Tévéműsorokat vezet, bemutatja a hazai gasztrovilág szereplőit, csaknem húsz éve posztol és blogol a közösségimédia-felületein, könyvet ad ki és mindenek felett főz megállás nélkül. Szerelemből, munkaeszközként, relaxációként és rutinból is. De a Lila Fügét már elengedte.
Havas Dóra csaknem 18 éve osztja meg a közönséggel a receptjeit, melyek színesek, ízesek, az élet élvezetét hirdetik. Ahogy ő maga is, aki a harmadik gyerekeként nevelgetett Lila füge márkanév mögül egy rossz üzleti döntés után lépett ki és két év alatt újraépítette önmagát, saját néven. Énmárkát hozott létre, ahova közönsége zökkenőmentesen követte. Legújabb könyvét már maga értékesíti, hamarosan podcast-sorozatot indít. Közben tévéműsorokra készül, a következő kötetét tervezi.
A Coca-Cola éves stratégiai prezentációján ült bent Dóra a Publicisnál még 2007-ben, amikor a stratégiai igazgató példaként menő magyar blogokat mutatott be. Köztük a Lila fügét.
„Én meg néztem körbe, hogy ez vajon kandi kamera-e. Senki nem tudta, hogy én írom, nem mertem elmondani, hogy a brand directoruk van a blog mögött”
– nevet Dóra, aki ekkor szembesült vele először, hogy többről van szó, mint hogy esténként lefotózza otthon a málnaparféját.
Az apró stúdiók kedves káosza és otthonosság fogad Dóra konyhájában, ahol tartalmai készülnek. A jól felszerelt konyha videókban és fotókon látható területe letisztult, körben a polcok viszont hemzsegnek a különféle formájú, méretű, színű tálalóedényektől, tányéroktól, bögréktől és csészéktől. Dóra elárulja, egy-egy nagyobb családi étkezéshez innen is visz haza tányérokat, hogy színesítse az asztalt.
Nem úgy indult neki az életnek, hogy hívása volt a gasztronómia felé, csak az volt a célja, hogy olyan dologgal foglalkozhasson, amit élvez.
„Kaptam egy meghatározó mondatot az óvodai ballagásomon. Kedves óvó nénim, Évácska azt mondta, biztos benne, hogy egyszer a színpadon fog viszontlátni” – meséli Dóra, aki pályaválasztáskor a marketingkommunikáció felé vette az irányt. Sokszor eszébe jutott, hogy nocsak, Évácska tévedett.
Meg se fordult a fejemben
Havas Dóra igazi főzős famíliából származik, mindig volt otthon házi koszt. A sokat utazó család – nagyszülei éltek Párizsban is, ő maga kamaszkorában szüleivel azok munkája miatt évekig Szíriában –, ételeibe beépültek a külföldön megismert ízek.
„Segítettem a konyhában, gyúrtuk a pogácsát, salátaöntetet csináltam, de csak az egyetemistaként jött a vágy, hogy én magam főzzek”. Az egyetemen gyakori bombariadók ideje alatt hazament főzni és a barátnős bulizásokat is Dóra főztjei vezették be, már itt is sokat kísérletezett az ízekkel. Meg se fordult a fejében, hogy ezzel foglalkozzon, hiszen két egyetemre is járt egyszerre. Az ELTE angol nyelv és irodalom és a Külkereskedelmi Főiskola (ma BGE) marketingkommunikáció szakát párhuzamosan végezte, ingázott Mátyásföld és a Városliget között. Kiélte az irodalom iránti szeretetét, de többre vágyott, a kreativitás vonzotta a marketing irányába.
Szakmai gyakorlatra 1999-ben Bahreinba költözött, az arab világhoz való vonzalmát a szíriai évek táplálták. Felcsapta az ottani telefonkönyvet, végignézte a nemzetközi reklámügynökségek listáját, mindegyikhez jelentkezett. Végül a DDB-hez vették fel, az ott töltött fél év után itthon dolgozott a McCann Erickson Budapest Kft.-nél, a Leo Burnettnél, majd a Publicisnál.
A reklámszakmában töltött 12 év alatt olyan projektekben vett részt, mint a Pannon GSM híres „kapualjban csókolózós” reklámja.
„A szabadság iránti vágy és az esztétikum tisztelete hajtott már ezekben a feladatokban is. Amikor a reklámipar változni kezdett és ezeket az értékeket kevésbé tudtam megélni, kerestem a kiutat”.
A Lila füge blogot önmaga szórakoztatására indította 2006-ban. „Kirángatott a monotonitásból. Írtam, fotóztam az ételeket, megtaláltam a saját kreativitásomat. Arra később jöttem rá, hogy ezt a tudást üzletileg is tudom használni. Későn érő típus vagyok” – mondja.
Mérföldkövek
Az, hogy a marketingszakemberként még titokban tartott blogját viszontláthatta a céges prezentáción, még mellbevágta. Amikor az Indexen címlapra került az egyik blogposztja és ömleni kezdtek az üzenetek, rátalált a felelősségérzet és a megfelelési kényszer is. A végső „berobbanást” a Paprika TV Gasztrobloggerek című sorozata hozta meg 2010-ben.
„Közülük sokan vagyunk, akik tizenéve ugyanazt csináljuk, csak a ránk ragasztott címke és az elvárások változtak. A nagy kihívás abban van, hogy önazonos maradjak.
Hiába írok alá évente sok szerződést, nem tekintek magamra influenszerként, inkább tartalomgyártóként. A tartalom iránt vagyok elkötelezett, ami mellett a saját buborékom védelme sokkal fontosabb, mint bármilyen üzlet, amit e köré lehet építeni.”
Kárai Dávid gasztroblogger éveken át dolgozott együtt Dórával, mint a Lila füge tartalomért felelős munkatársa (head of contentje). Szerinte Dóra jókor, a műfaj berobbanásakor vágott bele a gasztrobloggerségbe. „Ma már talán nincs is hagyománya, létjogosultsága ennek a formának. Benne és az akkor indult néhány szereplőben viszont megvolt a lendület és az újdonság varázsa, melynek köszönhetően nagyon erős kötődést tudtak kialakítani az emberekkel” – mondja.
A gödör alja
A saját vállalkozás gondolata fiaival, Artúrral és Leóval együtt született meg Dórában. A kicsikkel 2008 után otthon töltött években tovább fejlődött a Lila füge oldal, a marketingszakmába már nem vágyott vissza. Ezzel egyidőben elvált, minden szempontból újrakezdett.
„Életemben először bedobtam magam egy mély gödör aljára azzal, hogy mindent megváltoztattam magam körül” – mondja.
A Lila füge iránt addigra megnőtt az érdeklődés. Fogta a tartalékait, kiadott két könyvet és leszerződött a TV Paprikával egy évre.
Évekig dolgozott a Street Kitchen csapatával is, a gasztrobloggerség és a videógyártás ekkor vált valódi szakmává. A Youtube-os videók népszerűségének felívelésekor már ismét a Lila fügére fordította minden figyelmét, egyszemélyes csapatként dolgozott a videókon, számtalan televíziós szereplésén és a könyveken. „Ez volt az az időszak, amikor már tudatosan, pénzt belefektetve építettem a márkát” – mondja.
Kudarcos vállalkozás
Ugyanakkor nagyobbnak érezte a feladatot, mint amekkorát egyszemélyben el tud látni. A tartalomgyártásban hasznosítható vállalkozói tapasztalatra és társakra volt szüksége 2017-ben, amikor a Maros Róbert vezette Rock Data Kft. befektetőként jelentkezett. A közös vállalkozás célja az volt, hogy gasztro-média céggé növesszék a Lila fügét.
Dóra szerint nem beszéltek a kezdetekkor eleget a céljaikról. „Én üzlettársakat szerettem volna, ők inkább befektetők terveztek lenni. Ráadásul összekevertük a barátságot a munkával, nem tisztáztuk a kereteket. És erre jött rá a covid”.
Az eredeti üzleti terv szerint a harmadik évben kezdett volna profitba fordulni a cég. 2019-ben és 2020-ban is gyorsabb ütemben nőttek a gyártási költségeik, mint a bevételek, ezért a 2021-es pénzügyi évet jóval szigorúbb pénzügyi felételekkel indították – mondta el Róbert. Közlése szerint a Rock Data Kft. 2017-2021 között 100 millió forint feletti összeggel finanszírozta a Lila Füge Kft. működését.
A Lila Füge Produkciós Kft. bevételei 2019-es 122 millió forintról egy évvel később 61,2 millióra apadtak és veszteségessé vált. Amikor úgy döntöttek, nem folytatják együtt, a Rock Data névértéken kivásárolta Dórát.
Dédelgetett álmok
„Én a Lila füge nélkül is Havas Dóra maradok. Bíztam benne, hogy megtanultam, hogyan kell mély gödrökből kimászni, most is menni fog” – határozottan mosolyog, látszólag nyoma sincs annak a két évnek, ami alatt, mint mondja, el kellett tudnia engedni a „fügés” időszakot.
„A mai napig úgy állítanak meg az utcán, hogy itt a “lilafüge”, és köszönik a hozzátáplálásról írt könyvemet vagy érdeklődnek, mikor jelenik meg a következő bookazine”.
A három évszakban, tavasszal Könnyű, ősszel Spájz, télen Ünnep címmel, illetve egy Vegán című különkiadással futott sorozat mintegy 10 kiadást élt meg negyedévente 5-5 ezer eladott példánnyal. Dórának dédelgetett álma egyszer újraindítani a lapot.
„Magyarország pici piac kisebb vásárlóerővel, a bio- és önfenntartó gazdaságok, márkák nem tartanak ott, hogy hirdetéseket vásároljanak egy ilyen lapba, bevétel nélkül viszont szinte lehetetlen fenntartani. Az értékekkel összeegyeztethetetlen hirdetéseknek viszont nem tudok igent mondani” – árulja el az akadályokat Dóra.
Újjáélesztette a még a Lila Füge Produkciós Kft. előtt létrehozott első cégét, a Zöld füge Kft.-t, annak égisze alatt adta most ki legújabb, Főzd meg című receptkönyvét is.
A Lila füge honlapja 2022 nyarán pár napra leállt, de a Rock Data újraindította a domaint, azóta ismét olvashatóak rajta a receptek, Havas Dóra neve alatt.
„Én magam is szoktam főzni a fügéről, ez persze nem indokolta a fenntartási költségek finanszírozását– mondta el Maros Róbert. „Az oldal leállásáról azonban több médium is beszámolt és nagyon sok visszajelzés érkezett, ezért végül úgy döntöttünk, hogy visszaállítjuk. A mai napig jól látogatott az oldal, havi 70-100 ezer látogatóval.”
Az oldalra gyártott tartalmak – cikkek, fotók és videók – a Lila Füge Kft. tulajdonát képezik, de a szerzői jogok nem átruházhatók, így Dóra szabadon közölheti őket. Kissé átdolgozott, aktualizált formában, új fotókkal fognak idén felkerülni a havasdora.hu-ra.
„Jó kapcsolatban váltunk el, nincs köztünk semmilyen harag” – mondja Róbert Dórához hasonlóan.
Dóra Facebook-oldalán 140 ezer, Instagram-oldalán jelenleg 53 ezer követője van. A Zöld Füge Kft. 2022-es becsült bevétele 65 millió forint.
Új könyv, új kihívások
Ma már a Havas Dóra márkanév alatt futnak a receptek, a szereplések, a könyvek. „Ebben a helyzetben sokkal önazonosabban tudok működni. Nem akarok cirkuszi bohóc lenni, nincsenek világméretű terveim. Rövid távban gondolkodom.”
A rövid távban új szereplések, új kötet és egy újfajta kihívás is szerel.
„Nem tudok mindenhez mosolyogni és csak arról tudok hitelesen beszélni, amiben tényleg hiszek” – mondja, és hozzáteszi, az is bevállalás, hogy ő kifejezetten kevés hússal főz, a zöldségek, gyümölcsök kerülnek nála előtérbe.
„Nevetségesen hangzik, hiszen mindenhonnan ez ömlik ránk, hogy így kéne táplálkozni. Mégis látványosan kevesebb kattintást hoz egy indiai zöldséges curry, mint egy gulyásleves. De a döntést meg kell hoznom, hogy elköteleződöm egy értékrend mellett.”
Legutóbbi, immár ötödik könyvét a szokásostól eltérően kizárólag tőle és kisebb üzletekben lehetett megvásárolni, nagy könyvkereskedésekben nem. Alig egy hónap alatt 1200 körüli darabszámot értékesítettek. „Kiszámoltam azt, hogy pont annyit keresek 2500 könyvön, ha online értékesítem, mint ha 5000 kereskedelmi forgalomba kerülne.”
A Főzd meg könyvvel Dóra reagál a tudatos táplálkozás iránti növekvő igényekre, melyeket az infláció, az élelmiszerek terén ránk zúdult áremelkedések és nem utolsó sorban a covid is növeltek. Kicsit az alapokról kezdi az olvasóval a főzést és a tudatos hedonistává nevelést: hogy honnan szerezze be az alapanyagokat, hogyan ne pazaroljon, hogyan használja ki az évszakok terméseit.
A következő kötet is készül már fejben
Dóra egyik legnagyobb könyvsikere, a több mint tíz év alatt öt kiadást megélt Születéstől Születésnapig című kötet a hozzátáplálás útján vezeti végig az anyákat és babáikat.
Ahogy a könyv alapján táplált gyerekek, úgy Dóra is „felnőtt”. A következő projektje a tervei szerint a változókorról szól. Arról, hogyan lehet a táplálkozással megtámogatni a női testet a hormonális és fizikai változásaiban, melyeket 40 éves kora felett megél. Receptjeivel befolyásolni, kivédeni és lekövetni igyekszik a test folyamatait.
A témához kapcsolódóan tavasszal indít egy podcast-sorozatot, amelyben a változókort és a mögötte lévő tudásanyagot tárgyalja ki szakértőkkel. Dóra közönséget és közösséget építene ezalatt, mely reflektálna a témára, ezzel is segítve és befolyásolva a készülő tartalmakat.
„Önazonos, mindig is azzal foglalkozott, ami aktuálisan érdekelte őt: amikor a fiai kicsik voltak, a hozzátáplálásról írt” – mondja Dávid. „Olvasói vele együtt változtak. Ebből a szempontból a gasztronómia nagyon jó közvetítő eszköz, hiszen életünk minden részében kapcsolódunk hozzá.”
A mézes-mázosnak és könnyűnek tűnhet a gasztrovilág Dávid szerint, „hiszen csak lövünk néhány jó képet a főzőcskézésről”. Emögött azonban kemény üzleti feladatok vannak. A magyar nyelvű piac szűkössége korlátozza a követőszámot, a hirdetőket, ezáltal a bevételeket. Ha valaki nem a mainstream vonalon akar mozogni, jó döntéseket kell hozni. „Dórát az extrém kíváncsisága, világlátottsága, ebből következő alapanyagválasztása, ízlése és kitartása emeli ki a mainstreamből” – fogalmazott.
Az év első hónapjai, mint mindig, most is a televíziós tartalomgyártásról szólnak. Dóra jelenleg a TV Paprikával dolgozik egy új, Szezonról szezonra címet viselő sorozaton, melyben adásonként egy-egy fő termésre helyezik a hangsúlyt. „Őszre időzítem a tapasztaltak alapján készülő könyvet, ez és a forgatás a két támpont, a kettő között pedig készülnek az online tartalmak.”
Bár szerinte is kell gondolkozni az online tartalmak fizetőssé tételén, inkább abban az üzleti modellben hisz, hogy az online tartalomgyártás az alapműködés, a könyv vagy online felület pedig egy ehhez képest erős témát vivő felületként válhat fizetőssé.
Sikeres és boldog vagyok
„Sikeres vagyok. Mert nekem az a siker, hogy a kényelmes életemben fluid módon együtt létezik a munkám, én és a gyerekeim. Elmoshatóak a határok úgy, hogy mindenki jól érzi benne magát. Egyensúlyban vagyunk, egy jó örvénylés az egész.”
Szerinte a többszöri újrakezdés is megnevelte. „Mindenkinek át kell élnie egyszer. Ahhoz, hogy az ember sikeres tudjon lenni, kell kapni pár jó nagy pofont. Azt gondolom, hogy ez megúszhatatlan.”
Dávid szerint sokan épp amiatt kopnak ki a gasztrobloggerek közül, mert csak a mézes-mázosságot látják. Ritka, hogy valaki az élethelyzete, érdeklődése változásával is megőrizze a motivációját, a frissességét.
Az öt könyv, a tucatnyi televíziós műsor a Tv Paprikán, az RTL Klubon és a Spektrumon, a megszámlálhatatlan recept, valamint a folyamatosan látható hitelessége úgy tűnik, meggyőzte a nézőket és az olvasókat is. Ahogy néhány éve, egy tévés forgatáson Dórának is bevillant, Évácskának mégiscsak igaza lett. Ha nem is a színpadon, de önmagát adja a közönségének.
Borítókép és fotók: Sebestyén László