A Forbes Flow Pitch, please! versenyének győztesei egy kis budapesti irodából vezérlik futárstartupjukat, de maguk is szíven csomagot ragadnak, ha szükség van rá.
Az októberben megtartott Forbes Flow üzleti fesztiválon először rendeztük meg a Pitch Please! startup versenyünket, ahol a végül kiválogatott öt csapatnak 1,5 perc alatt kellett bemutatnia termékét és üzleti tervét. Neves zsűrit kértünk fel, hogy eldőljön, ki a legjobb: Tánczos Péter, Euroventures befektetési igazgató; Pecsenye Roland, az IND egykori társalapítója, angyalbefektető; Fehér Gyula, a Ustream társalapítója, angyalbefektető; Medveczky Márton, a Buran Ventures régiós befektetésekért felelős szakembere. A versenyt a ViddL csapata nyerte – így bekerültek a novemberi, születésnapi Forbes nyomtatott kiadásába. A nyomtatott cikk szerkesztett változatát közöljük itt.
A startupok többsége egyediségre törekszik, de előfordul, hogy már létező ötletet honosítanak meg a régiójukban. Így tett a budapesti ViddL, ami a külföldön létező közösségi csomagszállítás magyarországi bevezetésével inkább biztosra megy: rugalmas munkaidőben dolgozó fiatalokkal tömné ki azt a piaci rést, amit a főállású futárokat kereső logisztikai cégek a munkaerőhiány miatt egyre nehezebben tudnak betömni. Kész szerencse, hogy az Y és Z generáció imád futárkodni, legalábbis a ViddL-nél regisztráltak többsége fiatal. Csak ne kelljen nyolcórázni, meg akkor is a központban ülni, amikor épp nincs csomag.
A csomagszállítás Uberje
A ViddL működése legjobban az Uberére hasonlít. Felmegyünk a weblapra, regisztrálunk futárként vagy küldőként, majd választunk egy konstrukciót, ami a súly és a szállítási időpont függvényében fog fizetni vagy pénzbe kerülni. A futárok az alapdíj 90 százalékát kapják meg, a maradék 10 százalék és a különböző feláras szolgáltatások jutalékjai (hétvége, este) a ViddL markát ütik. A startup némileg optimistán úgy számol, ha egy futár belejön, 10–12 belvárosi címet is lekezelhet egy óra alatt, és ezzel akár 2500 forintot megkereshet.
„És akkor még tízszer is jattolhatnak neki” – teszi hozzá Domán-Kratochvill Dóra, a ViddL társalapítója és ügyvezetője.
Jelenleg 400 regisztrált futárjuk van, mindnek azonban nem tudnak munkát adni, mert a napi átlag ötvenes csomagszám ehhez nem elegendő. Jövő áprilisra szeretnék elérni a napi ezer csomagot, ez az impozáns vállalás már kihasználná a 400 fős bázist. „Egyensúlyba kell hoznunk a csomagok és a futárok számát, mert ha túl sok a csomag, nincs aki elvigye, ha meg túl sok a futár, akkor otthon malmoznak” – mondja Dóra. Többek között ezért nem tölthető még le a ViddL alkalmazása a Google Playről és az App Store-ból, manuálisan telepítik a futárok készülékeire. „Ha kitesszük az applikációt, és a futárok folyamatosan regisztrálnak, már nem tudjuk szabályozni az egyensúlyt.”
Vannak ambiciózus tervek
Persze előbb-utóbb lesz nyilvános app, új honlap készül (mire megjelenik a cikk, a tervek szerint már kint lesz), a ViddL pedig a rétegződésre is gondol. Először Budapestet fednék le, majd jöhetnek a megyeszékhelyek, végül a városok közötti csomagszállítás, ha úgy alakul, 35 kiló felett is. A távoli jövőben külföldön terjeszkedne a cég, a tulajdonosok viszont maguk szeretnék tovább vinni. Dóra szerint helyi ismeretanyaguk nagy előny, de ha „egy nagy beérkezik, lesz lehetőség az együttműködésre”.
Mivel a ViddL friss startup, még nem nyereséges, Tüske Tamás üzletfejlesztési menedzser szerint legkorábban két év múlva termel majd profitot.
Partnerek már vannak, a legnagyobb az Expressz One nevű csomagszállító, aminek a ViddL az utolsó kilométeres kiszállításban nyújt segítséget. Számtalan kisebb webshoppal is dolgoznak, ezek adják a munka többségét. A cégekkel egyéni megállapodást kötnek, az árak nem mindig egyeznek, a jelenlegi 50 partneren túl pedig folyamatosan keresnek újakat. Multikkal is próbálkoznak, bár tapasztalataik szerint ezek a cégek nem mindig kompatibilisek egy startuppal.
Növekedni, néha tekerni
A ViddL a Forbes Flow Pitch, please! versenyét is megnyerte, a Buran Venture Capital befektetési szakértője, Medveczky Márton zsűritag szerint ebben fontos szerepe volt a már ismert modellnek. „Egyrészt azért nyertek, mert jó volt a pitchük, látszott, hogy begyakorolták. Másrészt olyan modellt szeretnének itthon alkalmazni, ami külföldön már bevált, és ezt értékelték a befektetők is.”
A cég pénzügyi háttere egy 9 és egy 30 millió forintos Hiventures inkubációs befektetésen nyugszik, ezt többek között fejlesztésre és piackutatásra költötték. Jelenleg a Hiventures Magvető alapjának 60–150 millió forintos növekedési befektetésére vár a csapat, „pár héten belül talán meg is valósul”. Bár a ViddL-esek is egy belvárosi körfolyosós házban kialakított modern irodában dolgoznak, jórészt számítógépek előtt ülve, azt mondják, néha maguk is beugranak kiszállítani, és nagyon élvezik.
„Neked is ki kéne próbálnod egyszer – mondja a társalapító Domán Dániel. – Én imádok innen kiszakadni és kicsit futárkodni.”
Fotók: Orbital Strangers