Átlagosan 60-80 százalékkal nőtt a kereslet az árstopos termékekre. A kisebb boltok is a nagy láncoktól vásárolnának, források szerint a vendéglősök is megjelentek az üzletekben.
Megrohanták az üzleteket a hatósági áras termékekért, a Portfolio értesülései szerint 60-80 százalékkal bővült a kereslet ezekre az élelmiszerekre. A lap megkérdezte a nagyobb láncokat
A Penny esetében átlagosan 60 százalékkal nőtt a kereslet az árstopos termékekre a tavalyi szinthez képest. A Tesco szerint is nőtt a kereslet az érintett körre, bár százalékot nem közöltek. A keresletet ugyanakkor a párhuzamosan futó promociók is befolyásolják.
A CBA üzletekben jelentős eltérések vannak: a nagyobb boltoknál volt érdemi keresletnövekedés, a kisebb boltok forgalmán annyira nem látszik meg a hatósági árazás. Fodor Attila, a CBA igazgatója a lapnak azt mondta: az árstop első másfél hetében átlagosan 20-30 százélkos növekedés jellemezte az árstopos termékek forgalmát, az elmúlt napokban 10-15% volt jellemző a stop előtti időszakhoz képest. Ellátási hiány, termékhiány nem volt az időszakban.
A legnagyobb üzletláncok, a Spar, a Lidl, az Aldi, és az Auchan nem válaszolt a Portolfio kérdéseire. A nagy láncok többsége február elején mennyiségi korlátozást vezetett be az árstopos termékekre vonatkozóan. Állítólag attól tartanak, hogy a kisboltosok fognak hozzájuk járni termékért és hatósági áron, a beszerzési árnál olcsóbban vásárolják fel a készleteket.
A Penny csak a kiskereskedőket, viszonteladókat korlátozza, a háztartásokat nem. A Penny a Portfolio-val közölte, hogy a legnagyobb emelkedést a sajátmárkás tej eladásában tapasztalták, a hagyományos 2,8 százalékos tej eladása 278 százalékkal, a laktózmentes 88 százalékkal, míg a bio tej mindössze 19 százalékkal növekedett.
„A legkisebb emelkedést a cukornál tapasztaltuk, de itt is két számjegyű növekedés volt a Penny eladásaiban az elmúlt két hét alatt” – írta a vállalat.
Egy neve elhallgatását kérő, iparági forrás úgy fogalmazott: Bizonyára kicsit többet vesznek a háztartások az árstopos termékekből, 5-10, talán 20 százalékkal többet. A 60-80-300 százalékos növekedés azonban egyértelműen nem csak a családok számlájára írható. Szerinte a forgalomnövekedésben benne vannak azok a kisboltok is, amelyek a beszállítóktól most februárban magasabb áron kapják a termékeket, mintha besétálnának a nagy láncokba. Első körben a kormányzat nem örült a mennyiségi korlátozásnak, hiszen az árstop egyik árnyoldalára hívja fel a figyelmet, később azonban mindenki belátta: csak így biztosítható az áruhiányok elkerülése; különben a kisboltok felvásárolnák a készleteket. Az 5-10 kilós limitekkel azonban ezt a folyamatot lehet lassítani.
Egy másik forrás állítja: már nemcsak a kisebb üzletek beszerzői, hanem vendéglősök is megjelentek a nagy láncoknál termékekért.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Portfolio-nak azt mondta, hogy számoltak az árstopos termékek keresletének növekedésével. A fizetések emelkedése, az szja-visszatérítés, valamint a 13. havi nyugdíj is emeli az elkölthető jövedelmet, ráadásul a nagy láncok elfogadják a Szép-kártyát is, amit már fel lehet használni élelmiszerre is.