Nem igazán akar távolodni a kiskereskedelem a 10 ezer forint közeli kilóártól, múlt héthez képest még nőtt is a vaj fogyasztói ára.
Hiába jelentett be az Aldi és a Lidl is „tartós árcsökkentést”, és így akár 25 százalékkal alacsonyabb vajárakat, úgy tűnik, a többi lánc nemhogy nem követte őket, de az Agrárközgazdasági Intézet Piaci Árinformációs Rendszere (AKI PÁIR) szerint még nőtt is a vaj fogyasztói ára a kiskereskedelmi üzletláncokban. Főleg a saját márkásé.
Mennyi az annyi?
A csütörtök reggelente frissülő adatok szerint a február 12-ével záródó héten:
- 9 896,67 forint a 82 százalék zsírtartalmú, 100 grammos kiszerelésű, gyártói márkájú vaj kilónkénti ára a boltokban.
- A saját márkás változatból 6 690,80 forint per kilót mért az intézet.
A múlt héten 9 885-ös gyártói, valamint 6 274 forint/kilogrammos saját márkás fogyasztói árakat közöltek. Tehát az AKI PÁIR-os adat szerint a saját márka ára az, ami kifejezetten megugrott, majdnem 7 százalékos az emelkedés.
Tegyük hozzá, hogy ami most van, az még mindig egy fokkal jobb, mint amit a gyártói márkás vaj ára tavaly december közepén művelt le, amikor is az AKI PÁIR 10 ezer forint feletti kilónkénti árat mért.
Előzmények
Az Aldi még hétfőn jelentette be, reagálnak a nemzetközi tejpiacon végbemenő árcsökkenésre. Mint ahogy a Forbes.hu-val is közölte a diszkontlánc:
„Az utóbbi napokban jelentős változás ment végbe a nemzetközi tejpiacon. A nagyobb mennyiségben előállított nyerstej miatt egyrészt megnőtt a kínálat, ami a nyerstej árának csökkenéséhez vezetett. Másrészt januárban számos beszállítói szerződés lejárt, az Aldi Magyarország pedig alacsonyabb beszerzési árakat ért el.”
A vetélytárs Lidl szerdán követte őket, ők indoklásul azt közölték a Forbes.hu-val, hogy „a Lidl Magyarország mindent megtesz annak érdekében, hogy vásárlói számára a legjobb árakat tudja biztosítani, ezért folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói igényeket, valamint a piaci változásokat és azokra a lehető leggyorsabban reagál” – nem említve tehát a nemzetközi tej- és beszerzési piacának változásait.
Mindkét lánc három-három termék árát vitte le, például a saját márkás, 250 grammos, 82 százalékos vajakat 1199-ről 899-959 forintra csökkentették.
Vajmageddon
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2022. decemberi inflációs jelentése szerint a vaj és vajkrém messze az egyik legdurvábban dráguló termékkategória itthon, egy évvel ezelőtthöz képest 79,4 százalékos drágulást mértek. A KSH legfrissebb, 2023. januári inflációs adatai január 10. péntek délelőtt érkeznek, a vajhoz tartozó adattal frissíteni fogjuk ezt a bekezdést.
A Forbes.hu-n hétfőn írtunk arról, hogy egy másik tejtermék, a trappista sajt hogy lett 2023 elejére pénzkidobás, és hogy mire lehet érdemes kicsivel többért leváltani.
Borítóképünk illusztráció.