A koronavírus járványt egyre jobban sikerül visszaszorítani, de a jelentős nyersanyaglelőhelyekkel rendelkező, illetve alkatrészgyártó országokban közel sem megnyugató a helyzet, ami elnyújtja a termelési láncok összeomlásából való felépülést.
Autógyártók és más világcégek gyártósorai állnak, mert nem jutnak nyersanyaghoz és alkatrészekhez – írja a The New York Times.
A jelentős gyártók – úttörőként például a Toyota – a viszonylagosan zavartalan világkereskedelemre alapozva alakították ki az elmúlt évtizedekben az úgynevezett just in time gyártást. Ez azt jelenti, hogy minden alkatrész és nyersanyag a gyártási folyamat megfelelő időpontjában kerül a világban szétszórt üzemekbe, ennek eredményeként nem kellett nagy raktárkapacitásokat felhamozni, illetve csökkentette azt a kockázatot is, ha a kereslet visszaesése miatt sok legyártott áru, például jármű halmozódik fel eladhatatlanul. A metódusnak köszönhetően olcsóbban és gyorsan termeltek a gyártók, a gyakorlat szinte minden iparágban meghonosodott, illetve kisebb tartalékok felhalmozására késztette a cégeket.
A koronavírus járvány azonban megtörte ezeket a precíz gyártási láncokat, az élőmunka hiánya önmagában megakadályozta az áruszállítást és a gyártást, ebből következve egyetlen alkatrész hiánya pedig a komplett termelést is megakasztotta ott is, ahol még valamennyire kezelve volt a járványhelyzet. A The New York Times is kiemeli, hogy az elektronikai termékek nyersanyagaitól, a vágott fán át a ruházati alapanyagokig minden területen hiány keletkezett. Például a ruhaipari alapanyagok hiánya nem csak a Nike-szintű cégek gyártására volt hatással: emlékezetes, hogy az egésszégügyi védőeszközökből, például maszkokból is komoly hiány volt tapasztalható. Az Egyesült Államokban, Brazíliában és Indiában is gyártósorok állnak kihasználatlanul a lap szerint.
Hazánkban is több iparágat sújt a fenti probléma: ahogy arról a Forbes is beszámolt, a chip-gyártás problémái kapacitáshiányt eredményeztek az elektronikai cikkek, többek között a notebookok gyártásában, ugyanakkor az itthon jelentős autóipar is chiphiánnyal küzd. A különböző építőipari alapanyagok hiánya komoly drágulást eredményezett az építőiparban is, a vállalkozások pedig nehezen szolgálják ki a jelenlegi nagy hazai keresletet.
A NYT által megszólaltatott szakértők szerint a nagyvállalatok befektetéseik és gyártási rendszereik átszervezését választhatják a jövőben, hogy csökkentsék kitettségüket egy hasonló járvánnyal szemben. Az alapanyagok és alkatrészek felhalmozásának növelése mellett alternatív beszállítói kapcsolatokat alakíthatnak ki, illetve tőkét halmozhatnak fel a problémák kezelésére. Ez középtávon óvatosábba teheti a befektetési kedvet is, hiszen az erőforrások egy részét az új rendszerre való átállásra kell fordítsák. Hogy ne legyen ilyen egyértelmű a kép, a NYT azt is hozzáteszi, mások úgy vélekednek, hogy a krízis elmúltával visszarendeződés várható a korábbi termelési folyamatokra.
Kiemelt kép/illusztráció: Gyártósor a Thyssenkrupp győri üzemében / Youtube