Túltolt gondolatok cégekről, vezetésről, csapatról – ez a #startupcoelho lényege, amit Balogh Péter ír, a hazai LinkedIn közösség meg olvassa. És lesz belőle Forbes-verzió is.
Balogh Péter, ex NNG-alapító, ma üzleti angyal és startup tanácsadó minden este, miután lefektette nyolc hónapos kislányát, rituálészerűen kigondol valami bölcsességet, bepötyögi a telefonjába, másnap reggel pedig startupcoelho hashtaggel élesít egyet az elmentett gondolatokból, és kiposztolja a LinkedIn-en. Cégekről, vezetésről, csapatról ír „túltolt gondolatokat”, amelyek az első 50 nap alatt 1,5 millió emberhez jutottak el, 9000 like-ot és 700-nál több kommentet gyűjtöttek.
Egy kis ízelítő annak, aki nem követi a #startupcoelhót, címszavakban:
„Légy makacs! Senki más nem fog a te elképzeléseidben jobban hinni, mint te magad!”
„Egy cégnél az egyenlő bánásmód nem feminizmus, hanem józan paraszti ész kérdése.”
„Mindenki rossz vezetőnek születik, csak van, aki továbbtanul.”
„Ha másodszorra is ugyanúgy csinálnád, akkor nem tanultál belőle elsőre.”
és egy a legelsők közül:
„Ahogy egy tömött liftben sem tudni, hogy ki fingott, úgy egy megromlott vállalati kultúránál sem tudni, hogy ki tette tönkre. De a szag érződik.”
Balogh Péter (Fotó: Orbital Strangers)
Miért kezdted, mi a célod vele?
Balogh Péter: Augusztus elsején indult egy mini inkubátorprogramunk, amihez éppen tíz új startupot keresünk (erről itt bővebben). Sokat gondolkoztunk a PR-eseinkkel, hogy mi a jó médiastratégia, hogy tudok újra láthatóvá válni a közösségi csatornákon, mit és hogyan érdemes megosztani. Sokat vitatkoztunk is azon, hogy a „coelhozásnak” van-e piaca, ők azt mondták, hogy inkább nincs, és hogy a napi posztolás a LinkedInen nem fog működni. Mégis ezen a felületen indultam el, ez tűnt a legalkalmasabbnak arra, hogy gondolatokat osszak meg. Szóval célom igazából nincs, de az eszköz működik.
Mik voltak az első reakciók?
Nagyon jók voltak, mert szerintem betölt egy lyukat. Kevesen írnak a LinkedIn-re magyarul tartamat, holott van rá igény. Szakmai témákban nagyon pozitív hangvételű, konstruktív viták alakulnak ki, ráadásul roppant jó minőségű kommenteket kapok. Valószínűleg azért, mert mindenkinek ott van a CV-je.
Mennyi idődet veszi el egy nap?
Összesen körülbelül két órát, de nagyon élvezem. Esténként írok egyet, mindig van körülbelül készen két heti adag, ebből minden reggel választok egyet kicsit az alapján is, hogy mire, milyen reakciók jöttek. Napközben meg sokszor 5 percre visszanézek, olvasom a kommenteket, én is hozzászólok.
Az is érdekes, hogy a LinkedIn másképp működik, mint a többi felület. Itt addig marad életben egy bejegyzés, amíg van rá reakció. Akár 30 napig is pörög egy gondolat, ugyanakkor van egy likeplafon, amin túl nem nagyon lehet menni. Úgy saccolom, hogy körülbelül 50-60 ezer ember használja aktívan a LinkedInt Magyarországon, és 500-600 like a maximum. De kaptam nem egy olyan visszajelzést, hogy van aki a #startupcoelho miatt néz rá minden nap az oldalra.
Szerinted miért népszerű, amit csinálsz?
Talán, mert nem adok el semmit. Csak felütök egy labdát, amin el lehet gondolkozni. Nem kell velem egyetérteni, én is tanulok ebből. Lehet, hogy ami a techcégekre igaz, az más iparágban nem működik.
Üzletet, pénzt közvetve remélsz ettől?
Ez személyes márkaépítésre jó. Látom, hogy működik: pár hét alatt 2500-ról 5000-re nőtt a követőim száma, naponta 50-100 új követőt kapok.
Nem fogsz kifogyni a gondolatokból? Nem félsz, hogy unalmas lesz egy idő után?
Jelenleg 14 startuppal dolgozom együtt a portfólióban, nekik adok tanácsot, sokat konzultálunk, én legalább annyit tanulok tőlük, folyamatosan gyűlnek a tapasztalatok. A kifulladástól egyelőre nem tartok, lehet, hogy a végén egy könyv lesz belőle. De tényleg nem tudom, mit akarok ettől, inkább az a kérdés, hogy a #startupcoelho mit akar tőlem.
Balogh Péter heti rendszerességgel ezentúl a Forbes.hu-n is megjelenik kicsit újragondolt, kicsit szerkesztett blokkjaival. Keresd péntekenként nálunk is a a #startupcoelhót!