Idén több mint triplájára, 100 millió forint fölé növelheti nettó árbevételét a Cleango mobil autómosó, amely most piacra dobott applikációjával stabilizálná ügyfélszámát és európai franchise-terjeszkedést tervez.
Kaczur Áron, a Cleango alapítója és jelenlegi operatív igazgatója a Forbes.hu-nak elmondta: eddig csak webes applikációjuk volt, a májusban élesített telefonos app – amelynek kifejlesztése 30 millió forintos beruházás volt – az ügyfél-megkeresések optimalizálásán túl a nemzetközi terjeszkedést is megalapozza. Kifejtette, hogy azért csak most, vagyis az indulás után négy évvel jöttek ki vele, mert még jobban meg akarták ismerni nagyjából 8000 ügyfelük viselkedését, autómosáshoz való hozzáállását.
Egyértelműnek tűnik, de nem az: autót mosni egyszerűbb, mint üzletet építeni rá
„Rengeteg pénzt áldoztunk a valódi probléma megértésére, mert hiába gondoltuk azt két év után, hogy értjük az ügyfél problémáját, kiderült, hogy ez még nincs így”.
Áron szerint információtechnológiai szempontból már meghaladtuk azt, amit klasszikusan autómosásnak nevezünk, ezért ezt is egy online-támogatott, kényelmi szolgáltatássá kell tenni. Saját ügyfeleiknél azt vették észre, hogy három mosás kell ahhoz, hogy valaki megszokja a Cleangót és utána ne mosasson mással. Aki viszont már ügyfelük lett, az is nagyon hektikusan, nem rendszeresen mosatott.
„Most koszos az autó, most legyen tiszta” – az emberek nem úgy kezelik az autóikat, mint a lakásukat,
hogy folyamatosan tisztán kell tartani, hanem ha koszos, azonnal le kell mosni és akkor az a napi, gyakorlatilag azonnal megoldandó feladat. Nekik azonban sokszor nem volt helyük aznapra, így az ügyfél akár hetekig is halogatta a mosást.
Így működik: észre sem veszed, és mindig tiszta az autód
Az új applikációval már úgy akarják pozícionálni magukat, hogy a Cleango az autó tisztántartási partnere, ami folyamatosan karban tartja ügyfél autóját. Áron azt mondja, ez a világ első, személyre szabott, az ügyfél életritmusához alakított rendszeres autótisztántartó szolgáltatása. A felhasználó megadja a számára megfelelő helyet, időpontot és a Cleango a megrendelő által beállított rendszerességgel automatikusan takarítja autóját – ez lehet havi, egy-két és háromheti is. Így a jármű gyakorlatilag észrevétlenül, folyamatosan tisztán van tartva. Az időpontokat a rendszer előre lefoglalja, és ha épp nem alkalmas a tisztítás, le sem kell mondani, mert a mosás időpontja előtt időben megkérdezik, hogy jöhetnek-e.
Emellett továbbra is lehet kérni azonnali mosást, és előre is lehet időpontot foglalni tervezett mosásra. Áron elmondta, hogy lefedettségi területük is nagyot bővült az utóbbi években, mert a belső kerületekből egyre kijjebb terjeszkedtek, mostmár majdnem minden fővárosi kerületben mosnak, de az agglomeráció felé még nem indultak el, mert egyelőre elektromos robogókkal járnak, amelyeknek fix a hatótávolságuk.
Az új applikáció mögött bonyolult mérési rendszer van, például az időjárás és az aktuális foglaltság függvényében optimalizálja a munkamegosztást.
Bár vannak céges ügyfeleik is, az elsődleges fókusz továbbra is az egyéni ügyfeleken van. Jelenleg 15 fős csapattal dolgoznak, kétharmaduk szolgálja ki az egyéni, öten pedig a vállalati ügyfeleket,
mindez napi 60 mosás kiszolgálására elég. Az átlagos kosárérték, amennyiért mosási és takarítási szolgáltatást vesznek tőlük, jelenleg nettó 9 000-11 000 forint.
Számos franchise megkeresésük érkezett már Európából, többek között Svájcból, Párizsból és Monte Carlóból is. Jövőbeli partnereik várhatóan jövőre kapják kézhez a szoftvert, idén elsősorban Magyarországon állnának még stabilabb lábakra: Áron a tavalyi triplázás után
idén is arra számít, hogy megháromszorozzák 2021-es nettó árbevételüket – ez már 100 millió forint feletti forgalmat jelent.
Próbálkozni élesben kell
A Cleango az RTL Klub Cápák között műsorában is szerepelt, ahol két befektető, Balogh Petya és Fehér Gyula is beszállt. A Hiventures is befektetett a Cleango-ba, és több mint két éve mentoruk és befektetőjük Kovács Zoltán, a korábbi Carnation Consulting és a Kirowski alapítója, aki az exitje után befektetéssel és vállalkozók mentorálásával kezdett foglalkozni.
Zoltán azt mondja a Cleango csapatáról, hogy elkezdték megtanulni a piacot és tisztában vannak azzal, hogy csak úgy lehet fejlődni, ha élesben próbálkoznak: minél több tapasztalatot, adatot, információt gyűjtenek, elkezdik megérteni a felhasználóikat és ezeket folyamatosan visszaépítik a döntéseikbe. Ezt a folyamatot a legtöbb startup nem építi be működési logikájába, pedig elengedhetetlen a fejlődéshez, növekedéshez.
Zoltán úgy látja, hogy ez ebbe fektetett, körülbelül kétéves munka mostanra ért be a Cleango-nál.
A következő nagy lépéshez, a vidéki és külföldi terjeszkedéshez az kell, hogy rájöjjenek, mitől rendelik meg az emberek rendszeresen a szolgáltatásukat, és nemcsak alkalomszerűen – ebben segít majd az alkalmazás.
A külföldi franchise terjeszkedésben is az az alkalmazkodóképesség segíthet és jelenthet majd versenyelőnyt, amit a felhasználói szokások és igények kiismerése alapoz meg. Zoltán szerint a vezetőknek el kell fogadniuk, hogy ők nem azt tudják, hogy mi a jó megoldás, hanem azt, hogy mi a jó kérdés, amit tapasztalati úton tudnak megválaszolni. Elfogadják azt, hogy valamit nem egóból, hanem megfigyelésből és rugalmasságból kell megoldani – befektetőjük szerint a Cleango csapata ebben is sokat fejlődött az utóbbi két évben.
Borítókép fotó: Cleango