Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

A nő, aki megváltoztatta a marokkói turizmust, és ezzel együtt a helyi nők életminőségét is

Jött, látott és győzött: Zina Bencheikh észrevette a lehetőséget, és egy év alatt máris több tucat nőt juttatott kitörési lehetőséghez a konzervatív országban.

Amikor Zina Bencheikh egy marokkói desztinációmenedzsment cég, a PEAK DMC régiós vezetője lett 2017-ben, kb. 50 túravezető dolgozott vele, mindannyian férfiak voltak. Sőt országában, az egyéb utazásszervező cégeket is figyelembe véve mindössze a túravezetők 4 százaléka volt nő. Persze a Marokkót jellemző patriarchális társadalmi berendezkedés miatt általánosságban is igaz, hogy a dolgozók mindössze negyedét adják nők, a statisztikák gyors javítását pedig hátráltatja, hogy a vidéki nők 80 százaléka írástudatlan, idegennyelveket sem beszél. Mindezek pedig végső soron a társadalmi egyenlőtlenségen túl a gazdasági egyenlőséget is jelentik.

A marokkói születésű, de Kanadában, az Egyesült Királyságban és Franciaországban is élt Zina azonban 2018-ban úgy látta, eljött a változás ideje. Tudta: az idegenvezetők piaca Marokkóban jól szabályozott, a túravezetők száma limitált, ugyanis a foglalkozás állami licenszhez kötött.

Mivel a kereslet gyakran meghaladja a kínálatot, ez a munka jó kereseti lehetőség, remek kitörési pont Marokkóban. Zina ezért harcba kezdett, több hónapon át lobbizott a Marokkói Turisztikai Minisztériumnál újabb licenszek kiadásáért, mégpedig nők számára.

Közben pedig mindenkit, akit csak elért, igyekezett megmozgatni, mozgósítani a nőket, hogy jelentkezzenek ilyen pozíciókra. Segítette őket a papírmunkában, illetve hogy átmenjenek a felvételi teszteken. Ma már 13 közvetlen nő idegenvezető munkatársa van.

Azon túl, hogy saját országa női helyzetén javított valamelyest, Zina munkájának egyéb folyománya is lett: Marokkóban is elindultak a helyi, kizárólag női utazóknak összeállított programok és utazások. Ezek kapcsolatot teremtenek a nő házigazdák és a nő utazók között, és valójában szintén a marokkói nők anyagi jólétét segítik, ez az elsődleges céljuk, nem pedig egy egyébként szintén létező globális trendhullám, a szeparált utazás meglovaglása.

Habár Marokkó továbbra is egy konzervatív ország, a kormány megmutatta, hogy nyitott a változásra, amely egy mindenki számára jobb jövőt jelenthet, mondta Zina az amerikai Forbesnak.

 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója