A hivatalos tájékoztatás nem jutott el a fiatalokhoz, hívták az influenszer-hadosztályt, akik alkottak.
A 18-24 éves korosztály mindössze 28,4 százalékát oltották be a júniusi adatok szerint az Egyesült Államokban, ezért a Biden-kormány 50 influenszerrel állapodott meg, hogy népszerűsítsék saját követőtáborukban az oltásokat – írtuk a közelmúltban. A logika egyszerű:
egy központi kampány nem tud olyan hatékonyan célt érni, mint mikor egy influenszer a rajongóinak megfelelő hangvétellel, stílussal kommunikál.
A közel egy hónapja tartó influenszer-kampány hatásáról még korai értékelőt mondani, de az már látható, hogy milyen tartalmak születtek és azokra hogyan reagáltak a követőtáborok. A Slate összegyűjtött néhány jól sikerült influenszer-megoldást a hivatalos oltási népszerűsítő tartalmakból, megtoldva néhány egyedi, nem a hivatalos kampányhoz tartozó megoldással.
Tájékoztatás, kicsit ellazázva
A hivatalos megbízásra készült videókról érdemes kiemelni, hogy mindegyik törekszik a tévhitek eloszlatására, főleg informatívak, és bár a lazaságnak van szerepe, de kicsit döcög az üzenet.
Taylor Cassidy (Tiktok, 2,1 millió követő) főleg a különböző témájú, könnyen fogyasztható elmagyarázós videóiról ismert, a módszere egyszerű: felteszi azokat a kérdéseket – jelen esetben Anthony Fauci járványügyi főfejesnek – amiket egy átlag kommentelő is kérdezne.
Jacob Sartorius, a nagyon fiatal zenész (Tiktok, 24 millió követő) nem bonyolította túl a dolgot, de hatékonyra sikerült: bár ő is Faucit kérdezte, de a videó végén a saját oltását is bemutatta, aminél aligha kellhet több.
Catt Sadler (Instagram, 470 ezer követő) nem fogta vissza magát, ami a videó hosszát illeti, kilenc percen át kérdezi Faucit az oltások működéséről, a tévhitekről és a tényekről. Ami elsőre a hátránynak tűnhet, az az előnye is: minden lényeges dolog megtudható az oltásokról egy könnyed beszélgetéssel.
Oltási (t)rend
Elnézést is kérhetnék a gyatra közcímért, de kicsit a hatása alatt maradtam Anania Williamsnek (Tiktok, 2 millió követő), aki teljesen aktuális popkulturális utalásokkal hívja fel a figyelmet az oltás előnyére. „Hogyan leszel fekete [azaz feketére barnult – a Szerk.], és legyen egy Dögös Csajos Nyarad az oltás nélkül?” – kérdezi affektálva. Mivel ő nem a hivatalos kampányban, hanem saját elhivatottságból készített videót, kötetlenebbnek is érezhette magát. A Hot Girl Summer egyébként, ami Megan Thee Stallion szerzeménye épp a koronavírus amerikai elterjedésekor vált igazán nagy slágerré, mégis a fiatal generációnál a (nagyon-nagyon) szemérmetlen nyári bulizásra használják a szókapcsolatot. Anania egy másik videóban azért kimértebb, teljesen őszintén beszél az oltásokról, és hogy mennyire fontos lenne a fiataloknak is élni vele a környezetük védelme érdekében.
Ryan Beard (Tiktok, 2,4 millió követő) is inkább azt mutatja meg, mennyivel kreatívabb lehet valaki, ha nem kell megfelelnie egy kormányzati megállapodásnak: például a kormányt is szidhatja a bizalmatlanságot szülő korábbi tájékoztatásért, mindezt pedig zongora kíséretében.