A régióban további terjeszkedést tervez Veres Tibor magyar topmilliárdos legújabb, tőzsdére vitt “autós” cége, és nem tartanak az autóipar átalakulásától sem.
Újságírói kérdésre nem kommentálta az AutoWallis, hogy a nemzetközi terjeszkedéshez végrehajtott tőkeemelés a balkáni terjeszkedést jelenti-e, nagyjából ezzel jellemezhető, mennyire mozgott a konkrétumok szintjén a következő öt év terveiről szerda reggel rendezett sajtótájékoztató. A lényeg azért kiderült, legalábbis az irányvonalak: a meglévő üzletágak mellett a mobilitási szolgáltatásokra szeretnének koncentrálni (mobility-as-a-service).
Az AutoWallis, vagyis a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) standard kategóriájának egyik friss szereplője a közép-kelet-európai régió 14 országában gépjármű- és alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szervízszolgáltatásokkal, rövid- és hosszú távú gépjármű-kölcsönzéssel
van jelen.
A csoport által képviselt márkák közé tartozik a BMW, a MINI, az Isuzu, a Jaguar, a Land Rover, a Maserati, a Ssangyong, és a Sixt rent-a-car.
A társaságnál úgy látják, hogy az autós piac egyértelműen átalakul, ami többszörösen is érinti őket, mert bár nem autógyártók, de beszállítók, és szolgáltatásaik is vannak a területen. Ezekre szeretnének még nagyobb hangsúlyt fektetni. A cél egyértelmű: a régió meghatározó szereplőivé szeretnének válni, de nem mint „autós cég”, hanem mint mobilitási szolgáltató. Az új hívószó már utal a következő évtizedben beérő trendekre, de ez alatt egyelőre főleg szervízt és autókölcsönzést kell érteni.
Müllner Zsolt, a társaság elnöke a stratégia bemutatásakor elmondta, hogy a következő tíz évben a mai autóipar „egy jövő-biztos, társadalmi, környezeti és gazdasági hozzáadott értéket egyaránt teremtő mobilitási iparrá alakulhat át”. Emellett a digitalizáció egyre több új szolgáltatásra biztosít majd lehetőséget a mobilitás, illetve autózás terén, és az autóipari bevételekben is érdemi részesedést érhet el.
Mostanában egyre többet hallani, hogy az autótulajdonlás lassan a múltté lesz – éppen ezért nem mindegy, mit gondolnak erről az AutoWallisnál. Ormosy Gábor vezérigazgató szerint, bár nehéz a sok irányvonal és buzzword között helyesen megítélni, hogy ténylegesen hogyan alakul át az autóipar, öt évre még lehet előre tervezni.
Szerinte a trendek ellenére szerinte az autótulajdonlás hosszú távon is fennmarad,
mellette persze erősödik a közösségi autózás is (maga a Wallis csoport is lát ebben fantáziát, hiszen a BMW Drive Now szolgáltatását itthon ők üzemeltetik franchise rendszerben). Arról nem is beszélve, hogy szervizekre, kereskedési pontokra továbbra is szükség lesz – teljesen mindegy, hogy mekkora arányban lesznek elektromos, a benzines vagy a dízel autók majd a piacon.
Új közösségi autómegosztó indul – Topmilliárdos hozza el Magyarországra a BMW carsharing szolgáltatóját
Felvásárolnak, apportálnak: növekedni kell
A társaság egyértelmű célja a növekedés. Az AutoWallis 2024-ig organikus növekedéssel a pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményének (EBITDA) négyszereződésével, árbevételének duplázódásával, míg akvizíciókkal ennél is nagyobb növekedéssel számol. Utóbbi kapcsán egyelőre konkrétumokról még nem volt szó, annyi kiderült, hogy évente nagyjából egy tranzakciót terveznek. A tőzsde honlapjára a sajtótájékoztató után feltöltött közlemény szerint a célpontok között elsősorban hazai és régiós többmárkás, míg a balkáni régióban prémium márkákat forgalmazó kereskedések, valamint alkatrészkereskedő hálózatok, flottakezelők és innovatív szolgáltatók lehetnek.
Ezenkívül számolnak a Wallis Csoport autóipari befektetéseinek (Wallis Kerepesi, Autolicit.hu, JóAutók.hu, DriveNow) AutoWallis-ba
történő apportálásával is. Jelenleg 14 országban vannak jelen, itt további 2-3 új autómárka képviseletét szeretnék elnyerni, és a kiskereskedelmi hálózatukat is bővítenék.
Az AutoWallis árbevételének robosztus növekedését tervezi: 2024-re nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) szerint akvizíciók nélkül a tavalyi 65,5 milliárd forintos árbevételének több mint duplázásával számol, így az 142 milliárd forint lehet, míg akvizíciókkal közel háromszorozással, 187 milliárd forinttal kalkulál. Mindez a pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt ennél is nagyobb ütemben növelheti: organikus növekedéssel az EBITDA közel a négyszeresére, 7,9 milliárd forintra, míg akvizíciókkal négy és félszeresére, 9,5 milliárd forintra ugorhat. A vezérigazgató ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a társaság stabil eredménytermelő képessége megfelelő alapot jelent az osztalékfizetéshez, amit a vállalat akvizíciós és növekedési terveihez fognak igazítani.
Már ehhez a célhoz járult hozzá az idei budapesti tőzsdére lépés (hosszú távon vizsgálják a más tőzsdéken való megjelenés lehetőségét is), és a héten történt tőkeemelés is, de terveznek kötvénykibocsátást is.
Emellett mostantól számítanak intézményi befektetőkre is, ehhez 2-3 hónapos roadshow-ra indulnak, beszélgetnek a lehetséges befektetőkkel. Az AutoWallis Nyrt. tulajdonosa, a Wallis Asset Management Zrt. pedig – többek között – azzal támogatja a célok elérését, hogy a vállalat eredményeinek egy részét ebben az öt évben visszaforgatja a cégbe.
Frissítés: Az AutoWallis részéről cikkünk megjelenése után egy kiegészítést kértek, miszerint az eredmény egy részét valóban visszaforgatják, „amennyiben a növekedéshez erre szükség van”.
A tőzsde honlapján közzétett sajtóanyag egészen pontosan így fogalmaz a finanszírozás kapcsán:
„ A vállalat a működésből származó eredmény egy részének visszaforgatása mellett kötvénykibocsátásra, valamint tőkebevonásra is épít, melyben az intézményi befektetőkre is számít.”
A stratégiáról szóló teljes anyagot
itt lehet elérni.
400 milliós tőkeemelés: a magyar milliárdos autós cége tovább terjeszkedik külföldön
Borítókép: Az AutoWallis igazgatóságának elnöke, Müllner Zsolt a cég ötéves stratégiáját bemutató eseményen. Mellette Ormossy Gábor, a cég vezérigazgatója.