Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Fotó: Andrew Neel, Unsplash

Változnak a home office szabályai: a munkaadó akár a helyszínt is ellenőrizheti

Módosítva él tovább az ideiglenes home office szabályozás, a kormány újabb rendelete néhány fontos módosítást is tartalmaz az eddigiekhez képest.

A covid járvány óta van napirenden a home office-ban dolgozókra vonatkozó szabályok átfogó, törvényi szintű rendezése. Ehhez többek között a Munka Törvénykönyvének és a munkavédelemre vonatkozó jogszabályok felülvizsgálata lenne szükséges.

Úgy tűnik, ez még várat magára, és egyelőre átmeneti rendeletekkel igazítják a meglévő szabályokat a megnövekedett home office igényhez.  A legfrissebb rendelet kizárólag a covid veszélyhelyzet fennállásáig alkalmazandó, tulajdonképpen meghosszabbítva a tavaly ősszel, a második hullám elején életbe lépett szabályok hatályát. Ugyanakkor néhány fontos változást is hoz.

A Niveus Consulting Group közleménye ezeket a szabályokat járja körbe, különös tekintettel az adózási kedvezmények adta lehetőségekre.

Rugalmasabbá tenné a kormány a távmunkát, fontos új szabályok jöhetnek

A rendelet meghosszabbított előírásai

A home office-hoz továbbra is a munkavállaló és a munkáltató közös megállapodása szükséges, ha bármelyik fél nem akarja, akkor alapvetően a munkaszerződésben rögzített helyen kell végezni a munkát.

A rendelet új előírásai

A legfeltűnőbb új szabály, hogy részletes előírások vannak a home office-ban dolgozóknál a munkavédelmi szabályok eltérő alkalmazása kapcsán.

Ha a munkavállaló számítástechnikai eszközön dolgozik, akkor a munkáltató írásban tájékoztatja a biztonsági előírásokról a munkavállalót, ezek megtartását pedig számítástechnikai eszközök alkalmazásával távolról is ellenőrizheti. Ha a munkavégzés otthon, de nem informatikai eszközön történik, akkor a munkáltatónak előzetesen engedélyeznie kell az általa megfelelően tartott helyett, és

adott esetben akár személyesen is meggyőződhet arról, hogy a munkavállaló betartja-e a szükséges előírásokat.

Régi és új szabályok 

Megmarad az a szabály, hogy havonta, a minimálbér (a február óta megemelt összeg szerint) összegéig igazolás nélkül elszámolható költségtérítést adhat a cég a munkavállalónak. Ez a felek megállapodásától függ,  és a munkavállaló szabadon használhatja fel a kapott összeget, számla sem szükséges például a megnövekedett otthoni villanyszámláról.

Melyik napokon érdemes az irodába menni, ha a hét felében home office-ban lehetünk?

Létező lehetőség az otthonról dolgozók támogatására az is, hogy a távmunkában (ami békeidőben a kizárólag otthonról, informatikai eszközön dolgozó alkalmazottakat jelenti) foglalkoztatott kollégáknak egyszeri,

legfeljebb 200 ezer forintos összegben adómentesen meg lehet téríteni a távmunkához vagy a kapcsolattartáshoz szükséges informatikai eszközök költségét.

Ugyanígy ki lehet fizetni adómentesen az internetelőfizetés-, illetve rezsiköltségeket is. Ezekhez minden esetben számlával kell igazolni a költségeket, a rezsiköltségeknél pedig, a költségek arányosítása is szükséges, ha nem elkülönített helyen dolgozik a munkavállaló.

Home office: így dolgozz otthonról anélkül, hogy megőrülnél

Párhuzamos költségtérítések

Fontos szabály, hogy az internet- és rezsiköltség számla ellenében történő megtérítéskor a veszélyhelyzet idején hatályos minimálbérrel egyező költségtérítés nyújtására nincs lehetőség. Annak viszont semmi akadálya, hogy egy munkáltató veszélyhelyzet idején egyszerre támogassa az eszközbeszerzést és a minimálbér összegéig adómentesen és elszámolási kötelezettség nélkül adjon költségtérítést a távmunkában dolgozó munkavállalóknak.

A számla ellenében történő költségtérítés már régóta az Szja tv. rendelkezései között van, tehát az a veszélyhelyzet megszűnését követően is hatályban marad.

Fotó: Andrew Neel, Unsplash


Oszd meg!