A GKI Digital 2021-ben hatodik alkalommal publikálta a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát. A lista élén több mint bruttó 130 milliárd forintos online forgalommal, az immár közös, magyar központú cégcsoportként működő Emag-Extreme Digital végzett.
A GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piacon működő legnagyobb online kereskedőkről. Tavaly a pandémia miatt a kutatócég nem adta ki a listát – az idei e-toplista azonban már a járvány hatására megnövekedett internetes értékesítési eredmények alapján készült.
Brutális növekedés a járvány miatt
A 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
2020 március közepén a koronavírus egyik napról a másikra átrajzolta a világ és Magyarország hétköznapjait. Miközben a gazdaság és a kereskedelem több ágazata is szinte teljesen leállt, a koronavírus miatt kialakult helyzet digitális szintlépésre késztette az országot. Ebben a rendkívül változó és előre nem tervezhető piaci, valamint társadalmi környezetben rekordmértékű,
45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem.
A szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben.
A bezárások kezdetén a vásárlók először a megszokott, jól ismert kereskedőket keresték az online térben is, így azok a kereskedők tudtak sikeresen forgalmat terelni, akik 2020 tavaszára már jól működő, bejáratott webáruházzal rendelkeztek, plusz a megnövekedett terheléssel összhangban képesek voltak gyorsan, hatékonyan átszervezni a folyamatokat, átcsoportosítani a munkaerőt és az igények mentén bővíteni a termékkört, szolgáltatási palettát.
Emag-Edigital, Media Markt, Alza
A koronavírus okozta korlátozások és megváltozott fogyasztói szokások rávilágítottak az összetett, többcsatornás működés megvalósításának szükségességére. Az egységes vásárlói élmény érdekében az online és offline értékesítési csatornák között eltűnőben van az alá-fölé rendeltségi viszony, és az egymással szembeni versenyeztetés helyett inkább az integrációra és az átjárhatóság megteremtésére, javítására törekszenek a kereskedők.
A 2020-as online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb e-kereskedője a korábban fúzióra lépő, román-magyar vegyesvállalat, az Emag-Extreme Digital lett, második helyre a német Media Markt online áruháza került, míg a harmadik helyen a cseh Alza.hu végzett.
A két cég ma jelentette be, hogy 2021 májusától az emag és az Extreme Digital már nem saját raktárakkal, hanem közös logisztikai háttérrel működik. Az egyesülés nyomán a szezonon kívüli raktárkapacitás 35 ezer négyzetméterre bővült, amelyet a karácsonyi szezonban további 20 ezer négyzetméterrel bővítenek ki. Az egyesített logisztikai központokban magas automatizáltsági fokú eszközpark segíti a beérkező rendelések minél gyorsabb feldolgozását.
Megkezdődött az Extreme Digital integrálása az Emagba
A logisztikai bázis egyesítésével párhuzamosan megkezdődött az Extreme Digital integrálása az Emag alá műszaki specialista márkaként. Ennek keretében
májusban Miskolcon megnyílt az első olyan üzlet, ahol az Emag és az Extreme Digital márka egyaránt jelen van, és mindkét webáruházban feladott rendelést át lehet venni személyesen.
Idén az Extreme Digital további üzleteiben is megjelenik majd az Emag márka.
Az Extreme Digital vásárlói számára az egyesítés nyomán elérhetővé válik majd a korábbinál hosszabb, akár 30 napos termékvisszaküldés, az online garanciajegyek használata, illetve az eMAG mintegy hárommillió termékből álló kínálata is.
Jelenleg mintegy 150 easybox csomagautomatát működtat a két társaság országszerte, amelyekben emagos és Extreme Digital-os rendeléseket is át lehet venni. A következő napok fontos újítása, hogy az Emag Marketplace-en értékesítő kereskedők számára is elérhető az easyboxba való szállítás, kezdetben Budapesten és Pest megyében.
A LEGNAGYOBB FORGALMÚ ONLINE KERESKEDŐK RANGSORA
- Emag-Extreme Digital
- Media Markt
- Alza.hu
- Tesco
- Telekom
- Euronics
- 220 Volt
- Aqua
- Ipon
- Libri-Bookline
- Decathlon
- Kifli.hu
- Auchan
- Praktiker
- Mall.hu
E-kereskedelem: fejnehéz az élmezőny
A magyar online kiskereskedelmi piac koncentráltságát jelzi, hogy a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a top 15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.
A top 10 forgalmi súlya továbbra is kimagasló, 36%, miközben tavaly az összes belföldi online vásárlás 17%-a valósult meg ezeknél kereskedőknél.
Az e-toplista első 10 helyezettjének forgalma a piac 2020-as 45%-os bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőt.
2020-ban a top 10-be kerülésnél csak a legnagyobbak közelébe kerülés jelentett nagyobb feladatot, hiszen a top 15 webáruház forgalom tekintetében már a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át képviseli, azaz
minden online elköltött 100 forintból 41 forintot a top 15 online áruház valamelyikében hagytak ott a magyar vásárlók.
A nagy ügyfélbázis, a széles termékkínálat és az erős márka is fontos
2020-ban a piaci átlagnál magasabb bővüléshez elengedhetetlen volt, hogy a kereskedők nagy és stabil ügyfélkörrel rendelkezzenek és olyan termékeket is áruljanak, amelyek sűrűbb vásárlási gyakoriságot feltételeznek. Ebből a két feltételből az előbbi jóval erősebb, hiszen a három legnagyobb online értékesítő közé csak azok a kereskedők kerülhettek be, akik a teljes, aktív – 3,38 millió főt számláló – online vásárlói bázis legalább negyedét magukénak tudhatták, azaz száz online vásárlóból legalább 23-25 vásárolt náluk. A piacvezető Emag-Extreme Digital páros esetében ez az arány jóval magasabb, 50% feletti.
A top 5 online FMCG kereskedő – új szereplő az élmezőnyben
2020 során az online kiskereskedelmen belül az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése jelentette az egyik leginkább bővülő területet. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly.
A napi fogyasztási cikkek iránti megnövekedett online keresletet operációs oldalról se volt könnyű lekövetnie a kereskedőknek: a vírus első hónapjaiban az online kínálatot komoly készlethiány jellemezte, és a „maradj otthon” kampányok alatt a megnövekedett kiszállítási igényekre sem voltak felkészülve a kereskedők – a kapacitást nem lehetett egyik napról a másikra a sokszorosára bővíteni.
A kialakult helyzet ugyanakkor nagy lökést adott az online FMCG szereplők bővülési terveinek és az új belépők okozta versenyhelyzet jót tett a szolgáltatási minőségnek is. A forgalom szerinti lista első 5 helyén két-két hipermarket (Tesco, Auchan) és drogéria lánc (Rossmann, DM) mellett egy új, tisztán online, cseh hátterű kihívó (Kifli.hu) is osztozik.
A LEGNAGYOBB FORGALMÚ ONLINE FMCG KERESKEDŐK RANGSORA
- Tesco
- Kifli.hu
- Auchan
- Rossmann
- DM
A top 5 kereskedő 2020-as összesített online forgalma meghaladta a bruttó 50 milliárd forintot. Tekintettel arra, hogy ezen kereskedők nem csak FMCG kategóriájú termékeket értékesítenek, a szektor bruttó 76,6 milliárdos forgalmának hozzávetőleg 55-60%-áért felel az öt legnagyobb márka. Érdekesség, hogy a cseh cégcsoporthoz tartozó Kifli.hu úgy került a 2020-as online FMCG toplista 2. helyére, hogy
a vállalat 2019 év végén indult és a bevezetési, felfutási időszaka épp egybeesett a koronavírus megjelenésével.
A legismertebb webáruházak
Az „online vásárlás” és a „webáruház” a vásárlók számára jóval tágabb fogalom, mint a szakma vagy akár az elemzők számára. A legnagyobb forgalmú hazai webáruházak köre szűkebb annál, mint amit a vásárlók az online áruházak alatt értenek. A vásárlók fejében számos olyan online kereskedői márka van jelen, amely a fogyasztók szemszögéből nézve magyar online kereskedő, miközben a gyakorlatban:
- csak magyarnak tűnő, de valójában nyugat-európai, vagy épp amerikai bolti háttérrel rendelkező, magyar online operáció nélkül működő e-kereskedő (ilyen a legtöbb ruházati, divat kereskedő: About You, H&M, ecipő.hu);
- nem klasszikus online kereskedő (mint például a Jófogás);
- vagy épp olyan globális – a magyar piaccal stratégiai szinten nem foglalkozó – online kereskedő, mint az Aliexpress vagy az Amazon.
A GKI Digital mérései szerint a magyar online vásárlók körében, a spontán szabadszavas ismertség tekintetében is
az Emag bizonyult a legismertebb webáruháznak 2020-ban.
Ahogy arról korábban írtunk, miközben több ismert bolthálózat a pandémia alatt kivonult Magyarországról, online többen is erősítenének, a német Zalando már be is jelentette, hogy piacra lép Magyarországon.
Borítókép: Várkonyi Balázs, az Extreme Digital társalapító-ügyvezetője, az Emag-Edigital közös cégcsoport ügyvezetője. Fotó: Orbital Strangers / Forbes archív