Lájkok, milliárdok, profit. A magyar celebek vállalkozásai árbevétel alapján: ki a top 10?
A hazai celebek egyre nagyobb szerepet játszanak nemcsak a közösségi médiában, hanem az üzleti életben is. Sokan közülük sikeresen építenek saját márkát, vállalkozást, sőt, néha egy egész üzleti birodalmat. Az Opten cégadataira és gazdasági mutatóira támaszkodva most bemutatjuk a top 10 celebcéget, amelyek a legtöbb nettó árbevételt termelték 2023-ban. Az elemzés során a Forbes Legértékesebb magyar celebek 2024 ranglistáján szereplő neveket és vállalkozásait vizsgáljuk. Cégadatokra szakosodott elemzőként kíváncsiak voltunk, hogy a sztárok milyen elérést produkáltak – na nem a szokásos közösségimédia-szemüveggel nézve, hanem bevétel tekintetében.
1. Elite Cosmetix Kft. – Jákob Zoltán
A szépségiparban tevékenykedő Elite Cosmetix Kft., melyet Jákob Zoltán irányít, 2023-ban 7,128 milliárd forintos nettó árbevételt és 1,162 milliárd forintos adózott eredményt ért el. Jákob cégbirodalmán belül ez a legmagasabb forgalmat elérő vállalkozása. Illatszerek és kozmetikai termékek nagykereskedelmével foglalkozik 19 éve. A cég 62 alkalmazottat foglalkoztat és az Opten gazdasági indexei alapján „A” kockázati besorolással, valamint 2-es válságállósági indexszel rendelkezik, ami erős pénzügyi hátteret jelez. Jákob a tévéképernyő és a közösségi média mellett a szépségiparban is hódít, hiszen ezek az eredmények és a cég dinamikus növekedése a hazai és regionális piacokon egyaránt figyelemre méltóak.
Skála
Kockázati besorolás
A kockázati modell a minősített cégek megbízhatóságát, stabilitását jellemzi, a fizetésképtelenség bekövetkezésének esélyét vizsgálva. A legjobb, „A” érték a minimális kockázatot jelenti, míg a legkockázatosabb cégek „D” besorolással rendelkeznek az Opten rendszerében. (Az „AVG” jelzés az átlagos értéket jelöli.)
Válságállósági index
A válságállósági index a cégek stressztűrőképességét méri gazdasági visszaesés esetén. Az Opten rendszere 1-től 3-ig terjedő skálán osztályozza a vállalatokat, ahol az 3-es érték az átlagon felüli, míg a 1-es az átlagon aluli stressztűrőképességet mutatja.
2. Manker Beauty Kft. – Kasza Tibor
Kasza Tibor Manker Beauty Kft. nevű az egyik legnagyobb szereplő az internetes kiskereskedelmi szektorban. A Kasza nevéhez kapcsolható vállalkozások közül a 7 éves Manker Beauty teljesített a legjobban 2023-ban, nettó árbevétele 3,711 milliárd forint, üzemi eredménye 1,223 milliárd forint volt. A cég kockázati besorolása „A”, válságállósági indexe pedig 3-as, ami biztonságos és fenntartható növekedést jelez előre.
A cég idén nem csak pénzügyi eredményei miatt került reflektorfénybe, hanem egy hosszúra nyúlt GVH vizsgálat lezárása miatt is. A több mint kétéves ügyben végül bírságot nem szabtak ki, de a cég ígéretet tett arra, hogy visszatérítésekkel kárpótolja a vásárlókat.
3. Brillbird Europe Kft. – Jákob Zoltán
Jákob Zoltán következő vállalkozása a Brillbird Europe Kft. 2023-ban 1,414 milliárd forintos nettó árbevételt és 292 millió forintos adózott eredményt ért el 13 fős alkalmazotti létszámmal. Igaz, hogy az Elite Cosmetix Kft. eredményeitől ezek a számok szerényebbek, azonban még így is dobogós helyezést hozott Jákobnak ezen a listán. A cég szintén az illatszerek és szépségápolási termékek nagykereskedelmével foglalkozik. A társaság „A” besorolású, megbízható szereplőként van jelen a hazai és nemzetközi piacon egyaránt.
4. Jacobs Holding Zrt. – Jákob Zoltán
A harmadik Jákob Zoltánhoz tartozó cég, a Jacobs Holding Zrt. A cégcsoport átstrukturálása után ez lett valamennyi Jákob-érdekeltség anyacége, és ide olvadt be a Jacobs Global Kft. is (ennek a holdingcégnek a leánya az ezen a listán is szereplő Elite Cosmetix és a Brillbird Europe is másik kilenc Jákob-érdekeltség mellett).
A mindössze 2 főt foglalkoztató holdingcég 2023-ban 931 millió forintos nettó árbevételt ért el, amelyhez 842 millió forintos adózott eredmény társult. A cég kiváló pénzügyi alapokkal rendelkezik, „A” kockázati besorolással és 3-as válságállósági indexszel.
Jákob listánkon szereplő 3 cége közül a legfiatalabb is 11 éve működik, így ő valóban az üzleti életből érkezett a képernyőkre. Úgy tűnik, ezt a közönség is értékeli, hiszen a Forbes celeblistáján a 14. helyen végzett. Ugyanakkor egy korábbi interjúban elmondta, hogy bár sokan celebnek tekintik, ő maga nem érzi magát annak: számára a média világában való jelenlét inkább hobbi, és nem célja, hogy „hivatásos” celebként működjön, mivel számára továbbra is az üzlet az elsődleges.
5. Costes BRJ Kft. – Rácz Jenő
Rácz Jenő, a Michelin-csillagos séf, akit a tévénézők a főzőműsorok keménykezű zsűritagjaként ismernek, nem csak a képernyőn osztja a tanácsokat, de a cégadatok szerint vállalkozását is elég jól menedzseli. A Costes BRJ Kft. a Rumour by Rácz Jenő fine dining étterem üzemeltetője, és 2023-ban 615 millió forintos nettó árbevételt ért el, amelyhez 48 millió forintos adózott eredmény társult. A társaság 50 százalékban Gerendai Károly érdekeltsége, aki most szabja újra gasztrobirodalmát és Ráczcal további üzleteket is indít.
A Costes BRJ Rácz gasztronómiai tehetségének köszönhetően kiemelkedő helyet foglal el a hazai vendéglátásban és az árbevételt is sikerült 4 év alatt 7 millió forintról 600 millió forint fölé emelni. A cég kockázati besorolása „AVG”, és válságállósági indexe 2-es, mely nem kiemelkedő, de stabil működést jelent.
6. Stratcomm Kft. – Borbás Mária
Borbás Marcsi, a magyar gasztronómia ismert alakja, a Stratcomm Kft. nevű céget vezeti, amely 2023-ban 548 millió forintos nettó árbevételt és 32 millió forintos adózott eredményt ért el. A cég főként kommunikációs és médiához köthető tevékenységekkel foglalkozik, reklámfilmek és játékfilm is fűződik a nevükhöz. A vállalkozás kockázati besorolása „B”, válságállósági indexe pedig 2-es, azaz megbízható működést sugall.
7. Dyma MM Kft. – Majoros Péter (Majka)
Bár a celeblistán Majka két évig tartó vezetés után idén a 3. helyre csúszott vissza, de cégei továbbra is elég jól teljesítenek. Közülük kiemelkedik a zenei és szórakoztatóipari produkciókra épülő Dyma MM Kft., amely 2023-ban már 511 millió forintos nettó árbevételt könyvelhetett el. Az árbevétel mellé jelentős, 75 millió forintos adózott eredmény és 2 fős alkalmazotti létszám társul. A cég átlagos kockázati besorolással és válságállósági indexszel rendelkezik, mely nem kiemelkedő, de stabil működést jelent.
8. Phova Kft. – Sebestyén Balázs
A műsorvezetéssel és rádiózással híressé vált Sebestyén Balázs nem csak a legértékesebb celebek listáján, de legértékesebb cégével is Majkával együtt halad fej-fej mellett. Vállalkozása, a Phova Kft. 2023-ban 460 millió forintos nettó árbevételt és 150 millió forintos adózott eredményt könyvelhetett el. A cég IT és digitális szolgáltatásokkal foglalkozik, és mindössze 2 főt foglalkoztat. A cég kockázati besorolása „A” és 3-as válságállósági indexe alapján stabil üzleti alapokkal rendelkezik.
9. Challenge Diet Kft. – Kasza Tibor
A Challange diétával egy jól eltalált és kellően hangos reklámkampány eredményeként mindenki megismerkedhetett már Magyarországon. A Challenge Diet Kft. Kasza Tibor második vállalkozása, amely az egészséges életmódot népszerűsíti különböző táplálékkiegészítők segítségével. 2023-ban 409 millió forintos nettó árbevételt és 144 millió forintos adózott eredményt produkált. A vállalat „AVG” kockázati besorolással rendelkezik, és az egészségpiacon folyamatosan növekedő keresletre épít. Kasza ezzel a második celeb, aki több érdekeltségével is felfért a toplistánkra.
10. Plagiguel Kft. – Rúzsa Magdolna
Sok sikeres előadóművészhez hasonlóan Rúzsa Magdolna is tevékenykedik a színfalak mögött, nem csak a színpadon. Zenei vállalkozása, a Plagiguel Kft., 2023-ban 389 millió forintos nettó árbevételt ért el, amelyhez 58 millió forintos adózott eredmény társult. A vállalkozás „B” kockázati besorolással rendelkezik, és zenei produkciók és rendezvények szervezésében játszik meghatározó szerepet.
Összegzés
A fent bemutatott cégek mindegyike jelentős nettó árbevételt termelt 2023-ban, és különböző ágazatokban, például a szépségiparban, gasztronómiában, zenei produkciókban és IT-szolgáltatásokban tevékenykednek. Az celebek vállalkozásai stabil pénzügyi háttérrel és növekedési potenciállal rendelkeznek. A személyes márkájukra és hitelességükre építve képesek hatékonyan kihasználni üzleti lehetőségeiket, és sok esetben új piacokra is belépnek, tovább erősítve jelenlétüket a gazdasági életben.
Kiss-Jakab Réka,
Opten, marketing menedzser
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.