Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Öt tipp ahhoz, hogy profin elkerüld a kellemetlen home office bakikat

2022-ben is velünk marad a távmunka: több munkahelyen az irodákba sem térnek vissza még a kollégák. Bár otthonról dolgozni, egész nap melegítőben lenni meglehetősen kényelmes, mégis érdemes tudni, hogy munkatársaink nagy kritikusaink is lehetnek. Anyalapunk, az amerikai Forbes öt tippet gyűjtött össze, hogyan kerüljük el a kellemetlen bakikat.

Mostanra a home office-nak bevált gyakorlatai vannak, viszont érdemes átgondolni, hogy a bevett öltözködési, viselkedési szokásaink megfelelnek-e a a munkahelyünkön.

A kép, amit mutatsz magadról és ahogy kinézel, befolyásolhatja a karriered.

A „business casual” régen azt jelentette, hogyan öltözködsz az irodában. A hozzáértők szerint a szerepünkhöz érdemes öltözni; napjaikban azonban a business casual új jelentést kapott a digitális testbeszéd személyében, amelybe beletartozik a mögöttünk lévő háttér, a külvilág zajaira adott válaszunk és persze az is, hogy milyen kinézettel ülünk a kamera elé.

A kutya sem mindig cuki

Ha túlságosan is megszokjuk az otthon melegét és átgondolatlanul jelenünk meg a kamera előtt, az akár az előremenetelünket is befolyásolhatja. A Roborock szerint munkatársaink könnyen észreveszik és elítélhetik, ha nem megfelelő módon ülünk be az „irodába.”

Egy több, mint 2500 résztvevővel elvégzett tanulmány szerint a munkavállalók 34 százaléka szégyellte az otthoni munkakörnyezetüket és 28 százalék elismerte, hogy a véletlenül a képben felejtett személyes tárgyak miatt szégyenkeztek.

Emellett arról is választ kellett adni, hogy bírálják-e munkatársaikat a videóhívások közben. A megkérdezettek 70 százaléka ismerte el, hogy erősen lenéztek bizonyos dolgokat. 31 százalék a hangoskodó háziállatokat nem nézte jó szemmel, 29 százalék a közebszóló és fel-felbukkanó gyerekeket. 28 százalék ítélte el a munkatársakat a rendetlen környezetük miatt.

home office // Becca Tapert
Nem biztos, hogy mindenki örül a felbukkanó kisállatoknak. De a kócos haj sem segít. Fotó: Becca Tapert // Unsplash

A válaszadók több mint negyede, 26 százalék tekintette problémának a háttérben megjelenő embereket, valamint magát a hátteret és szintén ugyanilyen százalékban nézték le azokat, akik nem tűntek eléggé hivatalosnak. Alig kevesebben mondták azt, hogy a zilált és kócos haj miatt ítélkeztek munkatársaik felett.

Bár mindenki azt reméli, hogy csak a munkánk minősége alapján ítélnek meg minket, de az emberi természet minden információ begyűjt maga körül a teljes kép eléréséhez. A klasszikus kommunikáció elmélete szerint az ember által megszerzett információ 93 százaléka nonverbális jeleken keresztül történik, vagyis a képernyőn látott testbeszédünk, hátterünk és a háttérzajok is meghatározzák, mit gondolnak rólunk a munkatársaink.

A másoktól várható lehetséges ítélet fényében fontos, hogy milyen képet közvetítünk az online megbeszéléseken és ezért fontos megújítani a home office-ban eddig alkalmazott taktikáinkat. Figyelni kell, hogy milyen benyomást keltünk, milyen képet alkotunk magunkról és hogy ezek milyen hatással vannak a karrierünkre.

Nem szívesen hallgatják a fűnyírást

Zárd ki figyelmedet elvonó tényezőket. Az ember általában hozzászokik azokhoz a zajokhoz, amiket nap, mint nap hall a lakásában, viszont mások számára továbbra is zavaró lehet, amikor dolgozni próbálnak. Emiatt próbálj meg megszüntetni minden zajt, amik a home office-od környezetét zavarhatják. Ha egy fontos hívást intézel, előbb csöndesítsd el a kutyusodat. Ha egy fontos prezentációd lesz, rakj ki egy cetlit az ajtóra, hogy senki ne zavarjon. Ha esetleg a legfontosabb vevőddel éppen akkor kell tárgyalnod, amikor a szomszéd füvet nyír az ablak alatt, próbálj meg a ház egy csendesebb zugába húzódni. Ha ezek a zajok téged nem is, de másokat mégis zavarhatnak a munkavégzésben.

Figyelj arra, mit látnak kollégáid. Fontos, mit és hogyan látnak belőled. Legyen jó a világítás és a kameraszög. Ne csak egy túlvilágított, fehér foltot lássanak belőled a kép tetején. A háttérből rakj el mindent, ami esetleg rossz fényt vethet rád. A papírhalmokat vagy rendezetlennek tűnő munkadossziékat is tedd ki a képből, inkább családi fotók, vagy a munkádhoz kapcsolódó könyvek segíthetnek abban, hogy pozitív üzenetet közvetíts magadról és az életszemléletedről.

Ne félj szólni másoknak, ha velük van a gond

Legyél profi! Ahhoz, hogy a környezeted a munkához megfelelő legyen, neked is annak kell lenned. Ne úgy öltözz fel, aki vagy, hanem úgy, hogy illő legyen azokhoz, akivel megbeszélésed van! Az ügyfeled azt akarja látni, hogy időt szántál a felkészülésre és a megjelenésedre. Ahogy magánemberként is, ilyenkor is arra gondolj, hogyan jelennél meg az adott emberek között.

A home office elterjedése a lakáspiacra is hatással van
Bár mások biztos figyelik, mi van nálad a háttérben, te próbáld elkerülni az ítélkezést. Ha viszont zavarnak, nyugodtan szólj. Fotó: Andrew Neel // Unsplash

Legyél hatásos! Zavaró lehet, ha tudod, hogy olyanok miatt ítélnek el, mint a ruházatod, vagy a háttered, viszont azt is fontos tudni, hogy az energia és az odafigyelés számít. Bizonyítsd be, hogy tudod, mit csinálsz, légy naprakész és legyél magabiztos és kompetens. Így tudsz jó benyomást kelteni.

Ne ítélkezz! Ahogy te sem örülsz, ha téged ítélnek el, ugyanúgy te sem nézhetsz le másokat. Arra figyelj, hogy milyen munkát végez a kollégád, ne arra, hogy mi van a polcon a háta mögött. Ha viszont úgy érzed, olyasmi van a környezetükben, amely kihathat az ő, vagy mások munkájára, ne félj szólni nekik!

Az elmúlt lassan két év teljesen megváltoztatta a munkavégzés módját, hol, hogyan és mit csinálunk. Megváltoztatta a társasági normákat is, amelyek alapján egymással kommunikálunk. Megéri odafigyelni, élvezik-e mások a veled való munkavégzést, még akkor is, ha a saját lakásodból jelentkezel be.

Borítókép: Dillon Shook // Undplash

Oszd meg!