Újabb magyar játékipari cégben történt létszámcsökkentés. A Zen Studios mellett a világhírű Digicben is leépítés volt, tudta meg a Forbes.hu. Körülbelül 35 embert küldhettek haza (közel tíz százalékot), a Digic a válaszában úgy fogalmaz, hogy „átszervezés” zajlott náluk. A svéd anyacég komoly anyagi gondokkal küszködik.
Több forrás is megerősítette a Forbes.hu-nak, hogy a flipperes videójátékairól híres Zen Studios mellett egy másik magyar alapítású stúdiónál, a 3D-s és CGI-animációkat, játékelőzeteseket gyártó Digicnél is leépítés volt mostanság. A két cégben közös, hogy az alá az Embracer nevű svéd videójáték-holding alá tartoznak, ahol az elmúlt hónapokban komoly anyagi gondok ütötték fel a fejüket.
Értesülésünket a Digic is megerősítette, „létszámcsökkentéssel járó átszervezést” említenek. Az Embracer cikkünk megjelenése után reagált a kedd délelőtt küldött kérdéseinkre.
35 főt küldhettek haza
Információink szerint tízszázalékos leépítés történt a Digicnél. A cég a Forbes.hu-nak küldött válaszában erre úgy reagál:
„A Digic az átszervezés előtt több mint 350 fő saját alkalmazottat és további 40–50 szabadúszó szakértőt foglalkoztatott.
A Digic Pictures és Digic Services cégekben június és szeptember között közel 10 százalékos létszámcsökkentéssel járó átszervezés történt.”
Pontos számot nem írnak, de ez alapján körülbelül 35 főt meneszthetett a cég.
Hozzáteszik, hogy „az érintett kollégák egy részét határozott idejű szerződéssel vagy projektalapon, szabadúszó alvállalkozóként továbbra is szeretné foglalkoztatni a Digic, ezzel is növelve a cég működésének rugalmasságát és szabadúszó szakértőinek arányát”. A cég Linkedin-profilján több szabadúszó pozíció is elérhető, teljes idős álláslehetőségből csak egy.
Egy forrásunk szerint egyértelműen az anyacég, az Embracer csoport rendelte el a leépítést. A svéd videójáték-óriásban egy füstbe ment üzlet óta úgynevezett „újrastruktúrálási program” zajlik, ami akár projektek elkaszálásával vagy stúdiók bezárásával is járhat.
„Kicsit nehezebb helyzetben vannak, amióta egyre kevesebb videójátékba kellenek előre renderelt cinematic átvezetők”
– mondja forrásunk. Egyre több videójátékban a játékmotort használják már a fejlesztőstúdiók valós idejű átvezető animációk készítésére, és nem feltétlen külsős stúdióval gyártatnak idő- és költségigényesebb átvezetőket. Hiszen a játékban használt motor is meg tudja már közelíteni ugyanazt a minőséget és látványt.
A Digic és az Embracer reakciója
A Digic a hivatalos indoklásról azt írja, hogy
„az elmúlt időszak piaci változásai, gazdasági kihívásai és a hibrid munkavégzésre való hosszú távú berendezkedés okán szükségszerűvé vált, hogy a működését felülvizsgálja”.
Elmondásuk szerint a járvány előtti időszakhoz képest, 2019 és 2022 között húsz százalékkal növekedett a munkaerő-állományuk. Megemlítik a játékipar járvány alatti „drasztikus növekedését” is mint segítő tényezőt a növekedésükben.
Arról, hogy a történteknek van-e kimondott köze az Embracer-féle újraszervezéshez, a stúdió ezt írja: „Az átszervezés az Embracer csoporton belüli megszorítások előtt és attól függetlenül elindult. A Digic bevételének kevesebb mint 5 százaléka származott 2023-ban az Embracer csoport cégeitől, és ezen projekteket nem is érintette az anyacég »újrastruktúrálási programja«.”
A cikk megjelenése után befutott a Forbes.hu-hoz az Embracer reakciója is. Új infó nem szerepel benne, ugyanazt a sablonválaszt küldték ki, mint múlt héten a Zen Studios esetében. Ebben megismétlik, hogy „június 13-án lett bejelentve, hogy a 2024 márciusával záruló üzleti évben átfogó újrastruktúrálási programba” fogtak. Ennek során „költségmegtakarítási, tőkeallokációs, valamint működési és pénzügyi hatékonyságra vonatkozó intézkedéseket” hajtanak végre, ezeknek
„része lehet stúdiók bezárása és projektek megszüntetése is”.
„Az egyes folyamatokat lokálisan kezeljük operatív szinten, az érintett alkalmazottak előzetes tájékoztatására összpontosítva. Csoportszinten nem nyilatkozunk konkrét stúdiókról” – tették hozzá. A szerkezetátalakítási program előrehaladásáról a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően a negyedéves pénzügyi riportjaikban adnak rendszeres tájékoztatást, a legközelebbi november 16-án lesz esedékes.
A Digicről
A Digic túlzás nélkül a játékipar egyik éllovasa, ha 3D-s és CGI-animációkról, játékelőzetesekről beszélünk (CGI: komputergenerált kép). Sztorijukat a 2019. májusi Forbes magazinban írtuk meg. Rabb Sándor Alex (borítóképünkön) és a néhai Andy Vajna több mint húsz éve alapították a stúdiót, olyan videójáték-óriásokkal dolgoztak már közösen, mint az Activision Blizzard (Call of Duty) vagy a Ubisoft (Assassin’s Creed).
2021-ben hatalmas üzletet kötöttek, kezet ráztak a világ egyik legnagyobb médiacsoportjával, a stúdiókat kis gömböc módjára faló Embracer csoporttal. A Digic alá az animáció mellé (Digic Pictures) ma már külön motion capture (Digic Services) és produkciós alosztályok (Digic Studios és Digic Productions) is tartoznak. Utóbbival a cél, hogy a párperces játékelőzetesek mellett egész estés animációs filmeket is gyártsanak, akár önálló fejlesztésű ötletből is. Erről Rabb tavaly beszélt a Forbes.hu-nak.
Logikus irányváltásnak tűnhet ez, ha az átvezető animációk körüli trendváltozást is figyelembe vesszük. Persze, azt se feledjük, hogy húszévnyi tapasztalat gyűlt össze ebben a stúdióban. Ami azt illeti, játékfilmes szakértelmüket a netflixes Love, Death & Robots animációs antológiasorozathoz gyártott epizódjukkal, A titkos háborúval (The Secret War) is bizonyították már.
A Rabb-bal készített interjúnkban arról is szó esett, hogy bár a tranzakció pontos értéke nem nyilvános, az összeg elég volt arra, hogy minden fennálló hitelt, tartozást rendezni tudtak. Rabb szerint az Embracer alá tartozás nem azt jelenti, hogy megmondják nekik felülről, hogy házon belül kinek kell bedolgozni.
„Ha a megfelelő tervvel állok eléjük, biztosítanak rá keretet. És most már nem arról szól minden pillanatunk, hogy a profitunkból kell döntéseket hoznunk”
– mondta Rabb az Embracerről tavaly novemberben.
Az Embracerről
Az Embracer sokáig az iparág talán legnagyobb étkű gömböce volt. Több éven át azzal volt tele a játéksajtó, hogy tonnaszámra vásárolják fel és költenek világszerte játékfejlesztő stúdiókra vagy videójátékos cégekre. Csakhogy idén májusban bejelentették, hogy egy kétmilliárd dollár értékű gigaüzletük esett szét az utolsó pillanatban. Az Axios úgy tudja, hogy a szaúdi kormány szuverén befektetési alapjának videójátékos leányával nem sikerült megállapodni.
A bejelentés padlóra küldte az Embracert a tőzsdén,
a cég pedig úgynevezett „újrastruktúrálási programot” hirdetett ki,
ami a költségcsökkentés mellett kimondottan projektek elkaszálását és stúdiók bezárását is érintheti.
Ennek hatására több Embracer-stúdió is átalakuláson esett át, vagy pedig bezárt az elmúlt hónapokban. Értesüléseink szerint a magyar Zen Studiost is érinthették az Embracer gondjai, mi írtuk meg először, hogy nemrég a csapat több mint negyedét kirúghatták. Az Embracer akkor ugyanúgy reagált, mint most, a Digic esetében: hogy a stúdióik kapcsán nem fognak külön reagálni.
Nem az Embracer az egyetlen, aki ilyen mértékben építenek le a szektorban. Szintén az Axios szerint 2023 rettenetesen nehéz és kiszámíthatatlan év a játékfejlesztők számára. Egy nekik nyilatkozó elemző szerint a videójáték-piac várhatóan idén is növekedni fog, de nem olyan ütemben, mint a világjárvány idején, a legtöbb cég pedig most késve próbál reagálni erre a csoportos kirúgásokkal. Ezért van az, hogy ebben a
több mint 160 milliárd dollár méretűre becsült iparágban az év eleje óta már több mint száz stúdió 6400 állását kellett megszüntetni,
legalábbis ennyiről tudni a videogamelayoffs.com nevű adatbázis alapján.
Cikkünk szerda délelőtt 9:30-kor frissült az Embracer válaszával. A borítóképen Rabb Sándor Alex, a Digic alapító-ügyvezetője a Forbes Tech Summit nevű eseményen 2022 novemberében.