A három pályázó közül a magyar magántőkealapok által szervezett pályázat nyert, ezek Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők.
A Portfolio számolt be arról a pénteki sajtóháttérbeszélgetésről, ahol Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter és Biró Marcell, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke, valamint Csekő Zsolt, a Nemzeti Koncessziós Iroda elnöke beszélt a koncessziós szerződésekről.
Ki nyert?
A nyertes a Themis magántőkealap vezette konzorcium lett, amelyben benne van a Mészáros Lőrinc-féle Konzum PE Magántőkealap, az Opus Bridge és New way magántőkealapok, valamint további három magántőkealap: a Cronus, a Via és a Vesta). A három ajánlattevőről mi is beszámoltunk, közülük a Strabag-Colas konzorcium azért esett ki, mert jogi problémájuk akadt. Emiatt végül a Themis vezette konzorcium mellett csak a Dömper Kft. adott végleges ajánlatot.
A koncessziós díj évente egy kilométerre vetítve – jelenértéken – 95,2 millió forint.
Mik a feladatok?
Az eljárás a következő feladatokra terjedt ki:
- Az új építése 317 km hosszan valósul meg, 2032-ig
- Sávbővítés: 265 km hosszan, az első tíz év alatt
- Üzemeltetés és fenntartás: 1044 km szakaszon, a koncessziós időszak egészében
Rogán Antal konkrét útépítéseket is felsorolt, ezek a következők lesznek 2032-ig:
- M1: Bicske Komárom sávbővítés
- M7: Székesfehérvár Szabadbattyán Balatonvilágos sávbővítés
- M3: Gödöllőt Bagot érintő bővítés
- M3: a keleti országhatárig történő meghosszabbítás
- M81: Mór Bodajk Székesfehérvár Sárbogárd szakasz M8-ig történő megépítése
A reptér most nem aktuális, de nem tettek le róla
A beszélgetésen a Portfolio beszámolója szerint az is kiderült: a Koncessziós Tanács javasolja a kormánynak
a meglévő, M5-ös és M6-os autópályára vonatkozó koncessziós szerződések felülvizsgálatát,
mert az nem előnyös a magyar állam számára és a külföldi tulajdonú cégek jelentős többlet nyereségre tettek szert. A hazai szereplők a ma bejelentett döntés nyomán erősebbek lesznek, de a verseny megmarad a tárcavezető szerint. Rogán Antal arról is beszélt, hogy a kormány a budapesti repülőtér visszavásárlásáról nem tett le, de ez most nem aktuális.
A teljes cikk itt olvasható.