Egyre többen hiszik, hogy a cég kenterbe verheti az egész hagyományos autóipart.
Elon Musk vagyona 2,3 milliárd dollárral (aktuális árfolyamon számolva 700 milliárd forinttal) nőtt alig egy óra leforgása alatt – írta a Bloomberg, miután a Tesla kiadta a negyedik negyedéves (Q4) gyorsjelentését.
Akkor 580 dollárról 649-re nőtt az árfolyam, és azóta sincs megállás:
hétfőn az amerikai tőzsdezárásig 780 dollárra emelkedett a Tesla-részvény, kedden nyitásnál pedig 887 dollárnál járt az árfolyam.
A leggazdagabbak közé kerülhet
Elon Musk a részvények körülbelül ötödét birtokolja, ezzel az amerikai Forbes 2019. októberben megjelent gazdaglistáján a 40. leggazdagabb volt 20 milliárd dolláros vagyonnal. Az autós cége értéknövekedése így az ő vagyonán is meglátszik – még ha ez nem is elkölthető, hanem a cégtulajdon –, valamint övé a SpaceX űrkutató vállalat is.
Musk továbbra sem kap fizetést a Teslától, hanem egy hosszútávú kompenzációs csomagban, a cég eredményeinek függvényében kaphat juttatásokat.
A kiugró eredmények ugyanakkor azt jelentik, hogy jókora bónuszt folyósíthatnak neki, amivel a Tesla értéknövekedésével együtt az 50 milliárd dollárt karcolhatja a vagyona a Bloomberg szerint.
Nagyon mélyről hozta vissza
Másfél évvel ezelőtt még nem úgy tűnt, hogy ilyen magasságokban fog járni a Tesla. 2018 júliusában még azt írtuk – Jónap Richárd, a Concorde Értékpapír Zrt. portfóliómenedzser szavaival –, hogy Musk élete sikere lenne, ha abból a helyzetből talpra állítaná a cégét. Akadozott a Model3 gyártása, hülyeségeket twittelt, meg is büntette később a tőzsdefelügyelet, és eltiltotta a Tesla igazgatótanács vezetésétől. Ahogy akkor Jónap fogalmazott: tipikusan olyan cégről van szó, melyet a befektetők többsége vagy feketén vagy fehéren lát, szürke nincsen. Akkortájt ez inkább fekete volt.
Október óta azonban minden vakító fehér a Tesla háza táján: felépült a kínai Superfactory, felpörgött a Model 3 gyártása és jól is fogy. A technológiai fölénye a hagyományos autó autógyártókhoz képest pedig nemhogy csökkenne, de vannak, akik már behozhatatlannak látják.
Az autógyártó piaci értéke 2019 október óta a háromszorosára növekedett: 150 milliárdos a piaci kapitalizáció. Ezzel többet ér, mint a Volkswagen és a BMW értéke együttesen.
A befektetők közül pedig egyre többen látják úgy, hogy a Tesla kenterbe verheti az egész hagyományos autóipart.
A rivális Lucid Motors vezetője, Peter Rawlison úgy fogalmazott: most derült ki, hogy a Tesla „még annál is előrébb jár mindenki előtt, mint amit feltételeztek, és a különbség egyre csak nő. ”
A vonalzóval rajzolt formatervvel megáldott Tesla-pickup bemutatója, és a félresikerült kalapácsos malőr most már csak komikus mellékszámnak tűnik a fő attrakció mellett, hogy mekkora bravúrt hajtott végre Musk.
Ráadásul könnyen lehet, hogy ez a mostani rali egy nagyobb horderejű változás első fecskéje a tőkepiacokon, ami meghatározza a 2020-as évtizedet, ahogy a héten megjelenő februári Forbes magazinban Jónap Richárd a véleménycikkében írja. „Egyre nagyobb a nyomás a vállalatokon és döntéshozókon, hogy minél kisebb ökológiai lábnyom mellett bonyolítsák tevékenységüket. A 2020-as évtizedben azok a cégek fogják elnyerni a befektetők és a fogyasztók bizalmát, pénzét és a kimagasló árazási mutatókat, amelyek valamilyen környezetszennyező iparágban lesznek képesek nagyon zöld módon tevékenykedni.
Kiváló példa erre a Tesla, amely az olajzabálásra épülő autózásban mutatott fel egy csodaszámba menő történetet és zöld alternatívát, és vívta ki a klímáért aggódó befektetői közösség végtelen bizalmát és tiszteletét.”