Mit írsz Te a Forbesba?

Őszinte leszek, nem számítottam rá, hogy Csányi Attila, Péter és Gabriella igent mondanak a felkérésünkre. Így hárman még sosem adtak interjút, és Péter is sok évvel ezelőtt szerepelt csak címlapon, […]

cover1801

Bővebben

Fotó: Christin Hume // Unsplash

Pörgős munkanapok? 10 hétköznapi szokás, hogy jobb legyél, mint tavaly

Oszd meg!

Az Apple vezér korán kel, hogy megmozgassa a testét, Napóleon és Churchill pedig nagy délutáni alvók voltak, hogy bírják a megterhelő munkanapokat. Tíz tipp: tíz hétköznapi szokás, ami javíthatja a produktivitásunkat – és ami miatt 2018-ban még jobb évünk lehet. 

A produktivitásunk feljavításához elég lehet, ha valami apróságot megváltoztatunk az addigi napirendünkben. Mondjuk alszunk félórát nap közben, vagy edzünk. Tényleg nem nagy dolgok ezek, de sokszor valóban nehéz ezeket elkezdni – az első lépés után könnyen szokássá alakulnak, főleg, ha a hangulatunk tényleg jobb lesz és koncentráltabban tudunk dolgozni. A Forbes.com összeállítása 10 hétköznapi szokásról, amivel 2018 még jobb évünk lehet, mint a tavalyi.

1.Aludjunk többet!

Banalitásnak tűnhet, pedig nem az. Egy korábbi felmérés szerint az USA-ban például az emberek 40%-a kevesebbet alszik, mint amennyire szüksége lenne (sőt, az átlagos alvás hosssza az elmúlt évtizedekben szépen lecsökkent). A folyamatos kialvatlanság nemcsak a hatékonyságunkat csökkenti, de árt az egészségnek is. Keressük meg a módját mindenképp, hogy a nap második felét, főleg az estéinket rendbe hozzuk. Lefeküdni egy vagy két órával korábban – nem hangzik olyan nehéznek, ugye?

2. Keljünk korán!

Nincs szó ellentmondásról, az hogy pihenjünk eleget, nem feltétlenül jelenti azt, hogy délre kell beállítani az ébresztőt. Számos tanulmány kimutatta, hogy a korai kelés hatékonyabb napot eredményez.

Az alvás hosszánál ugyanis sokkal többet számít annak időzítése,

és ahhoz, hogy fittek is proaktívak legyünk, érdemes korábban feküdni, és korán kelni. A korai fekvés mellett még azzal is megtámogathatjuk a helyes  cirkadián ritmus (életteni napszakok) beállítását, ha kelés után lehetőleg minél hamarabb napfény ér minket, kimegyünk a szabadba, vagy azonnal a függönyök elhúzásával indítunk. A biológiai napszakokra ugyanis – nem meglepő módon – erős hatással van a természetes fény.

3. Meditáció 

A felnőtt amerikaiak 8%-a meditál – nem kevés ember, 18 millió. A meditáció, a lelki és testi gyakorlatok a nyugati országokban egyre népszerűbbek, a vezetők körében is egyre inkább. Érdemes beemelni a napirendünkbe.

4. Edzés

Egyesek reggel, mások nap közben edzenek és vannak, akik az esti “műszakra” esküsznek. Non-stop nyitva tartó edzőteremből már van Budapesten is, és egyre több munkahelyen rugalmas a munkavégzés, vagyis a napi edzés akár a munkanap kellős közepébe is beilleszthető. Persze ebből is könnyű kiesni, de az amerikai Forbes az alábbi kulcslépéseket ajánlja ahhoz, hogy újra felvegyük a fonalat.

Richard Branson, Tim Cook és a Disney-s Bob Iger is mind reggel 6 előtt kelnek, hogy megmozgassák a testüket.

Nem muszáj tehát azonnal az edzőterembe rohanni, a reggeli torna vagy a rendszeres mozgás is sokat segít. Az amerikai Eastern Ontario Research Institute vizsgálata alapján, akik 10 hét alatt heti kétszer mozogtak, sokkal jobban érezték magukat testileg és szellemileg is. Az amerikai University of Bristol kutatása szerint azok, akik naponta edzettek, több energiájuk volt, és pozitívabban álltak a dolgokhoz. Elég tíz percet mozogni, már akkor jobban érezzük magunkat.

5. A megfelelő reggeli 

Amit anyukád mondott igaz, a nap legfontosabb étkezése a reggeli. Aki kihagyja – Amerikában 31 millión naponta -, annak nem is indul produktívan a napja. Korábban már írtunk arról, hogyan érdemes kezdeni egy napot – a reggeli előtt például igyunk limonádét, ha tehetjük.

Fotó: Christin Hume // Unsplash

Fotó: Christin Hume // Unsplash

6. Tartsunk szünetet, aludjunk egy kicsit! 

Úgy hangzik, mintha épp ellenkezőleg hatna, pedig valójában energizál, és jó hatással van a hatékonyságunkra. Egy rövid, akár 30 perces alvószünet épp elég a feltöltődésre a nap közepén, javítja a koncentrációs képességet. A legjobb, ha ezt be tudjuk illeszteni a munkanapunkba.  Mielőtt úgy éreznénk, hogy ez egy ritka és fura szokás, itt jelezzük, hogy

Winston Churchill, John F. Kennedy, Ronald Reagan, Napóleon, Albert Einstein és Thomas Edison is ismert volt arról, hogy délután szunyókált egyet. Nem rossz társaság.

Ez persze korlátozottan lehetséges sok helyen, de mint már említettük, a legtöbb munkahely egyre kötetlenebb – ha van rá módunk, egy próbát azért megér. Az alvással nem véletlenül foglalkoznak ennyit az amerikai Forbes vendégszerzői – a fejlett országokban komoly probléma, hogy a felnőtt lakosság egyre kevesebbet alszik.

7. Tartsunk szünetet – csak úgy! 

Ha az alvás nem is jön össze, megállás nélkül nem lehet állandóan dolgozni – ne menjünk fejjel a falnak. Még ha meg is akaszt egy-egy folyamatot, érdemes kisebb szüneteket beiktatni a napunkba. A tudomány is azt mondja, hogy ez növeli a produktivitást.

8. Dugó és ingázás: kerüljük el, ha lehet  

A hatékony vezetők ügyelnek rá, hogy ne üljenek túl sokat a dugóban – autóban vagy tömegközlekedési eszközön -, hogy ne vegyen el túl sok időt a munkábajárással és hazaéréssel járó ingázás. Persze, ez néha elkerülhetetlen, de gondoljunk arra, hogy sok kicsi sokra megy. Az amerikaiak például átlagosan napi 26 percet töltenek ingázással, vagyis havonta 20 órát töltenek egy járműben ülve várakozással, miközben hasznosabb dolgot is csinálhatnának. Home office, kötöttpályás közlekedés vagy bicikli – a dugót nem is olyan nehéz elkerülni.

9. A felesleges meeting felesleges 

Sokszor ez is olyan, mint a dugó hazafele: nem lehet elkerülni. A megbeszélések rengeteg időt vesznek el a munkaidőből, miközben sokszor túl hosszúra nyúlnak, ez pedig nemcsak egy megbeszélés hangulatát ronthatja el, de a résztvevők produktivitását is alaposan visszavetheti.

Ennek ellenére bárki, bármit mond, alapvetően szeretünk meetingekre járni, hiszen ez mégiscsak azt jelenti, hogy fontosak vagyunk.

A felelős vezetők ugyanakkor odafigyelnek rá, hogy csak akkor tartsanak meetinget, amikor az valóban szükséges és csak azt hívják meg rá, akinek tényleg ott a helye.

Tavaly szedtük össze két magyar coach segítségével a Forbes.hu-n, hogy mi a jó hangulatú és hatékony meeting 12+1 szabálya. 

10. To do list

Amekkora segítség tud lenni, néha olyan ádáz ellensége az embernek – főleg, ha nem tudunk vele lépést tartani.

Nem számít, hogy papírt és tollat vagy applikációt használunk, a lényeg, hogy kísérletezzünk, vajon tényleg fókuszáltabban és hatékonyabban megy-e a munka, ha összeírjuk a teendőinket (korábban itt szedtük össze, a szerkesztőség tagjai milyen listákat, appokat használnak erre).

Természetesen az itt felsoroltak mindegyikét nem kell bevetni, ahhoz, hogy növelni tudjuk a produktivitásunkat. Minden ember más és más, így nem várható el, hogy egy-egy tipp mindenkinek beválljon. Ahogy a 10. pontban is írtuk: a lényeg a kísérletezés. A 10 pont mindegyike csupán egy-egy apró változtatás a mindennapi rutinunkban, így már csak ezért is érdemes kipróbálni egyiket-másikat. Ha bejön, annál többet nyerhetünk vele.

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő