Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

Így tanít alázatra az Uber példája

Az Uber kemény néhány héten van túl. Februárban szexizmussal és a szexuális zaklatások eltussolásával vádolták meg a cég vezetőségét, aztán a nemzetközi szabályok áthágását célzó terveik kerültek nyilvánosságra. Amikor már talán Travis Kalanick is azt hitte, hogy nem jöhet rosszabb, a Bloomberg publikált egy videót, amelyen a CEO egy sofőrjét szidta. A három történet egyként tükrözi, mennyire nem ismeri Kalanick az alázatot.

Az Uber-CEO kijelentései alapján sajnálja a történteket és igyekszik változtatni vezetői stílusán. Munkavállalói is csak remélhetik, hogy ezek nem pusztán a sajtót csitító mondatok, hanem valódi tudatosság és elszántság áll mögöttük. De Kalanick saját érdekes is ez, hiszen senki sem szeret egomániásokkal bizniszelni. A Forbes hasábjain sem egy ember állította már: alázat nélkül semmire sem vitte volna. „Mindenki elbukik egyszer; maradj szerény, és a körülötted állók fel akarnak majd segíteni, ahelyett, hogy visszalöknének” – idézi fel édesapja szavait az amerikai Forbes szerője, a sikeres vállalkozó Chris Myers.

Az alázathoz tudatosság kell

A cikk szerzője szerint a tudatosság hiánya tipikusan a rossz magaviseletű emberek sajátja. Az agresszív, esetlen cselekedetek általában ösztönösen születnek, és az, hogy mekkora károkat képesek okozni a kapcsolatokban és a tágabb rendszerekben, csak később derül ki okozójuk számára. A másik oldalon, amikor valaki jól láthatóan elég jó önismerettel és tudatossággal rendelkezik ahhoz, hogy felismerje a hibákat, az emberek sokkal inkább megbocsátók vele szemben.

De hogyan szoríthatjuk háttérbe ösztöneinket és lehetünk még tudatosabbak? Az első lépés, hogy felismerjük mindazt a sok negatív dolgot magunk körül, amelyek stresszt vagy kiégést okozhatnak.

Fontos, hogy elfogadjuk saját esendőségünket, hibáinkat, és továbblépjünk

– írja Myers, aki maga is sikeres vállakozó.

Magán én vs. üzleti én

A szerző szerint túl gyakran választjuk szét egymástól a magánéletünket és az üzleti életet. Miközben nagyvonalúak, kedvesek, hálásak és megbocsátók vagyunk a magánéletben, az üzletben bekeményítünk, és ezzel csak még nagyobb nyomás alá helyezzük önmagunkat. „Szerintem nem tudod elválasztani a magán- és az üzleti személyiségedet. Aki a privát életben vagy, annak kell lenned a nyilvánosság előtt is.” Azaz mutasd ki az empátiát a munkában is – Myers szerint ilyen egy alázatos vezető, és Kalanick is jobban tenné, ha harcias fellépés helyett néha hallgatna. A büszkeség és az önzés igazán könnyen gyökret vernek bennünk, és ha ez megtörténik, annak borzalmas következményei lehetnek, beleértve persze az etikai baklövéseket, amelyek a személyünkkel együtt egész cégünket is tönkretehetik, figyelmeztet.

A szerző tanácsa az aranyszabály: mindig úgy bánj az emberekkel, ahogy szeretnéd, hogy veled bánjanak. „Az, hogy empatikus vagy, még nem jelenti azt, hogy elvérzel az üzletben.” A megértés és elfogadás ahhoz kell, hogy egészséges kapcsolatot ápolhass a csapatod tagjaival, az ügyfeleiddel és partnereiddel. „Hiszem, hogy ritkán fázol rá, ha másokat magad elé helyezel. Talán nem azonnal fizetők ki, de hosszabb távon biztosan megéri majd.” Myers javaslata, hogy legyünk alázatosak, és gyakoroljuk tudatosan az emberiességet és az empátiát nap mint nap.

Olvasd el azt is, mit mondott Myers a siker titkáról!

 

"Meg is tudom csinálni, nem csak pofázok róla."

Majoros Béla, a Csaba Metál alapítója