A Tesla önvezető asszisztense új, határozottabb vezetési stílusú funkciókkal bővült. Ezeket tavaly egyszer már visszavonták, de most újra elérhetőek lettek.
A három új, úgynevezett chill, átlagos és asszertív vezetési mód először a Tesla októberi frissítésébe került be, de ezt a frissítést szoftverproblémák miatt gyorsan visszavonták.
Az asszertív beállítás szorosabban követi például a többi autót és gyakrabban vált sávot. Nem biztos, hogy egy emberi sofőrnek ilyen vezetési stílust tanácsolnánk, de egy motorbiztonsági szakértő szerint azonban biztonságosabb lehet, ha egy automatizált rendszer határozottabb, mint egy ember, ahelyett, hogy túlzottan óvatos lenne – írja a BBC.
Az új vezetési módokat többen kritizálták a közösségi médiában, megkérdőjelezve annak biztonságosságát, de Matthew Avery, a Thatcham Research munkatársa szerint az önvezető rendszerek azért lehetnek megbízhatóbbak, mert kiküszöbölik az emberi hibákat.
Szerinte nettó nyereséget jelenthet a biztonság szempontjából, ha egy határozottabb vezetési stílus több sofőrt ösztönöz az önvezető rendszer használatára, mint egy nagyon óvatos változat.
„Ha az automatizáció széles körű elterjedését akarjuk elérni, akkor járművezetők azt az igényét kell teljesíteni, hogy az autó olyan döntéseket hozzon, amelyeket egy emberi sofőr is tenne egy túlságosan óvatos algoritmus használata helyett” – mondta a szakértő.
Eddig tizenkét baleset történt önvezető Teslákkal, ami egy halálos áldozattal is járt. A szabályozószervek is figyelmeztették a céget, hogy felnagyítják az Autopilot képességeit, és ezzel a nem megfelelő használat felé terelik a felhasználókat. Ráadásul olyan gyakoriak rajta a szoftverfrissítések, hogy nehéz pontosan tájékozódni arról, mikor, mit tud a rendszer és mit nem.
Azt is fontos kiemelni, hogy a Tesla önvezető rendszere a neve ellenére inkább tekinthető vezetéstámogató rendszernek, hiszen az automatizált rendszerek ötfokú skáláján a második szinten van.
Ez azt jelenti, hogy a Tesla-tulajdonosoknak mindig mindig készen kell állniuk arra, hogy átvegyék az autótól az irányítást.
Az önvezető autókban december óta nem használható a Passenger Play funkció, amivel az utasok (valamint a sofőrök is) a Tesla érintőképernyős vezérlőpaneljén játszhattak akár utazás közben.
Borítókép: Taun Stewart // Unsplash