Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Jön a LACI: Los Angeles durván megvágja károsanyag-kibocsátását a 2028-as olimpiájáig, az autógyártók is nagy nyertesek lehetnek

Los Angeles többek között a soksávos autóutak és a dugók városa, a népszerűségénél talán csak a karbonlábnyoma nagyobb. Éppen ezért a város előállt egy kezdeményezéssel, amely 25 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok helyi kibocsátását a 2028-as olimpiai játékokig. A történetben a csavar, hogy ebben többek között éppen a Nissan, a BMW, az Audi, a Tesla, valamint az elektromos buszokat gyártó BYD és Proterra segítenék.

Los Angeles és Kalifornia állam eddig is aktívan tettek a környezetvédelemért, de a levegőt leginkább szennyező tömegközlekedés és áruszállítás terén még van hova fejlődniük. A nagyváros, egyesületei és szervezetei tagjai egy, a közlekedés elektromosítását szorgalmazó egyesülésnek, amely konkrét célokat fogalmaz meg a következő 9 évre a Zero Emisszió 2028 térképen keresztül – amelyet egyébként a LACI mozaikszóval rövidítenek (Los Angeles Cleantech Incubator). Részben azért éppen 2028-ig, mert abban az évben az olimpiai játékokat LA-ben tartják majd.

Advertisement

A térképen megjelölt targertek között szerepel, hogy

  • a város és a környék személyszállító járműveinek 30 százaléka (és az addig megvásárlásra kerülő járművek 80 százaléka) elektromos legyen,
  • valamint, hogy a kereskedelmi szállítási utak 40 százaléka kipufogóház-mentes legyen.
  • Fontos lesz az egyedül megtett utak számának jelentős csökkentése is: a tervezet az autóikban egyedül utazók 20 százalékát terelné át elektromos hajtású tömegközlekedésre, kerékpározásra vagy egyéb aktív közlekedési opciókra.
  • 2028-ig minden közlekedéssel kapcsolatos társadalmi befektetés teherjárművekbe és a kapcsolódó infrastruktúrába előtérbe fogja helyezni a zero emissziós megoldásokat, és biztosítani fogja, hogy az I-710-es legyen az Egyesült Államok első nulla kibocsátású áruszállítási folyosója.
  • A célok elérésében kulcsfontosságú, hogy rendelkezésre álljon a mindehhez szükséges infrastruktúra, így a város 84 ezer civil elektromos töltőállomás és akár 95 ezer egyéb töltőállomás felállítását tervezi.

Az intézkedéssorozat a tavalyinál konkrétabb lépéseit megfogalmazó verziója épp azon a napon jelent meg, mint amikor az ENSZ riportja arról, hogy az egyes országok és városok nem tesznek releváns lépéseket kibocsátásuk csökkentésére. Állami szinten Donald Trump a párizsi klímaegyezmény ellenében tesz lépéseket, LA és Kalifornia állam, valamint további mintegy háromezer város, vállalatok, egyetemek és szervezetek továbbra is támogatják azt. A LA-beli egyezménynek már 25 támogató tagja van, és a szám egyre nő: köztük vannak energiacégek, alapítványok, globális tanácsadócégek mint az EY és a JP Morgan, elektronikai cégek mint a Sony, és a feljebb említett autógyártók.

Los Angeles ma már az elektromos járművek egyik legnagyobb piaca az Egyesült Államokon belül, de ha a program kettesbe kapcsol, a buborék még nagyobbra fog nőni. Különösen, hogy a kapcsolódó vásárlásokat állami és helyi ösztönzők is segíteni fogják.

Az új típusú elektromos és hidrogénhajtású autók és teherautók megjelenése várható, annak jeleként, hogy a gyártók a jó irányba haladnak, függetlenül az aktuális elnöki hozzáállástól.

„Nem tudjuk megfordítani a klímakrízist, amíg nem dolgozunk szektorokon átívelve és városi limiteket szabva, amíg nem lépünk a veszélyes szennyezés fékjére és lőjük ki a zero emissziós szállításunkat a jövőbe” – jelentette be Eric Garcetti polgármester. A vezető, aki egyben a C40 nevű, a világ legnagyobb, a klímaváltozás ellen tenni akaró városvezetőit tömörítő egyesület elnöke is, a világ más városait is cselekvésre buzdította.

 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”