A trappista a tél közepén még pénzkidobás volt. Most már nem igazán – ide vezetett a diszkontláncok sajt- és tejtermékháborúja.
- Ezen a héten a trappista sajt fogyasztói ára saját márkás termékből kilónként 2 690 forint volt a kiskereskedelmi láncokban az Agrárközgazdasági Intézet Piaci Árinformációs Rendszere (AKI PÁIR) szerint. Ez már a tavaly nyári szinteknek felel meg.
- Az AKI PÁIR legutóbb a múlt héten mérte a gyártói márkás verziót, a rendszerben 3 829,33 forintot tüntettek fel érte per kiló. Hasonlóan a saját márkáshoz, ez is tavaly nyár végi-ősz eleji szint.
Előzmények
Óriási megrökönyödést okozott a magyar néplélekben az év elején, amikor a tél közepén már 5–6 ezer forint között mozgott a trappista sajt kilóára. Még én is azt írtam akkor a címbe, hogy „trappista = pénzkidobás”.
Hogy miért ugrottak meg a trappistaárak? Például azért, mert a tej termelési ára a duplájára emelkedett, a sajttermeléshez köthető munkaerő, rezsiköltség ára is felszökött, valamint az ellátási láncból és a nagykereskedelmi beszerzésből fakadó árrés is dobott a fogyasztói árakon, nem beszélve az ársapkák közvetett hatásáról.
Szóval kisüzemi termelőkkel beszélgetve akkor arra jutottam, ezen az árszinten (vagy picit többet ráköltve) sokkal izgalmasabb sajtokat is lehet venni az uncsi trappista helyett.
Persze, a pattanásig feszült helyzet – meg a termelési és beszerzési árak mérséklődése – oda vezetett, hogy már a tavasz elején valóságos trappista- és tejtermékháborúba kezdtek a magyar diszkontláncok, ami nyilván imponált az inflációban fuldokló lakosságnak.
Azóta a kormány bevezette a kötelező akciózást is (néhány példa), a diszkontláncok pedig még erre is próbálnak rálicitálni. Ma például a Lidl közölte a Forbes.hu-val, hogy több tucat tejtermék árát viszi le, sőt a kötelező akciók esetében az előírt 10 százalék helyett nagyobb mértékű, 20–50 százalék közötti kedvezményt ad a jövő héttől.
Borítókép forrása: AKI PÁIR