot jelentett be, ami a teherszállítás adminisztrációs terhek csökkentése mellett ösztönzőket is tartalmaz, hogy minél több sofőr válassza az ágazatot – egyelőre a program részletei kidolgozás alatt állnak.
A világ is szenved
Az egész világkereskedelem komoly áruszállítási kapacitási gondokkal küzd, a brit helyzet ezen belül egy komoly gócpont.
Korábban a Forbes.hu-n is bemutattuk, hogy a kereskedelem 80 százalékát adó tengeri hajózás milyen súlyos problémákkal küzd, a világjárvány pedig hiába tűnik mederben tarthatóak a nyugati fejlett gazdaságokban, ha a világ más tájain újabb és újabb járványhullámok alakulnak ki. Ez áruhiányhoz és a termelési láncok megszakadásához vezet, ami felhajtja az árakat is.
Kiemelt kép: Ben Breitenstein // Unsplash