Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

Egy szlovén Budapesten: a cége autót mos, telefonnal

Kézi autómosó sokféle létezik. A Lawash abban más, hogy egy mobiltelefonos app köti össze a felhasználót és a szolgáltatót, így akár egy meeting alatt, az irodaház garázsában is megtisztíthatják a kocsit.

A Lawash tulajdonosáról csak annyit tudtunk, hogy külföldi és nem beszél magyarul. Amikor megbeszéltük a találkozót, azt képzeltem, hogy egy ötvenes belga üzletember sokadik vállalkozását indította el nálunk, a háttérben pedig – mint oly sokszor – egy nő rejtőzik, aki Magyarországra csábította a férfit.

Ehhez képest a Lawash alapítója egy harmincas szlovén srác, a szerelmi szál helyett pedig sokkal prózaibb ok vezette ide: az üzleti racionalitás. Magyarországgal jóformán semmilyen kapcsolata sem volt, rábökött a térképre és így kötött ki nálunk. Asszisztenst keresett magának, egy dizájner segítségével appot fejlesztett és belevágott: egy külföldi vállalkozása Budapesten, ami tíz éve ebben a felállásban elképzelhetetlen lett volna. (A cég angliai alapítású, szlovénként ez olcsóbb volt.)

lawash2

„Szlovénia kisebb ország, Ausztriában vagy Olaszországban pedig drágább lett volna belépni a piacra.” – mondja Sam Kotnik. Szerény és megfontolt srácnak tűnik, a magyar határhoz közeli Mariborban nőtt fel, később Koperben tanult.

Hétvégente rábízták a család autóparkját, így minden héten 2-3 kocsit kellett lemosnia, amit egy idő után ő unt a legjobban.

Ekkor jött az ötlet, hogy összeköti a felhasználót és a házhoz menő mosót, ezzel időt takarít meg az ügyfélnek és tervezhetőséget teremt az alkalmazottaknak.

Az appba való belépés után megadhatjuk, hogy hol parkol a kocsi, mikorra szeretnénk a mosást (érdemes egy kétórás sávot megadni), majd az autó egy-két ismertetőjegyét megadva megrendelhetjük a szolgáltatást. Ha belső tisztítást nem kérünk, ott sem kell lenni, ha pedig valamiért meggondoljuk magunkat – például esősre vált az időjárás –, a megrendelés egyszerűen törölhető.

A vállalkozás jelenleg körülbelül tíz autót szabadít meg a kosztól naponta, ügyfeleik elsősorban elfoglalt üzletemberek és céges autókat üzemeltetők. A speciális koncentrátumoknak és a nanotechnológiának köszönhetően a hagyományos mosáshoz képest körülbelül 95 százalék vizet takarítanak meg (éppen ezért kevés víz is elegendő, ezt a mosók magukkal viszik). Minden, átlagosan szennyezett autóval megbirkóznak, de ha épp most értünk vissza a somogybabodi terepjárós fesztiválról, nem árt, ha konzultálunk velük.

lawash

Az ötlet egyébként annyira új, hogy hasonló, applikáción alapuló és waterless technológiát használó vállalkozás világszerte sem túl sok működik egyelőre. Egy gyors keresés alapján a kaliforniai városokat lefedő Washos, az Észak-Karolinára és Georgiára koncentráló Spiffy és egy nemrégiben indult orosz alkalmazás elérhető egyelőre. A Washos egyelőre Los Angelesben és Orange County városaiban elérhető, de hamarosan San Diegóban, San Franciscóban és Las Vegasban is indulnak.

A Lawash szolgáltatása néhány hónapja elérhető. Jelenleg még csak Budapesten működnek, de sok potenciált látnak még a vidéki nagyvárosokban, később pedig az angol, a német és a bécsi piac is szóba jöhet, mint következő állomás. És hogy igényesebbek-e a magyar autósok a kocsi tisztaságára? „Ezt nem tudom, de az biztos, hogy gyorsabbak. Szlovéniában gyakran dudálni kell a zöldnél, hogy indulj, itt mindenki nyomja.”


Cégtábla
Cégnév: Lawash Ltd.

A befektetés összege: körülbelül 45 000 USD

Mit várnak, mikorra térül meg, mikortól termel profitot: körülbelül 1 év

Alkalmazottak száma: 8 fő (ebből 3 főállású)

Forgalom: kb. 10 autó/nap

Az app itt érhető el (egyelőre csak iOS, márciustól Androidra is)

 

 

"A kő nem lesz könnyebb, ha pehelynek nevezem és az ember sem jobb, ha istennek hívom."