3,5 millió dollár, azaz jelenlegi árfolyamon több mint 990 millió forint befektetést kap a chatmarketing szoftvert fejlesztő Recart, a Lead Ventures által kezelt Enter Tomorrow kockázati tőkealaptól, az Oktogon Ventures-től és a Day One Capitaltől, hogy felpörgessék az amerikai terjeszkedést, és az eredetileg Messengerre specifikált szotfverüket más csevegőplatformokra is átvigyék.
A Recart 2016-os indulásakor arra a probléma építette a terméke első verzióját, hogy az online megkezdett vásárlások több mint háromnegyedét sosem fejezik be a vevők, a kiválasztott cikkek a kosárban ragadnak.
„Ennek többnyire nem az az oka, hogy az emberek elvesztik az érdeklődésüket a termék vagy a vásárlás iránt, hanem általában valamilyen külső tényező” – mondja Tóth Soma alapító-ügyvezető. A kosárelhagyások számát csökkentő automatizált üzeneteket a világon elsőként a Recart tette elérhetővé a Facebook Messengeren keresztül még 2017 végén,
máig pedig több mint 155 ezer kereskedő használta a megoldásukat.
A Recart az idei Legforróbb magyar startupok listánkon 10. helyezett lett.
2019-es induló befektetési körüket 2,6 millió dollárral zárták az Oktogon Ventures és a Day One Capital vezetésével, amihez csatlakozott az Innonic Group, az Arete Zrt., Szőke Márton, Farkas Márk, Weiszbart Zsolt, Kapui Ákos és Orosz Bálint angyalbefektetők is (utóbbi startupja amúgy szintén most húzott be szép kis summát, nem is akárhonnan).
A mostani „pre-Series A” fordulót a Lead Ventures vezette, és velük tartott az előző körből a – nemrég másik két befektetést is záró – Oktogon, a Day One, Szőke Márton és egyéb iparági angyalbefektetők. A befektetés részleteiről Tóth Soma és Haszonics Balázs, a Lead Ventures pénzügyi igazgatója beszélt a Forbesnak.
Kik szálltak be?
A befektetők a következőképp osztoztak a 3,5 millió dolláros körön:
- Lead Ventures: 2,5 millió dollár
- Oktogon Ventures: 250 ezer dollár
- Day One Capital: 250 ezer dollár
- Szőke Márton: 100 ezer dollár
- Iparági angyalbefektetők: 400 ezer dollár
A befektetésért kapott tulajdonrészeket egyelőre nem szerették volna részletezni.
„A cap table-ünk továbbra is befektetőbarát és van hely benne további cégeknek is, figyelünk arra, hogy ne tulajdonolják a cég kétharmadát különjogos befektetők”
– mondta Soma.
Pistyur Vera, az Oktogon Ventures alapítója és partnere hívta fel a Lead Ventures figyelmét a Recartra, mert a 2020-as számaik már egy olyan skálázható modellt mutattak, amit friss tőkével megtámogatva gyorsított pályára tudnak állítani. 2020-ig organikusan növekedtek, ami azt eredményezte, hogy a kisebb, párfős boltok használták őket, belőlük viszont jó sokan, de már akkor látszott a kihívás, hogy mi lesz, ha nem tudnak időben fordulni a nagyobb ügyfelek, tehát a nagyobb és biztosabb bevétel felé.
2020-ban ez lett a fő cél, elkezdték a 2-3 millió dolláros bevételű, nagyobb webshopokra szabni a termékeiket és az értékesítést. Szerencséjükre magának a Shopifynak is ez lett a stratégiája, ami jól megágyaz a Recart fejlesztéseinek. Három éve még húszezer ilyen méretű webshop volt fent, mára körülbelül hatvanezren vannak.
„Nem alakult minden száz százalékban a terveink szerint, de jó évet zártunk, a bevételünk összetételét sikerült úgy transzformálni, hogy már nagyobb része jön a közepes és nagy ügyfelekből, mint a kisebb, párfős boltokból” – ismertette az eredményeket Soma.
„Alapvetően már tudtuk, hogy az egyik legizgalmasabb magyar startupról van szó – veszi át a szót Haszonics Balázs – az, hogy Soma ennyire benne van az iparágban, illetve, hogy ennyire erős csapatot épített fel mindenképp fontos volt a döntésünkben.” Ezen kívül az e-kereskedelem ígéretes felfutása is szerepet játszott abban, hogy beszálltak. „A pandémia körülbelül öt évvel gyorsította fel a digitális vásárlások térnyerését a kereskedelemben” – indokolja a szerepvállalásukat, szerinte
a vírus megjelenése nélkül az Egyesült Államokban jövőre érte el volna az e-kiskereskedelem azt a 840 milliárd dolláros értékhatárt, amelyet így már tavaly átlépett.
A mostani kör célja az is, hogy a következő fordulóban már egy nagy nevű, amerikai befektetőcéget is behozzanak, akik a helyi stratégiai növekedésben tudnak segíteni. Jelenleg is van 3-4 alkalmazottjuk kint, idén 7-8 új embert vennének fel ügyfélkapcsolati, sales és marketing pozíciókra. 2020 legelején nyitották a New York-i irodát, ami már márciusra szinte teljesen szükségtelen lett, ahogy az ottani csapat szétköltözött Amerika-szerte a járvány alatt.
A Recart HR-gyakorlata már a covid előtt is azt szorgalmazta, hogy mindenki úgy teljesítsen, ahogyan az számára a legalkalmasabb. „Ha ez azt jelenti, hogy napi kétszer el kell mennie sétálni, hogy kiszellőztesse a fejét, akkor tegyen így, ha pénteken fáj a feje a front miatt, akkor behozhatja hétvégén vagy jövő héten az aznapi lemaradást” – részletezi Soma. Covid előtt is járt az 1-2 nap otthoni munka, ha valakinek úgy volt jó, legutóbbi céges felmérésükből pedig az derült ki, hogy
a covid utáni konszolidáció náluk továbbra is távmunka alapú lesz, heti 1-2 napot szeretnének a legtöbben bejárni ezentúl.
Szinte minden csevegőplatformon ott lesznek
Az amerikai bővülés mellett megdupláznák a budapesti termékfejlesztői csapat létszámát is, ide tíz-tizenkét embert vesznek majd fel. A befektetés összegét nagyjából fele-fele arányban fordítják majd az itthoni fejlesztői bővülésre és a kinti növekedésre.
A másik jelentős mérföldkő pedig az lesz, hogy Messenger mellett kijönnek minden olyan csatornán, ami engedélyezi a marketing célú üzenetküldést, ilyen a Whatsapp, az SMS, az iMessage és az RCS is. Jól mutatja a technológia életképességét, hogy miközben a promóciós e-mailek elérése folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, a Messenger üzenetek 85-90 százalékos megnyitási és 20 százalékos kattintási rátával működnek.
Még jobb a helyzet az SMS-eknél, ahol az iménti két arány 98 és 40 százalék. „Tudjuk, hogy mindenkinek tele van a promóciók mappája a Gmailen, és hogy mennyire nehéz olyan üzenetet szállítani, ami kitűnik és még jó élményt is ad. Mi tömörített, hasznos információkat adunk képekkel, videókkal, gifekkel és kétirányú beszélgetésekkel, szerintünk ez a vevői kapcsolattartás jövője.
Ugyanúgy beszélgetsz majd egy biznisszel, ahogy most beszélgetsz a barátaiddal” – mondja Soma.
Az Enter Tomorrow Kockázati Tőkealapot 2018 júliusában indította a Mol Nyrt. és az MFB Invest, benne a Lead Ventures összesen 50 millió eurót kezel. Az alap futamideje tíz év, ami egy ötéves befektetési és egy ötéves portfóliókezelési időszakból áll. A Lead Ventures leginkább a növekedési fázisban lévő cégekben érdekelt, portfóliócégei között ott van a kiberbiztonsággal foglalkozó Bitninja, a vezetést automatizáló Aimotive és a Codecool programozóiskola is.
Borítóképen a Recart vezetősége a Twentysixben. Balról jobbra: Kovács István technológiai vezető, Tóth Soma ügyvezető, Tóth Dávid operatív vezető, Sz. Kis Juli, termékfejlesztési vezető. Fotó: Welczenbach Tamás