A kínai cégek és a technológiai vállalatok uralják a világ légértékesebb márkáit rangsoroló lista elejét. A Brand Finance újra kiadta globális listáját a világ 500 legértékesebb márkájáról.
Az évben, amikor története legnagyobb bevásárlását hozta tető alá, az Amazon lett a világ legértékesebb márkája a Brand Finance friss 500-as globális összeállítása szerint. A kereskedelmi óriás márkájának értéke egyetlen év alatt 42%-kal nőtt, átlépve ezzel a 150 milliárd dolláros értéket is. Jeff Bezos a garázsából indított könyvesboltot, ami ma már rég nem csak egy online kereskedelmi cég, hiszen egyre több szektorban van jelen szolgáltatóként, és most már kilépett a fizikai térbe is. Az Amazon a Whole Foods láncot 13,7 milliárd dollárért vásárolta fel tavaly és megnyitotta régóta várt, kassza nélküli boltját, az Amazon Gót is.
Az Apple tartotta a második helyet a rangsorban, a tavalyi visszaeséshez képest a márkaérték ismét 146 milliárd, a cég kilátásai mégis inkább pesszimizmusra adnak okot. A termékportfólióját nem tudta diverzifikálni, bevételeinek kétharmada az iPhone-ok sikerétől függ. Az iPhone X eladásai bőven a várt alatt maradtak tavaly év végén, idén szépen csendben ki is húzzák a termékek közül, a gyártással is leállnak. A feltörekvő márkák – mint például a Huawei – már ott vannak az Apple nyakán, a prémiumkategóriában az iPhone ma már nem egyeduralkodó, a verseny egyre élesebb, a Brand Finance szerint ez le is korlátozza a márkaérték emelkedésének potenciálját.
A Google az idei rangsor nagy vesztese, a tavalyi első hely után a dobogó legalsó foka jutott nekik idén. Az összeállítás készítői szerint a Google-t túlságosan lefoglalja, hogy a meglévő üzleti területeire fókuszáljon, míg a hasonló méretkategóriába tartozó Amazon sok területre tudott belépni amellett is, hogy az alaptevékenységéből is halálra kereste magát.
A top kategória egyetlen nem amerikai szereplője évek óta a dél-koreai Samsung, az óriáscég komoly vetélytársa az Apple-nek, de már korábban is meglehetősen sokrétű termékportfólióval rendelkezett. Az önvezető-autós piacra is belépnek, az idei CES szakmai kiállításon jelentették be új platformjukat, amivel az Nvidia piacára lépnek be – a fejlesztésben egy komoly magyar partner is segítette őket.
Az IT cégek egyre inkább uralják a listát, a szektoronkénti bontást nézve ez a kategória adja a legtöbb márkaértéket az 500-as élbolyba, több mint 1300 milliárd dollárt (az összcégérték 23%-át). Nem is meglepő, ha megnézzük, tavaly óta kik nyerték a legtöbbet és kik estek vissza: a technológiai cégek itt is az élen (Youtube, Tesla, Nvidia), a hagyományos iparágak képviselői visszaesőben, az ExxonMobile visszaesése egész meredek.
Márkaérték változása 2017/18. Forrás: Brand Finance
A legjobb európai szereplő a márkák versenyében a Mercedes. Az összeállítás készítői szerint a márka marketingstratégiája eléri a fiatal autóvásárlókat, mivel a cég a technológia és a mérnöki teljesítmény helyett az emberre helyezte a hangsúlyt az üzeneteiben.
A világ legértékesebb márkái 2018-ben, területi bontásban. Forrás: Brand Finance.
Kína előretör
Évről évre egyre több a kínai cég a listán, a top 50-ben az alábbi cégek szerepelnek. A kínai állami bankok márkája egyre erősebb és értékesebb – egyre több piacon vannak ugyanis jelen. Kína a globalizáció motorja akar lenni (mióta a Trump adminisztráció ellentmondásos nyilatkozatokat tesz az USA globális vezető szerepéről).
Helyezés |
Cég |
Érték (millió USD) |
10 |
ICBC |
59 189 |
11 |
China Construction Bank |
56 789 |
12 |
Alibaba |
54 921 |
13 |
China Mobile |
53 226 |
18 |
Bank of China |
41 750 |
19 |
State Grid |
40 944 |
21 |
Tencent |
40 774 |
25 |
Huawei |
38 046 |
26 |
Agricultural Bank of China |
37 321 |
30 |
Ping An |
32 609 |
35 |
PetroChina |
31 177 |
44 |
CSCEC |
24 981 |
47 |
China Telekom |
23 979 |
48 |
Sinopec |
23 640 |
49 |
WeChat |
22 415 |
A Brand Finance a márkák értékeinél leginkább azt próbálja felmérni, a jövőbeni forgalomhoz mennyit tesz hozzá a márka értéke, erőssége és ismertsége.