Lefutott a tanévkezdés körüli roham a budapesti albérletpiacon, és ez a bérleti díjak alakulásán is egyértelműen megmutatkozik. A forgalom július végi, augusztusi látványos megugrása elsősorban a felsőoktatásban tanuló diákoknak, ezen belül is a hazánkba érkező külföldi egyetemistáknak volt köszönhető. Azóta a kiadó lakások fővárosi piaca stabilizálódott, és egyelőre a koronavírus-járvány ismételt felfutása sem volt hatással a keresletre és az árakra.
A július végi, augusztusi roham után csendesebb időszak köszöntött a budapesti albérletpiacra szeptemberben. A főleg külföldi egyetemisták generálta forgalomnövekedést és áremelkedést követően a kiadó lakások piacán korrekció volt megfigyelhető – derül ki a Rentingo.com közösségi albérletkereső platform Forbes.hu-nak eljuttatott legfrissebb elemzéséből.
Ezek voltak az átlagos kínálati és keresleti bérleti díjak a budapesti albérletpiacon
Bérbeadói oldalon a bérleti díjak csupán fél százalékkal emelkedtek, így most átlagosan 148 ezer forintot kérnek egy kiadó lakásért a fővárosban.
Ugyanakkor a bérlők fizetési hajlandósága 0,7 százalékkal csökkent, vagyis ennyivel kevesebbet hajlandóak fizetni egy albérletért, mint egy hónapja.
A jelenlegi mérsékelt albérletpiaci forgalom esetén azok a bérbeadók tudják hamarabb kiadni ingatlanjukat, akik reális árat kérnek, és tudják, hogyan néz ki egy versenyképes hirdetés.
Ezeket a hibákat kerüld el, ha szeretnéd gyorsabban kiadni a lakásod:
Bérleti díj túlárazása
Az albérlethirdetés legnagyobb buktatója, ha a bérbeadó úgy gondolkodik a bérbeadásról, mint a lakáseladásról, vagyis a legmegbízhatóbb helyett a legtöbbet fizető bérlőt keresi. A túlárazással pedig azt éri el, hogy kevesebb érdeklődője lesz, hetekig, vagy akár hónapokig is kiadó státuszban ragadhat az ingatlan és nem a legjobb bérlőt fogja tudni megtalálni.
Amatőr fényképek
A profi fotók és videó a legfontosabb figyelemfelkeltő eszközök. A tulajdonosok 90 százaléka mobiltelefonnal saját maga készít képeket a kiadó lakásról, ami sok esetben rosszul beállított és gyengén megvilágított felvételeket eredményez.
A minőségi fotók mellett az alaprajzot sok lakáskereső már kötelező elemnek tekintheti, de egy jól megkomponált videó is a hatékonyabbá teheti a hirdetést.
A valóság megszépítése
Minden hirdetésben érdemes felsorolni a lakás előnyeit, de az esetleges hátrányok kapcsán mindig maradjunk a realitás talaján. Ne használjuk a bérlők számára idegtépő ingatlanközvetítős sablonokat, mert a korrekt leírással a bérbeadó a saját idejét kíméli. Így csak az nézi majd meg a lakást, akit a paraméterek ismeretében valóban érdekel.
Kizárólag ingyenes hirdetések használata
Az a bérbeadó tudja előbb kiadni lakását, aki nem csak a hirdetés tartalmára, minőségére figyel oda, hanem arra is, hogy a hirdetése a listák elejére kerüljön. Ha valaki kizárólag ingyenesen hirdet, gyakorlatilag eldugja lakását a többi kiadó ingatlan mögé, mert a hosszú kínálati listán hátra kerül, ameddig a potenciális bérlő már nem is jut el.
Kép: Kipras Štreimikis // Unsplash