Ismét többségi tulajdont szerezne a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cégben a magyar állam, a kormányközeli Magyar Nemzet iparági forrásokból úgy értesült, hogy az előkészítés Palkovics László, az innovációs tárca vezetőjének a feladata lehet.
A Magyar Nemzet szerint tárgyalások indulhatnak arról, hogy az állam megvegye a repülőteret üzemeltető Budapest Airportot, a cél, hogy „a hazai közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb, a gazdaságfejlesztés és a turizmus szempontjából is stratégiai jelentőségű eleme újból magyar kézbe kerüljön”.
Kiszámoltuk, hány száz milliárdba kerülhet a ferihegyi reptér
A Forbes korábbi számításai szerint a reptér értéke 625–699 milliárd forint között lehet, és ezt a cégre rálátó forrásaink is megerősítették.
Ahogyan arról korábban is írtunk, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, mint ingatlan ma is állami tulajdonban van, az azt üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. viszont magánbefektetők kezében. Az állammal kötött korábbi szerződés értelmében
az utóbbi évtizedben több tulajdonosváltáson is átesett BA még 60 évig rendelkezik az üzemeltetés jogával, ami egy csapásra értékessé és stratégiai fontosságúvá teszi a tulajdonkérdést.
Nemcsak az állam, hanem például az Indotek csoport tulajdonosa, Jellinek Dániel, a 11. leggazdagabb magyar is bejelentkezett a reptérért. Jellinek a februári Forbes címlapinterjúban elmondta: ideges lett, amikor kiszivárgott, hogy megvenné a Liszt Ferenc Repülőteret, de azóta sorra kapja a telefonokat, sokan szállnának be, nemcsak magyar befektetők. „Én mindig felbosszantom magam, amikor utazok, hogy mennyire rosszul van menedzselve a reptér, és hogy elképesztő profitmarzs mellett se költöttek a legalapvetőbb fejlesztésekre se.”
Jellinek: Nemcsak Ferihegy van a csőben, más reptereket is nézünk
A Budapest Airport többségi tulajdonosa a repülőtér-üzemeltetéssel is foglalkozó német AviAlliance,
mellette van még egy kanadai nyugdíjalap (Caisse de dépôt et placement du Québec), és a Malton, amely mögött egy szingapúri befektetési alap áll. A tulajdonosokon vélhetően nincs eladási nyomás, mert bár a koronavírus padlóra küldte a légi közlekedést az utóbbi egy évben, de repteret nem pár évre vesz az ember, a hosszú távú stratégiába ez valószínűleg belefér.
Borítókép: Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminál. Fotó: Budapest Airport