Észrevetted már, hogy azokon a heteken, amikor sikerül tartanod az edzéstervedet és alszol eleget, sokkal egészségesebben eszel? Sőt, amikor egészségesebben eszel, kevesebb alkoholt iszol? Ráadásul ezeken a heteken pihentebben ébredsz és hatékonyabban dolgozol? Ez nem más, mint a jó szokások felfelé vezető spirálja, amely jelen van a munkahelyen, a pénzügyi gyakorlatokban, életünk minden területén. És megvalósítható szervezetileg is, elég akár már néhány kisebb lépést újítanunk a mindennapjainkban. Hogy hogyan, azt az amerikai Forbes szerzője az Ellevate, a nők által egymás segítésére létrehozott szervezeten és a B Corp példáján keresztül meséli el.
Az Ellevate elődjét olyan elszánt, célorientált nők alapították 1997-ben, akik mind a Goldman Sachsnál dolgoztak, és az lett közös missziójuk, hogy segítsék egymás előrejutását a karrierben. Kezdetben 85 Broads néven emlegették csapatukat, utalva munkáltatójuk címére. Később azonban más vállalatoknál dolgozó nők is jelezték igényüket a támogatásukra, így kiterjesztették szárnyaikat, és 2013-ban Sallie Krawcheck létrehozta az Ellevate-et, kidolgozta annak koncepcióját, miként lehetne profitot szerezni más nők támogatásából.
„Hisszük, hogy amikor ambiciózus nők több lehetőséget kapnak – hangot fontos párbeszédekben, gazdasági hatalmat fontos ügyek kapcsán –, akkor egy egyenlőbb világ irányába haladunk, amelyből mindenki profitál” – írják hitvallásukban.
A koncepció tehát eleve túlmutatott az üzleten: nő
vezetőknek kezdtek tanácsot adni, amelyek jelentős gazdasági eredményeket
hoztak az ő cégeiknek és közösségeiknek is. Az Ellevate missziója az utóbbi
években a Metoo mozgalommal párhuzamosan új értelmet nyert, valójában azonban
20 éve ugyanaz és ugyanolyan fontos. Ami viszont változott, az az, hogy hogyan
valósítja meg céljait a cég. Az Ellevate 2016-ban B Corp minősítést nyert, 88
pontot a 200 pontos BIA-skálán, majd 2019-ben 88-ról 115-re növelték BIA
pontjaik számát, és a munkavállalói gyakorlatra vonatkozó területen pontjaikkal
a teljes mezőny felső 10 százalékába kerültek, ezzel pedig elnyerték a Best for
the World díjat.
A B Corp azon profitorientált szervezetek összessége, amelyeket a nem profitorientált B Lab certifikál a 200 kritériumot figyelő B Impact Assessment (BIA) segítségével. A BIA-nak megfelelni kívánó cégeknek a vásárlók, a közösségük, munkavállalóik, környezetük és vezetési területek mindegyikén teljesíteniük kell, így legalább 80 pontot összegyűjtve kerülhetnek a certifikált tagok közé. A jelenlegi tagok között a legtöbben egyszerű gyártócégek, akik a takarítószerektől a jégkrémig bezárólag sok mindent előállítanak – de nem is az a fontos, hogy mit csinálnak, hanem az, hogy hogyan. Mindannyiuk számára fontos, hogy minél kevesebbet ártsanak környezetüknek, miközben hasznot hajtanak maguknak és a világnak. A kritériumrendszer kitér például a cégek fogyasztói adatkezelési gyakorlatára, a források megosztására, a teljesítményértékelésre, a fair munkaerőkezelésre.
Az ilyen gyakorlatok kialakításáért általában a CEO-t szokás
felelőssé tenni, a valóság azonban az, hogy a napi operatív működésben az
ügyvezetők kevéssé vesznek részt, számos döntés középszinten születik meg a
cégek többségénél. Erre utalt Samantha Giannangeli, az Ellevate ügyvezetője is
a Best for the World díj kapcsán: „Az eredményeinket munkavállalók motiválták
és munkavállalók vezették”.
Kristy Wallace CEO azt is elmondta az amerikai Forbesnak,
hogy miközben az elmúlt három évben azon dolgoztak, hogy még több jót tegyenek
környezetüknek, a bevételeik megduplázódtak, ami véleménye szerint igazolja,
hogy „ami jó a társadalomnak, az jó az üzletnek is”.
Annak megértése, hogy a jó cselekedetek nemcsak üzleti lehetőségeket rejtenek magukban, de kifejezetten egyre inkább elvárásnak számítanak vásárlói, fogyasztói, befektetői és munkavállalói részről, egyben a felfelé ívelő pozitív spirál működésének megértése is.
Szóval – írja a szakértő szerző – függetlenül attól, hogy hol és milyen cégben vagyunk érdekeltek, a BIA kritériumrendszere segítségünkre lehet, hogy fejlesszük hozzáállásunkat és működésünket akár a kiadásaink növelése nélkül, legyen szó cégünkről, közösségeinkről vagy a mindennapi rutinunkról. Akár olyan apró lépések fontosságára is rávilágíthat, mint az újrahasznosítás, a munkahelyi snackek kiválasztása, a szervezetfejlesztés, belső oktatási és információátadási lehetőségek fejlesztése. Mert az egyik jó döntés hozza majd magával a másikat, az pedig egy-egy újabbat…