fotó: Budapest Airport
Fotó: fotó: Budapest Airport
Üzlet

A magyar kormány elintézte, hogy a Budapest Airport ne kapjon pénzt a Covid-19-es segélyalapból

Forbes
2020. november 03. 3 perc olvasás

A magyar kormány nem hagyja, hogy a Budapest Airport hozzáférjen a Covid-19-es pénzügyi megmentő alapokhoz, állítja a Bloomberg két forrásra hivatkozva.

Frissítés: a ferihegyi repterek üzemeltető BA Zrt. megerősítette a hvg.hu-nak, hogy valóban a kormány miatt nem kaptak hitelt, de azt is írták, remélik, sikerül megegyezni a kormánnyal, hogy a hitelkérelem napirendre kerülhessen. Szerintük az 50 milliós keret a munkahelyek megtartása miatt a magyar gazdaságnak is érdeke.

Miután hatalmasat zuhant a légiutasok száma a koronavírus-járvány miatt, a reptérüzemeltető cég 50 millió eurós rövidtávú kölcsönt kért az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Szolidaritási Alapjából.

A Budapest Airport Zrt. azt követően folyamodott támogatásért, hogy a tavasszal 99 százalékkal csökkent a forgalma, és elbocsátásokra kényszerült emiatt. A múlt hónapban a Bloomberg írta meg elsőnek azt is, hogy a reptérért bejelentkezett konzorciumnak tagja a Mol, illetve a Jellinek Dániel milliárdos (a Forbes-lista 10. leggazdagabb szereplője) Indotek Groupja.

Az EBRD-segítség ahhoz kellett volna, hogy a reptér anyagi helyzetét, a működés folytonosságát stabilizálják, és a fizetéseket rendben át tudják utalni a dolgozóknak.

Csakhogy a magyar kormány megvétózta, a Bloomberg forrása szerint levetette a bankkal a napirendről a kérdést.

A Bloomberg másik forrása szerint rendkívüli gyakorlat, hogy egy kormány a saját országába érkező pénzt blokkoljon, és ennek az lehet a hatása, hogy ennek a stratégiai vagyontárgynak értéke csökken. Az EBRD a régió más reptereinek is nyújtott segítséget.

A bank nem kommentálta a hírügynökségi értesülést, ahogyan a magyar kormány sem.

A Bloomberg október elején azt írta: régóta tudható, hogy Orbán Viktor kormányfő szeretné újra magyar kézben tudni a ferihegyi repteret (korábban, még ellenzékből is tiltakozott a reptér privatizációja ellen). Csakhogy az eddigi magas érték miatt esélye sem volt az Orbán közelében állóknak, hogy a közelébe férkőzzenek. A Budapest Airport az elmúlt években kifejezetten jó éveket zárt. 2019-ben 110 milliárdos forgalom mellett 29,1 milliárdos adózott eredményt ért el.

A járvány ezt a helyzetet alaposan megváltoztatta: áprilisban az volt a hír, hogy szinte a teljes forgalmát elveszítette a Budapest Airport, ősszel pedig 236 fős leépítést jelentett be.

A Jellinek-féle Indotek már most is az egyik legnagyobb ingatlanbirodalom, több mint 20 pláza és szállodák vannak a portfóliójában, emellett legutóbb a Waberer’s International Nyrt. kisebbségi tulajdonáért jelentkezett be, azzal, hogy a többségi részesedést is megszerezheti később.

A Budapest Airportnak jelenleg három tulajdonosa van: egy kanadai nyugdíjalap (Caisse de dépôt et placement du Québec), a Malton (mögöttük egy szingapúri befektetési alap áll) valamint a kifejezetten repülőtér-üzemeltetéssel foglalkozó német AviAlliance (ők a többségi tulajdonosok).

Fotó: Budapest Airport