Presser Gábornak 2019 nyarán kilenc sötétített napszemüvegből és 9-13 sálból állt a gyűjteménye. A Forbes Legyél jobb! napján kiderült, a kollekció azóta nem növekedett. Persze, komolyabb dolgokról is szó esett: Presser az amerikai karrierről, a Gyöngyhajúlány-gate-ről és természetesen a karanténról is beszélt. Pici bácsit Bagi László újságíró kérdezte.
Rocklegenda, magyar szöveggel. Aki a dalain nőtt fel, annak mindig megújulni képes zeneszerző, a fiatalabbaknak brummogó hangú, napszemüveges zsűritag, a producereknek kemény érdekérvényesítő, a Kanye Westet sarokba szorító harcos, a profizmust elváró, mégis ösztönös zenész, a bulvártól távol maradó sztár. A Locomotiv GT-vel zenélt a világ egyik legnagyobb rockfesztiválján Amerikában, most, fél évszázad elteltével a New York-i Broadway ismerkedett a Padlás című darabjával. Egy mosolygós bohém, aki tudja a dallamot, és mi tudjuk a szót.
Az online színpadon elhangzott legjobb gondolatokból mazsoláztunk.
1, A karanténról:
„A zeneszoba nem egy kínzókamra, kivéve, ha nagyon rosszul mennek a dolgok. Egyelőre nem az a helyzet, ami lenni szokott, hogy jönnek a muzsikusok hozzám és dolgozgatunk együtt. Most magamra maradtam, de nincs bezártság érzésem, úgyhogy nem panaszkodom.”
2, Az amerikai pályafutásról:
„Az egy csoda volt, hogy egy kelet-európai zenekar 1974-ben, a kommunizmus fénykorában amerikai fesztiválokon játszik három hónapon keresztül.”
3, Arról, hogy az amerikai karrier végül miért nem teljesedett ki:
„Az, hogy nem tudtuk learatni a sikert, nyilvánvalóvá tették az ottani szakemberek. Nem állt mögöttünk megfelelő csapat, megfelelő pénz és az a csapat, ami az amerikaiaknak megvolt. Nem tudtunk előszedni a 100 ezer dollárokat a kalapból. Elkezdődött a visszaszámlálás, ami úgy végződött, hogy maradtunk egy a vasfüggönyön túli bandák közül.”
4, Arról, hogy mikor döntött úgy, hogy bepereli a híres amerikai rappert, Kanye Westet, aki engedély nélkül használta fel a Gyöngyhajú lány című dalát:
„Nagyon-nagyon gyűlt bennem a fájdalom meg a düh, hogy ezt meg lehet csinálni valakivel. Egyszer csak szakadt a cérna, és azt mondtam, hogy jó, megpróbálom. Legfeljebb nem sikerül, de beperelem.”
5, Arról, hogy mit tanácsol azoknak, akik ma a kreatíviparban élnek, és megpróbálják őket hülyére venni:
„Szokjanak hozzá, ez az ipar így működik. Elég sok szélhámia van a zenészek között. Persze, ma már egészen más, a legtöbbjüknek van menedzsere. Nem tudom pontosan, hogy ma hogy működtetnek egy fiatal zenekart. Amit én mondok, az idézőjelben történelmi távlat: közel negyven éve történt, nem lehet összehasonlítani.”
6, A Gyöngyhajúlány-gate-ről:
A dalt engedély nélkül használták fel többek között egy nagy sikerű amerikai filmben, egy angol sorozat trailerében és még számos más esetben is. Ezt mondta a dalról: „Ez egy ötvenéves lány. Több gondot okoz, mintha tinédzser lenne.”
7, A Neked írom a dalt újjászületéséről, ami a Maradj Otthon Mozgalmat övező kooperációban született meg és jelenleg 2,7 milliós megtekintés fölött jár a Youtube-on.
„Már félig kész volt, amikor nekem is szóltak. Nekem már nem jutott sor, én a végén keveredek elő. Egy cédulára írtam fel, hogy És embert gyógyítasz és gyereket tanítasz, mert már nem volt igazán szövegem. A fiatalok kezdték, én körülbelül huszadik-huszonötödikként szálltam be.”
8, Arról, hogy visszatérnek-e Amerikába a Padlással, ami tavaly még a Broadwayre készült, olvasópróbák is voltak:
„Amerikában is csúszik minden, és nem tudjuk, mikor lehet felszedni újra az elejtett szálakat. Meg kell próbálnunk fegyelmezetten kivárni ennek a végét. Az biztos, hogy nincs értelme légvárakat építeni. Most nem lehet tudni, hogy mi lesz a Padlás sorsa vagy a mi sorsunk.”