Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Több sebből vérzik a világkereskedelem, hosszú lesz a gyógyulás

A konténerhajózás válsága után beütő járvány, a nyugati felvásárlási láz és a máshol jelentkező keresletcsökkenés óriási turbulenciát okozott.

Ritkábban esik róla szó, de messze eltörpül a Szuezi-csatornában elakadt Ever Given szállítóhajó esete a világ számos pontján kialakult kereskedelmi problémák mellett – erről ír elemző cikkében a Telex. Bár a világ legforgalmasabb kereskedelmi útvonalának hat napra szóló kényszerű lezárása sokakkal megértette a kereskedelem törékenységét, mégis elfedte a járvány következtében fellépő problémákat.

Márpedig nem kis gondról van szó, a kereskedelem 80 százaléka vízi úton bonyolódik.

A világkereskedelemben teljesen felborultak az egyensúlyok, az érintett szállítócégek és azok kiszolgálói képtelenek alkalmazkodni a világ különböző tájain teljesen ellentétes hatásokhoz:

  • a 2008-as válságot követően lassulni kezdett a kereskedelem, az óceáni szállításnál a költséghatékonyabb szállításra álltak át, sok cég eltűnt a süllyesztőben;
  • az amerikai és európai kormányok fogyasztásélénkítő lépései miatt látványosan megugrott a kereslet, lekötve a szállítóhajó-kapacitásokat;
  • kevés a konténer, mert a szállítási idő rövidítése érdekében a lerakodott hajók üresen indulnak vissza a forrásországok kikötőibe, ahonnan a konténerhiány miatt nem tud útnak indulni az áru;
  • a járvány ciklikusan, időben és helyben eltérően üti fel a fejét a Szuezi-csatorna jelentőségét felülmúló kereskedelmi csomópontokban, lenullázva a bonyolítható forgalmat.

A fenti tényezők miatt alakulhattak ki olyan helyzetek, hogy az amerikai kikötőket ellepték a szállítóhajók, ami ugyancsak növelte a szállítási időt, nem beszélve arról, hogy addig ezek a hajók máshonnan hiányoztak. A szállítócégeknek a megnövekedett költségekkel is meggyűlik a baja,

egy konténer szállítása Sanghajból Rotterdamba 1700 dollárról 10 ezerre, sürgős esetben 20 ezer dollárra nőt.

Az elemzés szerint nem belátható, hogy mennyi időbe telhet a kereskedelmi helyzet rendeződése.

Az Ever Given csak a jéghegy csúcsa volt. Fotó: Maxar Technologies / Wikimedia

A Forbes.hu több esetben is beszámolt róla, hogy a szállítási gondok miatti nyersanyaghiány dominóeffektusként hat az alkatrész, valamint a késztermékek gyártóira is, ami elnyújtja a gyártási láncok teljesítési idejét. Tökéletes példája ennek, hogy a nyersanyagok hiánya chiphiányt eredményezett az elektronikai gyártóknál, akik pedig nem tudtak szállítani a már késztermékek előállítónak, például az autó- vagy mosogépgyártóknak.

A kereslet növekedése egyúttal árnövekedéssel is járt, például az építőanyagok drágultak elképesztő mértékben, ami miatt már a magyar kormánynak is lépnie kellett – egyelőre kevés sikerrel.

Oszd meg!